Az átjárhatóság lehetőségei
Dátum: 2005. október 28., péntek, 13:00
2005. novemberében a Trafó első ízben rendezi meg a TEMPS D’IMAGES Fesztivált. Ez egy széleskörű európai eseménysorozat, amely hét kortárs művészeti központ együttműködéséből született, és 3 éven átívelő programot jelent a résztvevő intézmények számára. Legfőbb célja az új művészeti elképzelések fejlesztése, az alkotók találkozásának elősegítése és műveik bemutatása, feltárva a színpadi művészet és a képalkotás együttélésének, átjárhatóságának lehetőségeit. A széles spektrummal rendelkező program jelentősen merít a képzőművészet, a videó- és digitális technikák eredményeiből, ami az előadóművészetek számára teljesen új utakat tár fel. Az események műfaja is eltérő: munkabemutatók, előadások, filmvetítések, installációk, koncertek, kiállítások, térspecifikus események, cirkusz – de ami minden bemutatóban közös, az a mozgókép.

                     2005. november 1-30.

               A Temps d’Images Fesztivál előtt, alatt és után:

                       Perfornitorium – Avagy

A kiállításon megjelenő régi, ódon, olykor eredendően ízléstelen szekrények külső formájukban más üzenetet hordoznak eredeti rendeltetésüknél. Szinte ingerlik a nézőket a kukucskálásra, kutatásra, hogy kiderítsék, hogy vajon mit rejt a fiókok mélye. A bútordarabok „élőlényekké” váltak, a hivalkodó külső ellenére egyszerű titkokat takarnak. A kíváncsi nézők pedig önmagukkal szembesülnek, hiszen mindannyian igyekszünk elrejteni a világ elől valamit (amit pedig jobb lenne megmutatni), és ez nem más, mint valami, ami emberi, ami tiszta, ami intim.

November 9-én 18:30-tól Fejenagy a Perfornitóriumban címmel Boka Gábor és Ágoston Béla bábjátékára kerül sor a kiállítás terében. „A szekrényvitéz kalandjai egy kredenc szorításában”. A program ingyenes.


2005. november 1-6. 20 h, november 2-án 22:00

                         Tasnádi István: Phaidra

                      A Krétakör Színház előadása


A Trafó - Kortárs Művészetek Háza, a Salzburgi Ünnepi Játékok 2005 (Young Directors' Project), a berlini Busche und Mans és a Sophiensaele (a Haupstadtkulturfonds támogatásával), valamint a Schauspiel Stuttgart koprodukciójában:

Athén az európai kultúra bölcsője, Thészeusz a demokrácia megteremtője. Hőstetteitől már ifjúkorában hangos volt az egész görög világ. Most azonban tehetetlenül fekszik három éve, s bár névleg még ő uralkodik, valójában felesége, a barbárföldről idehozott Phaidra kormányoz. Őt legendás szépsége még ötvenedik éve felé közeledve sem hagyta cserben, mégis végtelenül magányos itt idegenben, s férjének szült torz édes fia, Minitaurosz, csak fokozza elhagyatottságát. Egyedül a folyton apja betegágya mellett időző mostohafiában, Hippolytoszban véli felfedezni a lelki rokonságot… Színházi videójáték a magányról némi törvényszerűséggel és sok-sok véletlennel. Az előadás az évadban utoljára látható!

        


2005. november 9. 20h

     
Ágens + Tasnádi József + Szent Efrém Bizánci Férfikar:

Ulixes
/ intraperszonális opera     

                                Bemutató! 

                       
Ulixes. A betöltött pillanat-idő élménye, időmonológ. Szerepváltások, belső idő- és tudatkalandok. Mindannyian vágyunk az időnkívüliségre. Te is! Ki így, ki úgy túrja magát bele. Az igazi történetek a tudatunkban jönnek létre, történet kiegészítő, szürreális effektekkel. A legfontosabb, hogy mit élsz át az időből és hogyan teszed azt. Az Ulixes az átélt idő személyen belüli szereplehetőségeivel foglalkozik, a zene és a kép nyelvén. Tudatopera, – opera alatt az egyműfajúságot, a művészeti műfajok összegző megjelenését értve. A kérdés: benne vagy-e az Időben? Vagy kívüle létezel? 

2005. november 10. 19h

A Temps d’Images keretében a Trafó Galéria bemutatja:

                       
                           Második jelen / kiállításmegnyitó

2005. december 4-ig

Eyal Sivan, a Jeruzsálemben felnőtt, majd Párizsba emigrált dokumentum-filmes 1991-ben fedezte fel a háborús bűnös Adolf Eichmann 1961-es peréről készített videó- és filmanyag egy részét, amelyet mintegy kétéves munkával dolgozott fel. Az többszáz órás archív anyagokból szerkesztett kétórás film, A specialista nem csupán a „bürokrata bűnöző” újabb portréja, de a rögzítés és dokumentálás mechanizmusainak, a rögzített és dokumentálandó tárgyhoz való viszonynak, valamint a percepció kritikai szerepének vizsgálata. Ez a megközelítés - amely szerint elengedhetetlen a történeti eseményekhez és azok örökségéhez való viszony generációnkénti újrafogalmazása - vált a Második jelen című kiállítás kiindulópontjává. A nemzetközi és hazai művészek munkáiból álló válogatás múlt és jelen, fikció és dokumentum kaleidoszkópszerű együttállásaira és keresztreferenciáira épül.


2005. november 11-12. 20h

A Temps d’Images és a Flamand Szezon keretében:

              Peeping Tom: LE JARDIN (A kert) / tánc

A belga társulat a valóság karikírozásának nagymestere. Ez a munkájuk egy filmből és az azt követő táncból áll. A brüsszeli éjszakai bárban forgatott, leginkább rémálmot idéző film egy korlátokat nem ismerő világba ragad el, amelynek abszurditását a főszereplő törpe énekesnő jelenléte fokozza. A furcsa snittek és látványok egy hangulat visszadására törekszenek, konkrét mese nélkül, így a néző a felderengő érzései alapján a számára legmegélhetőbb történetet vizionálja. A második rész egy szépen rendezett, kispolgári külvárosi kert banális valóságába visz, az unalom-áztatta hétköznapokba, a film 3 szereplőjével. Miközben egy táncos pár veszélyes csók-duettbe gabalyodik, addig a színpad túlfelén egy idős, szánalmas öregember számol el életével.


2005. november 13. 20h

Műhely-munkabemutató a Temps d’Image keretében

   Élőkép-társulat: Lepkévé válás – Konspiráció / vizuális színház

Az Élőkép Társulat olyan vizuális színház létrehozására tesz kísérletet, melynek szereplői nem emberek, hanem élő szobrok, természeti formációkra, állatszerű lényekre emlékeztető alakok. Az előadók színes elasztikus anyagba burkolt teste, illetve az egész színpadot borító textilréteg élő textúrát képez, melynek segítségével egy nem létező világot varázsolnak színpadra az alkotók. A vetített képek, animációk a térképzést, a tér tágítását és egy különös atmoszféra megteremtését szolgálják és fokozzák a vizuális élményt.



2005. november 15. 20h

A Temps d’Images keretében a Francia Intézet és a Trafó bemutatja:

     Compagnie Dernière Minute/Pierre Rigal (F): Érection / tánc

Pierre Rigal két éve ezzel a koreográfiájával debütált és került a táncszcéna érdeklődésének középpontjába. A táncszóló a vízszintesből függőlegesbe kerülés történetét meséli el. A minimalista és radikális mozgáskísérlet több réteget gyúr eggyé: értelmezhető az emberré válás, az egyedfejlődés folyamataként, ahol az álló helyzet felé törekvés minden szakaszában tetten érhető a bizonytalanság. Tekinthetjük egy férfi történetének, ahol a különböző életszakaszok peregnek le a szemünk előtt, azt feszegetve, hogy mit jelent embernek, illetve férfinak lenni. A felemelkedésnek egyúttal társadalmi jelentőség is tulajdonítható, a felkelés viszont már a lázadás egyik formája... Rigal fizikai korlátaival szembesülve minden lépést kielemez, játszik a vízszintes és függőleges tengelyekkel, a térrel, melyet a padlóra vetített videó képei furcsa univerzummá alakítanak át. Kísérlet az ember fizikai korlátainak lerombolására félúton a súlytalanság és a humor között.


2005. november 18-19. 20h

A Temps d’Images keretében bemutatjuk:

                        Rui Horta (P): Set up / tánc     

Rui Horta Európa legismertebb koreográfusainak egyike, aki a világ nagy kortárs táncfórumainak meghódítása után visszatért Portugáliába, hogy saját iskolát és kulturális központot létesítsen. Kiforrott, biztos mozgáskultúrájú táncosok által előadott dinamikus, kínosan pontos koreográfiák jellemzik. Ebben az előadásban virtuozitásával feloldja a tér, a távolság és az arányok fogalmát. A színházi technika nyújtotta lehetőségek teljeskörű kiaknázásával értelmezi és érzékelteti a táncba foglalt költészetet. Felgördülő, majd hirtelen összezáródó függönyök, változó terek és helyzetek, a nézők között táncoló szereplők, avagy a táncosok között ülő nézők stb., mind a közönség elbizonytalanítását célozzák.



2005. november 20. 20h

A Flamand Szezon és a Temps d’Images keretében bemutatjuk:

            Flat Earth Society : Oysterprincess / némafilm koncert
                         
                          
Nemzetközi premier!

A zeneszerző Peter Vermeersch által alapított belga Flat Earth Society kétségtelenül az európai avantgarde és jazz szcéna egyik legprominensebb képviselője. A tizenhét tagú együttes koncertjei leginkább olyan autózáshoz hasonlíthatók, ahol az ember bármikor frontálisan ütközhet a szembeszáguldó, egymástól teljesen eltérő stílusokkal, legyen az kortárs zene, R&B, latin, vagy free jazz. Az együttes budapesti koncertjén legújabb projektjét, az Oysterprincess-t mutatja be. Ernst Lubitsch azonos című, 1919-ben készült némafilmjéhez a zenekarvezető Vermeersch írt zenét, melyet az együttes az összes kísérő hangeffektussal együtt élőben ad elő.


2005. november 21. 20h

Juhász András : Rész­­_m / videoperformansz + táncfilm vetítés

         Műhely-munkabemutató a Temps d’Images keretében

Helyszín: MU Színház

Juhász András munkáival a TÁP Színház előadásain találkozhattunk először, ahol installációival, rövidfilmjeivel, animációival járult hozzá a produkcióhoz. Első önálló performanszát 2004 novemberében a Stúdió galériában mutatta be, ahol az előadók testére, fejére erősített, őrájuk intim közelire irányított kamera képeit vetítette ki és manipulálta. Ez a technika – amelyet ebben a készülő alkotásában is használ - számára azért érdekes, mert a szereplők és zenészek érzékszerveinek – szem, száj - közelbe hozásával, az előadás alatt bennük lezajló érzelmi változásokat teszi láthatóvá, a legapróbb belülről jövő rezdülések sem kerülvén el ezáltal a néző figyelmét.



2005. november 23. 20h

Gaëlle Bisellach-Roig (B): Débordement (Áradás) + táncfilm vetítés

Műhely-munkabemutató a Temps d’Images keretében

Helyszín: MU Színház

Gaëlle Bisellach-Roig tárgyakat manipulál, táncos és zsonglőr, ez utóbbit a testével, a tárgyakkal és ezúttal képekkel is teszi. Előadása a mozdulatra épül, amelynek részleteit a videó hozza közelebb. Segítségével kiszökhetünk egy képzeletbeli világba, amely a testet elárasztó spontán érzés-özön felszabadulása, a francia cím is erre utal: „Débordement”, azaz „Özönlés”.


2005. november 25-26. 20 h

A Temps d’Images keretében bemutatjuk:

Nagy Fruzsina - Pater Sparrow: Recycled / divatfilmszínház

A Recycled hagyományos műfaji kategóriákkal nem meghatározható: színház, performansz és film; látvány, divat és zene egyenértékű szimbiózisa. Az összekötő elem a “hulladék újrahasznosításának” fogalmi köre. Ez a téma jelenik meg az előadás dramaturgiájában, a vetített filmekben, a ruhákban és látványelemekben, egyfajta szabad asszociációs teret képezve. A divatfilmszínház egy férfit és egy nőt mutat be, akiknek útja eleinte külön-külön fut, mígnem egy ponton találkozik és felcserélődik; eközben a „kifutón” extrém ruhaköltemények vonulnak végig egy vetítéssel kísért látványshow keretében.


2005. november 30. 20h

                 Steve Coleman’s Mystic Rhythm

             Society, Tűzkő Csaba Quintet / koncert

Steve Coleman tavalyi Trafó-beli koncertje kapcsán workshopot is tartott, melyet a  Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakával közösen szerveztünk. Az itt kötött ismeretségeknek köszönhető, hogy magyar zenészekkel (Borbély Mihály, Lukács Miklós, Lantos Zoltán, Winand Gábor) létrejött a Steve Coleman‘s Mystic Rhythm Society, mely európai turnéja részeként koncertet ad nálunk is. Az estét a Tűzkő Csaba Quintet indítja autentikus moldvai tánczene inspirálta szerzeményekkel. ­­

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Joséphine Baker világhírű revücsillag élete utolsó heteiben, 68 évesen is is korát meghazudtoló frissességgel szerepelt Európa színpadjain.
 
A híres debreceni komikus az ország másik végében szerepel. Szünetben bemegy az öltözőjébe egy felhevült anya a lányával, és lelkesen mondja:
Aforizmák
„ A pénznek, ha el akar jutni hozzám, el kell fogadnia azokat a feltételeket, amelyeket jellemem szab neki."
Chamfort
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ