Egyetlen film sem olyan erős, mint a DSK-ügy
Dátum: 2011. május 18., szerda, 17:31
Dominique Strauss-Kahn (DSK), a Nemzetközi Valutatalap francia főigazgatója letartóztatásának hatásai elérték a cannes-i filmfesztivált is: filmesek és újságírók elképedve tapasztalják, hogy a politikai médiavilág valósága túlléphet bármilyen elképzelhető fiktív történeten.

A fesztiválra akkreditált újságírók és vendégek a Fesztiválpalota folyosóin elhelyezett óriáskivetítőkön egész nap élőben követhetik a fesztivál eseményeit: a sajtótájékoztatókat, a Fesztivál TV interjúit vagy az esti díszbemutatók előtt az alkotók bevonulását a vörös szőnyegen. Hétfő óta azonban gyakorlatilag senkit nem érdekelnek a helyszíni közvetések, minden képernyőről DSK néz vissza a fesztiválozókra: az újságírók a francia hírtelevíziókra állították át a plazmatévéket, amelyek a vasárnapig a legesélyesebbnek tűnő francia elnökjelölt amerikai letartóztatásának fejleményeiről számolnak be.

Az újságírók között a filmekről folytatott megszokott heves vitákat is felváltotta a DSK-ügy kommentálása, illetve annak megjelenése a nemzetközi médiában. Még a kritikusok is többet beszélnek az IMF-vezérigazgatójáról, mint az amerikai filmsztárokról.

"Egyetlen film sem olyan erős, mint a DSK-ügy" - mondta a cannes-i Fesztivál TV-nek adott interjúban Serge Kaganski, a Les Inrockuptibles kulturális magazin filmes újságírója. "A valóság túllépett a fikción" - tette hozzá.

A DSK-ügyben a kritikus szerint mindent összetevő megvan egy jó filmhez: a politikai tartalom, a romantikus szál és természetesen a pszichológiai magyarázat is. Véleménye szerint az IMF-vezér látványos bukásából lehetne egy nagyon elegáns filmet készíteni Michael Mann stílusában, vagy egy kafkai politikai sztorit a Coen-testvérek szellemében.

Jean-André Yerles, a francia forgatókönyvírók szervezetének vezetője szerint is a DSK-ügyben minden benne van: "az emberség, a hatalom, a nők, a szex, a pénz". Forgatókönyvíróként őt azonban elsősorban nem a Franciaországban felreppent hatalmi összeesküvés-elmélet érdekelné, hanem a főhős önsors-rontása. "Az az ember benyomása, hogy (DSK) alkut kötött az ördöggel és meg fogják büntetni, amiért tiszteletben tartotta ezt az alkut".

A cannes-i fesztiválon szerda este mutatják be, versenyen kívül a Nicolas Sarkozy francia államfő megválasztásának történetét feldolgozó La Conquete (A hódítás) című játékfilmet. Az alkotás rendezőjét, Xavier Durringer-t azonban nem inspirálja különösebben Sarkozy baloldali riválisának bukása.

"Bármi is legyen az ügy kimenetele, ez nem nekem való sztori: soha nem csinálnék olyan filmet, amelynek középpontjában a politikusnak a nőkhöz való viszonya áll és az a probléma, hogyan viselkedik egy bizonyos nővel vagy általában a nőkkel, ez meghaladja az erkölcsi határokat" - vélekedett a rendező.

Durringer egyébként a francia újságírók többségéhez hasonlóan "szörnyű és nagyon kegyetlen képnek" nevezte azt, hogy a hírtelevíziók folyamatosan megbilincselve mutatják DSK-t a New York-i rendőrségen. Ez a rendezőt az amerikai tv-sorozatokra emlékezteti. Franciaországban az ártatlanság vélelmének nevében tilos bilincsben mutatni olyan személyt, akit még nem ítéltek el, ezért több televízió is kitakarta a IMF-vezér kezéről a bilincset.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Örkény István a XX. század derekán alkotott. Az akkori kor (főként a politikai réteg) nem nagyon ismerte el munkásságát, sőt, nem nagyon kedvelte azt. Ezért aztán Örkény úgy döntött, hogy önként felhagy hivatásával, s megpróbálkozik az újságírással.
 
X. Ince pápa, amikor meglátta tulajdon arcképét, amelyet Velázquez festett, így kiáltott fel:
Aforizmák
„Mit nem adunk föl, azt sohasem veszítettük el."
Friedrich Schiller
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ