– Szokatlan ennyi súlyos témával foglalkozó, komoly filmet látni egyetlen Oscar-évjáratban - jegyezte meg Marty Grove, a Hollywood Reporter című szaklap vezércikkírója.
– Néhány éve az ilyen filmek kivételt jelentettek, ma azonban inkább figyelembe veszik őket azok, akik odaítélik a díjakat, a közönség pedig jobban fogadja a súlyos mondanivalót, akár játék-, akár dokumentumfilmről van szó - jelentette ki az AFP-nek a kommentátor.
A Capote című mozi azzal a bűnüggyel foglalkozik, amely az írót, Truman Capote-ot Hidegvérrel című remekművének megírására indította. A film kemény ítéletet mond az újságírás etikájáról.
George Clooney filmje, a Jóéjt, jószerencsét! egy televíziós újságíró és az antikommunista Joseph McCarthy szenátor, az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság egykori elnöke összecsapásáról szól, a múlt század ötvenes éveiben játszódik. A média ellensúlyozó szerepe a politika szélsőségeivel szemben ma is időszerű téma.
Paul Haggis Ütközések című drámája, amely hat jelölést kapott a március 5-i Oscar-estre, négy, különböző társadalmi osztályokhoz tartozó Los Angeles-i személy viszontagságait meséli el, amelyek során előítéleteik a valósággal szembesülnek.
Még a látványos akciófilmek mestere, Steven Spielberg is súlyos mondanivalójú filmmel pályázik idén az Oscar-szobrocskákra, a München azt dolgozza fel, hogyan torolta meg Izrael a müncheni olimpiai játékokon palesztin kommandó által elrabolt sportolóinak halálát az akció felelősein, sokak szerint közvetve az izraeli hatóságok jelenlegi „célzott megsemmisítési akcióira" utalva.
Az Oscar-díjak nagy esélyesének számító Brokeback Mountain(Képünkön) két, az 1960-70-es évek konzervatív, vidéki Amerikájának körülményei között egymásba beleszerető fiatal férfi drámáját dolgozza fel.
Nemcsak a legjobb film és a legjobb rendező Oscar-díjára jelölt filmek foglalkoznak ilyen súlyos témákkal. A John Le Carré regényéből készült Az elszánt diplomata (The Constant Gardener) egy multinacionális gyógyszergyártó cég gátlástalan afrikai manővereit mutatja be.
Egy másik akciófilm, a Sziriana (Syriana) a közel-keleti olaj körüli hálózatok sötét játékairól szól.
– Mindezek a filmek tükrözik a filmesek aggodalmait társadalmunk fejlődésével kapcsolatban - vélekedik Grove. -A Szeptember 11. utáni világban a média, a politikusok vagy a nagyvállalatok erkölcsi magatartása nyugtalanító, és ez tápot ad a rendezőknek.
Az Egyesült Államok által több mint három éve Irakban folytatott háború, több pénzügyi botrány és az a benyomás, hogy a média nem képes betölteni ellensúlyozó szerepét, kihat a nézők lelkiállapotára - fűzi hozzá Leo Braudy, aki a népi kultúra specialistája a dél-kaliforniai egyetem.
– Úgy fogom fel ezt a jelenséget, mint az olyan James Bond filmek visszáját, amelyekben a hős diadalmaskodik egyetlen hatalomittas ellenség felett. Napjainkban a James Bond-modell túlságosan könnyűnek látszik. Az élet már nem olyan egyszerű - állapítja meg, példaként a Szirianát, George Clooney filmjét említve.
Az idei filmek erejét mindazonáltal az adja, hogy nem feledkeztek meg eredeti feladatukról sem.
– A mai időkben logikus, hogy a művek feldolgozzák a nyugtalanító témákat, de a filmek szórakoztatóak maradtak és ezt igazán sikernek nevezhetjük - mondja Braudy.
(MTI-Panoráma)
Fotó: SPI International
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |