A jó cirkusz mindenkihez szól
Dátum: 2007. július 18., szerda, 8:23
A klasszikus cirkuszi előadások ma is olyanok, mint a múlt századokban. Ám a cirkusznak is haladnia kell a korral: miközben megküzd a gazdaság más terén jól ismert akadályokkal, előadásmódját az új évezred technikájához és közönség-igényéhez kell igazítania.

Kevés ember mondhatja el magáról, hogy sosem volt cirkuszban. A bohóc, a bűvész, a légtornász, az állatidomár mindenki számára a cirkusz különleges világát jelenti. Pósfai Zoltánnak, a Fővárosi Nagycirkusz artista stúdiója vezetőjének azonban a cirkusz a munkahelye, s jórészt az élete is. Vajon mire gondol, ha az alábbi fogalmakat hallja:

- Utánpótlás?

- Kicsit megfogyatkozott. A hatvanas-hetvenes években a cirkuszi munka nagyon népszerű volt. Nem csoda, hiszen annak idején a sportolók, művészek járhattak külföldre, és mi, artisták is ebbe a csoportba tartoztunk. Ma már csak a kíváncsiság, a szakma szeretete hozza ide a gyerekeket.

- Bohóc?

- A bohócok utánpótlása nem könnyű feladat. Sokan nem tudják, a a cirkuszon belül ez az egyik legnehezebb műfaj. A hülyéskedés és humor két külön fogalom. A bohóckodás nagyfokú színészi és bizonyos artisztikai képességet igényel. Sajnos a híres bohócaink eltávoztak közülünk, már csak a mennyei cirkuszban játszanak.

- Világszám?

- Nehéz meghatározni. Igazából azt tekinthettük világszámnak, amit csupán egy valaki csinált a cirkusz világában. Ezt ma már szinte lehetetlen megtenni, mert ha egy artista egyedi, új dolgot talál ki, azt perceken belül lemásolják. Ma már inkább úgy értelmezzük a világszámot, hogy a föld bármely országában megállja a helyét.

Pósfai Zoltán meggyőződése, hogy a cirkusz nemcsak a gyerekeké, mindenkihez szól. Létezik a klasszikus cirkusz, ahol a konferanszié bejelenti, a nagyérdemű mit fog látni, a közönség pedig ámul, és tapsol. És van a modern látványcirkusz, ami színházi előadás formájában zajlik. Pillanatnyi megszakítás nélkül, folyamatosan megy a műsor. Bevetik a fénytechnika modern vívmányait, a nézőnek csak a látványra kell koncentrálnia, a táncra, a zenére. Mert ma ezek is - a fény-effektusokkal együtt - szerves részét jelentik az előadásoknak. Természetesen ezt a tendenciát a hazai cirkuszi életnek is követnie kell. A leghűségesebb nézők persze továbbra is a gyerekek, főleg az állatszámokat, a bohócokat kedvelik, míg a felnőttek az artista produkciókat.

- Jövőre lesz a nemzetközi cirkuszfesztivál...

- Igen, mi ezt negyedik önálló programunknak tekintjük. Negyedik azért, mert három állandó műsorunk van, a tavaszi, a nyári és az őszi. A műsorszámokat minél változatosabban igyekszünk összeállítani, hogy sok néző igényét kielégíthessük.

- Méltóan Közép-Európa egyetlen kőcirkuszához.

- Pontosítanék. Európában egyetlen, egész évben működő kőcirkusza vagyunk. Ez bizonyos módon a magyar artista művészet erejét bizonyítja. Fontosnak tartom megjegyezni, nem kellett prostituálódnunk, nem szükséges kiadni a cirkusz épületét másoknak, - attól függetlenül, hogy néha koncerteket is rendeznek, mert a porond és a nézőtér akusztikája ezt is lehetővé teszi.

- Mi a véleménye a vándorcirkuszokról?

- Szükség van rájuk. A vidéki közönségnek is megvan az igénye és joga, hogy cirkuszt lásson. Körülbelül tizenöt utazó cirkuszról tudok ma Magyarországon, ebből talán öt nemzetközi viszonylatban is megállja a helyét. Vannak kis családi cirkuszok is. Ezeket ugyan a futottak még kategóriába sorohatnánk, de rájuk is van igény.

- Végül, milyen a viszonyuk az állatvédőkkel, gondolok az állatszámokra?

- Szeretnénk az állatvédőkkel normális párbeszédet folytatni. Kifogásaik kilencven százaléka hozzá nem értésükből adódik. Legendák keringenek az állatok kegyetlen idomításáról, tartásáról, bár ez egyáltalán nem fedi a valóságot. Ha arra gondolok, hogy a vadonban egy oroszlán esetleg csak öt-hat évet él, a cirkuszban pedig harmincat, akkor nyugodt a lelkiismeretem. Ha egy állat megsérül, azonnal hívjuk az állatorvost. Az artista állatából él, érdeke, hogy a lehető legjobb körülmények között tartsa. Ezzel az erővel meg lehetne kérdőjelezni az állatkerti állattartást is. Az idomítási-tanítási módszerek is megváltoztak. Az erőszakkal történő nevelés megszűnt, játékos formában, az állatok ösztönére alapozva próbálják összeállítani a mutatványokat. Ha párhuzamokat szeretnék vonni, kifogásolhatnám a lóversenyt, a kereső- és rendőrkutyák kiképzését is. Az állatvédők részéről tapasztalható egyfajta következetlenség. El kell jönni, megnézni, milyen szeretettel, megbecsüléssel bánnak ma az állatokkal az idomárok.

Búcsúzóul az artista stúdió vezetője elmondta, hogy a cirkusz világát az itt dolgozók ma sem a milliós jövedelem reményében választják. A cirkusz csodája, a porond varázsa,csillogása és a közönség önfeledt tapsa az itt fellépők igaz fizetsége.

Hamary Dénes

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Gombaszögi Ella társasági ember, nagy kártyajátékos volt, de csak olyanokkal játszott, akik legalább olyan jók voltak, mint ő. A játszmákból nem ritkán vesztesként került ki, de ezt nem bánta, mert legalább volt alkalma egy kis zsörtölődésre.
 
Egy ragyogó filmötlet megírása kapcsán szóba került egy ismert író neve.
Aforizmák
„Jobb egy asszony, mint egy fotel két karja között halni meg."
George Bernard Shaw
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ