Kocsis Ágnes: a magyar társadalmat megosztotta a politika
Dátum: 2010. május 14., péntek, 16:34
Kocsis Ágnes rendező szerint az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények; a filmes a Le Monde című francia lap politikai körkérdésére válaszolva beszélt erről.

A mértékadó liberális francia újság a 63. cannes-i filmfesztivál alkalmából megjelent különszámában arra kért a hivatalos programba meghívott rendezők közül hetet, hogy kommentáljon egy hazáját érintő aktuális kérdés kapcsán készült fotót. A fiatal állampolgár című magyar felvétel az országgyűlési választások április 25-iki második fordulóján készült: a képen egy választófülkében elbújt kisgyerek kukucskál ki a függöny mögül.

Kocsis Ágnes a lapnak elmondta: nyugtalanítónak tartja, hogy az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények. "Az embereket ennek alapján ítélik meg. Egy magyart ma elsősorban a politikai véleménye jellemez, ez mindennél fontosabb" - hangsúlyozta a filmrendező.

Véleménye szerint ráadásul ezek a vélemények egyre fanatikusabbak, s a fanatizmus azt jelenti, hogy az emberek valami olyasmiben hisznek, aminek már nem is érzékelik az értékét. A politikusoknak és a médiának nyugtatnia kéne az országot, és arra ösztönöznie az embereket, hogy fogadják el egymást - vélekedett Kocsis Ágnes.

"Úgy gondolom, hogy a művészetnek nem szabadna a politikával keverednie, s rendezőként megpróbálom nem beleártani magam. Úgy gondolom, hogy a művészetnek más céljai vannak. Egy művész látószöge másfajta perspektívát kíván nyitni, a dolgoknak más aspektusát próbálja meg hozzáférhetővé tenni, egy olyan részletet, amelyet más különben észre sem vennénk" - fogalmazott a rendező.

A művészet emellett azért is fontos Kocsis Ágnes szerint, mert a gyermekekre jellemző nyitottságot élesztheti újjá a felnőttekben; a meglepődés képességét. Elmondta, hogy rendezőként elsősorban az egyének belső élete érdekli: a belső érzelmeket, lelkiállapotokat próbálja kifejezni a hangulatokon, a képeken és a hangokon át mindenféle különleges hatások nélkül, de pontosságra törekedve a színek, hangulatok, gesztusok és tekintetek kompozíciójában.

A filmrendező megjegyezte: szomorúan vette észre, hogy ő az egyetlen női rendező a hivatalos versenyprogramban, pedig talán érdemes lenne a világot egy kicsit több női tekinteten keresztül látni.

A rendező Pál Adrienn című alkotásának a második legjelentősebb cannes-i program, a filmnyelvet megújító Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű szekciójában vasárnap lesz a világpremierje.

A 19 alkotást felvonultató válogatást csütörtök este a portugál Manoel de Oliveira költői filmje, az Angelica különös esete nyitotta meg. A 102 éves rendezőt hosszan tartó tapssal állva fogadta a cannes-i Fesztiválpalota Debussy termének 2500 fős közönsége.

Ebben a kategóriába versenyez többek között Jean-Luc Godard, és a két román meghívott, Radu Muntean és Cristi Puiu filmje is. Az Un certain regard díjkiosztása a hivatalos válogatás előtt egy nappal, május 22-én lesz.

 


(MTI)
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Molnár Ferenctől megkérdezték, hogy szerinte a békegalamb hím- vagy nőnemű. Az író elgon-dolkodott, majd határozottan így válaszolt:
 
Joséphine Baker világhírű revücsillag élete utolsó heteiben, 68 évesen is is korát meghazudtoló frissességgel szerepelt Európa színpadjain.
Aforizmák
„A szexualitás kereszt. Szerencsére nem feszítenek rá egész életünkben.
Salvador Dali
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ