BELÉPÉS Regisztráció Elfelejtett jelszó
RSS
Hírlevél:  OK
Az animáció és a zene kapcsolata
Dátum: 2011. június 17., péntek, 16:17
„Minden film egy puzzle, meg kell találni a megoldást” – mondta Normand Roger, számos Oscar-díjas animációs film zeneszerzője, aki pénteken tartott előadást a 10. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF) az animáció és a zene kapcsolatáról.
„Nem tartom magam tanárnak. Negyven éve foglalkozom zeneszerzéssel és az animációs hanggal, és alkalmanként nagy örömmel osztom meg a tapasztalataimat. Inkább úgy mondanám, hogy igyekszem támpontokat adni, és rávilágítani a lehetőségekre” – fogalmazott a KAFF vendége, aki előadóként a világ számos országában megfordult.

Zeneszerzőként minden filmet friss szemmel néz – magyarázta. „Minden film más. Meg kell látnom, mit akar a film. Szeretem azt mondani: zenét komponálni egy filmhez, az nem a zenéről szól, hanem arról, hogy részvevője leszek a filmnyelvnek. Sok módja van, hogy a zene és a hang részt vegyen abban az összetett művészeti formában, amit filmnek nevezünk. A film ugyanis nem képekből áll, a rendezők nem néma filmet akarnak csinálni. Még a néma filmek sem voltak némák: élő zene szólt a moziban. A zene és a hang egyik szerepe, hogy segít a szemnek eligazodni a kép világában” – fejtette ki.

Normand Roger nevéhez több mint kétszáz film zenei világa fűződik: zeneszerzőként, illetve hangrendezőként nemcsak animációs filmeket, hanem játék- és dokumentumfilmeket, valamint rövidfilmeket és egyéb filmes, illetve művészeti produkciókat is jegyez. Mindezek közül azonban az animációt tekinti a kedvencének – árulta el.

Mivel sok rendezővel kerül kapcsolatba, pályája kezdetén azt is meg kellett tanulnia, hogyan találja meg velük a közös hangot. Akad, akivel egyszerű együttműködni, másokkal viszont nem könnyű – mesélte. „Az animáció azért is különleges, mert rendszerint kisebb a stáb, és az alkotók, mint a szorgalmas szerzetesek dolgoznak több hónapon, akár éven át egy-egy produkción. Amikor ilyen filmhez szerez zenét az ember, nagy a felelősség, sok figyelemmel és megértéssel kell viseltetni irántuk” – magyarázta.

„Úgy gondolom, amikor egy projekten dolgozom, hárman vagyunk: a rendező az ötlettel, amit meg akar valósítani, én a saját érzékenységemmel és személyiségemmel, valamit a film. A film nem azonos a rendezővel. A rendező valamit meg akar csinálni, de megtörténik, hogy más születik a keze alatt. Egy nyolcperces filmben vannak jó és kevésbé sikeres részletek. Rájöttem: a feladataim egyike, hogy kihozzam a filmből a legjobbat. Van, amikor ez maga a történet, vagy a grafika, az animáció, a koreográfia. A zenével nagyobb hangsúlyt tudok adni egyes aspektusoknak. Például le tudom lassítani a mozgást. Csak meg kell találnom, mi a legvonzóbb része a filmnek” – boncolgatta munkáját.

Szerencsés alkatnak tarja magát – emelte ki –, mivel mindig nyitott arra, hogy a rendező kérésére elölről kezdje az egész munkát. „Előfordult, hogy a hangszeren kellett változtatnom. Fuvolahangra komponáltam a zenét, ami nem tetszett a rendezőnek. Ám amikor ugyan azt a dallamot gitárral mutattam meg, a hozzáállása teljesen megváltozott” – idézte fel, majd gondolatmenetét kiegészítve hozzátette: „ugyanakkor az sem igaz, hogy mindig követni kell a rendező kérését.”

A hangrendezés azért fontos számára, ha egy animációs filmen dolgozik – vallott másik szenvedélyéről –, mert akkor a film teljes zenei és hangvilágát ő alakíthatja. „A hangok számos módon felhasználhatók, és azonos szerepet tölthetnek be, mint a zene. Például az esőcseppek kopogása rengeteg hangulatot tükrözhet. Van friss, szomorú, unalmas: egy csomó érzelmet tükrözhet. Ha drámai szerepet adunk a hangnak, az már zene. Az animációban a hang nagyon kreatív lehet: a szimbólumtól a szatíráig számos dolgot kifejezhet.”

Hangrendezőként nagy örömöt talál abban, ha különleges hanghatásokat alkalmazhat, erre azonban csak akkor kerül sor, ha azt a film megkívánja – mondta el. Egyik kedves munkájának a Minden gyermek című animációs filmet nevezte meg ebből a szempontból. Mint felidézte: a hatperces Oscar-díjas alkotás pályája kezdetén, 1979-ben készült. Két előadó produkálta a film összes hangját. Be is mutatták őket a film elején, hogy „leleplezzék a varázslatot”, amint ez a korai Disney-filmekben divat volt.

Normand Roger jelenleg egy négyrészes film harmadik félórás részén dolgozik. A gyerekeknek szóló kanadai koprodukció a középkorban játszódik. „Nagy kedvemet lelem abban, hogy korabeli hangszereket használhatok. Ritkán csinálok gyerekfilmeket, ezért nagyon élvezem” – számolt be róla.

„Mindegy, milyen műfajon dolgozik az ember” – foglalta össze gondolatait befejezésül. „Minden film egy puzzle, meg kell találni a megoldást. Az okoz örömet, hogy megtalálom, hogyan tehetem magam hasznossá, hogyan segíthetem a filmet” – fűzte hozzá a zeneszerző, akinek munkáiból válogatást is láthatott-hallhatott a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál közönsége.

(MTI)

 

 

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
alma: csak szólok, hogy...
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A nagy angol író, Bernard Shaw utazásai során az egyik kis város határában az ég felé tekintő és könyörgő társasággal találkozott. Megkérdezte tőlük, hogy mit csinálnak.
 
Miután Heltai Jenő nem kérhetett szabadalmat szellemes mondásaira, sűrűn érte az a „megtiszteltetés", hogy ötleteivel mások neve alatt találkozott.
Aforizmák
„ Soha a szobrot nem fogja az oltáron imádni az, aki fatörzs korában ismerte a kertben. "
Gracián
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ