Újraértelmezések
Dátum: 2006. január 31., kedd, 15:51
A leleplezés, hogy Szabó István filmrendező 1957-től a hatvanas évek elejéig beszámolókat írt a belső elhárításnak tanárairól és diáktársairól, Magyarországon olyan robbanóerővel bír, mintha Németországban az válna ismertté, hogy Günter Grass író az amerikai hírszerzésnek, a CIA-nek dolgozott - írta kedden a berlini Die Welt.

A cikkíró szerint Kertész Imre mellett Szabó István az ország kulturális cégére, a (volt) keleti tömb kevés művészeinek egyike, aki már a rendszerváltás előtt nevet szerzett magának Nyugaton, s a fordulat után dicsősége csak gyarapodott.

A szerző, Hanns-Georg Rodek helyesnek tartja, hogy Szabó 1990 után külföldön építette tovább karrierjét. Mint írja, most kísérlet történik arra, hogy 19 éves korában történt beszervezését is az érvényesülés érdekében tett helyes lépésként értékeljék.

A Die Welt szerzője kitér arra, hogy Szabó István miként vélekedett Jancsó Miklósról és Mészáros Mártáról. Szerinte mindaz, amit róluk leírt, nem volt feltétlenül káros, mert mozgásteret teremthetett a nevezett művészek körül. Mindazonáltal megjegyzi, hogy a következő évtizedekben akadtak indexre tett Jancsó- és Mészáros-filmek, Szabó-filmek azonban nem.

A szerző mindezek után „meglepő reakciónak" tartja, hogy a Szabó István mellett kiálló értelmiségiek levelének aláírói között szerepel Jancsó Miklós is. „Tényleg alig történik meg a múlt feldolgozása Kelet-Európában, vagy csak mi nem értesülünk róla?" - teszi fel a kérdést Rodek, aki szerint más szemmel kell majd ezentúl nézni Szabó Istvánnak az értelmiség és a hatalom viszonyát boncolgató filmjeit, a Mephistót, a Redl ezredest, a Szembesítést.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A háború alatt egy brit kormányülésen egy miniszter azzal állt elő, hogy a hadiállapotra tekintettel nullázzák le a kulturális kiadásokat, és a felszabaduló összeget fordítsák fegyverekre.
 
A L'Opinion című lap 1885.október 15-i számában megemlékezik a Hotel Drouot árveréséről (amely árverési csarnokot műfordítóink Drout-szállodának szoktak magyarítani), s elmondja, hogy mikor a szolga a kiállítási asztalra helyezett egy milói Vénust ábrázoló másolatot, harsány hangon kiáltotta a közönség felé:
Aforizmák
„Ne azt várjuk, hogy a művészet váljon a mi számunkra hozzáférhetővé, hanem mi nyíljunk meg a művészet számára."
Werner Hofman
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ