BELÉPÉS Regisztráció Elfelejtett jelszó
RSS
Hírlevél:  OK
Cannes - Orosz családi drámával és egy megindító amerikai filmmel kezdődött a verseny
Dátum: 2017. május 19., péntek, 14:03

Az orosz kortárs társadalom egy újabb erős társadalomkritikájával nyitotta meg a 70. cannes-i fesztivál versenyét csütörtökön Andrej Zvjagincev orosz rendező. A Loveless (Szeretethiány) című alkotás egy moszkvai házaspár gyerekének eltűnésről szól.

A Leviatán című előző alkotásáért 2014-ben a legjobb forgatókönyv díját elnyerő orosz rendező ötödik filmje is keserű képet fest az értékvesztett Oroszországról, amelyet az individualizmus és az álszent magatartási formák határoznak meg. A bemutató előtt tartott sajtótájékoztatóján nem is tagadta, hogy a filmjeit hazája problémáiról forgatja, mert nagyon fontosnak tartja őket.

Az 53 éves orosz rendező egyik kedvelt témája a hőseinek lélekvesztése, kifordulása önmagukból. A Loveless középpontjában álló 12 éves fiú összeomlik szülei válása miatt, akik képtelenek őt szeretni, s egyikük sem a fiú megtartásáért harcol, hanem ellenkezőleg, éppen azért, hogy megszabaduljon tőle, hiszen a gyerek jelenti az apa és anya számára is a legnagyobb akadályt azelőtt, hogy új élet kezdhessenek az új társukkal.

A családi viták mellett egyértelmű utalások vannak az orosz politikai helyzetre, mégpedig az orosz-ukrán konfliktusra, amelyet televízión követnek a főszereplők.

"Van ebben egy metafizikai dimenzió. A gyerek elvesztése a szülei számára pont olyan, mint Oroszország számára a szomszédjával, Ukrajnával korábban létezett természetes és normális viszony megszűnése" - hangsúlyozta a rendező.

A filmben az eltűnt fit keresését egy egyesület szervezi meg, amely a tehetetlen rendőrség helyett lép fel. A rendező szerint ezer önkéntes végez hasonló munkát Moszkvában, a film az ő tevékenységüket követi nyomon, tavaly például nekik köszönhetően az orosz fővárosban eltűnt több mint hatezer gyerek nyolcvan százalékát megtalálták.

Az első bemutatott amerikai versenyfilm, a Wonderstruck rendezője, Todd Haynes is visszatérő vendége a cannes-i fesztiválnak. A Julianne Moore és Michelle Williams főszereplésével forgatott Wonderstruck című alkotás két siket gyerek párhuzamos története ötven év különbséggel, 1927-ben, illetve 1977-ben, s az első kritikák elsősorban a két gyerekszínész alakítását emelték ki.

Az 1977-ben játszódó történet főhőse egy fiú, aki egy balesetben veszti el a hallását és lassanként kell hozzászoknia az új helyzethez, míg az 1927-ben játszódó, fekete-fehérben forgatott történet egy régóta hallássérült kislányról szól, aki némafilmek nézésével múlatja az idejét. Mindketten New Yorkba szöknek egyik szülőjüket megtalálni, s Charles Dickens regényeire emlékeztető kalandokba bonyolódnak.

A nagyon kidolgozott és képileg megkomponált filmjeiről ismert Todd Haynes két idősíkban játszódó alkotásának egyik része a némafilmek esztétikáját, míg a másik fele az 1970-es évek színkavalkáddal teli New Yorkját idézi meg. A hang és a zene nagy szerepet kapott a filmben, miután a főszereplők írásban, illetve jelnyelven kommunikálnak egymással.

Csütörtök este az újságírók már megtekinthették Mundruczó Kornél Jupiter holdja című alkotását is, amelynek díszbemutatója péntek este lesz a fesztiválon.

A teltházas sajtóvetítés után az újságírókat megosztotta a lélegzetállító és lenyűgöző látványvilágú, pergő tempójú kétórás akciófilm: néhányan pfujoltak, mások viszont tapssal jutalmazták a magyar versenyfilmet. Az első kritika a The Guardian című brit lap honlapján jelent meg, amelynek elismert kritikusa, Peter Bradshaw szerint nehéz a filmet műfajilag behatárolni: nem egyértelmű, hogy az alkotás "a menekültellenes paranoia szatírája, vallási parabola a bűnről és megváltástörténet, vagy pedig a szuperhős-mítoszt feldolgozó szerzői film". A kritikus szerint a Jupiter holdja "nem hibátlan film, de a csillagokba tör".

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
alma: csak szólok, hogy...
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Henrik Ibsen, a nagy drámaíró egy alkalommal Rómában sétálgatott, amikor fölkeltette érdeklődését egy plakát, amelyet nagy tömeg bámult. Közelebb ment, de észrevette, hogy nincs nála az olvasószemüvege.
 
Miután Heltai Jenő nem kérhetett szabadalmat szellemes mondásaira, sűrűn érte az a „megtiszteltetés", hogy ötleteivel mások neve alatt találkozott.
Aforizmák
„ Istenem, szabadíts meg a barátaimtól! Ellenségeimmel magam is elbánok majd."
Voltaire
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ