Bacsó Péterre emlékezve
Dátum: 2009. március 12., csütörtök, 7:55
Bacsó Péter az utóbbi 50 év magyar filmművészetének egyik kulcsfigurája volt, aki elérte azt, amit rajta kívül talán egy magyar filmrendező sem: kultuszfilmet készített - hangsúlyozta Báron György filmesztéta a szerdán elhunyt Kossuth-díjas filmrendezőre emlékezve.

-Bacsó Péter számos nagyszerű filmet készített, leghíresebb munkája, A tanú a mindennapok folklórjának a része lett: a mai napig idézgetnek belőle, és egy újságot (Magyar Narancs) is a szatíra egyik felejthetetlen poénjáról neveztek el - mondta Báron György.

Kiemelte: Bacsó Péter az utóbbi 50 év magyar filmművészetének egyik kulcsfigurája volt, aki már a negyvenes évek vége óta filmezett, hisz már az 1947-es Valahol Európában forgatásán is dolgozott segédrendezőként. "Bacsó nyilvánvalóan egy megkerülhetetlen figura volt, aki nemcsak rendezőként, hanem forgatókönyvíróként, illetve dramaturgként is rengeteg filmen dolgozott; többek között Makk Károly, Fábri Zoltán és Jancsó Miklós egyes alkotásaihoz járult hozzá - idézte fel a filmesztéta.

Hozzátette: Bacsó Péter több szempontból is megelőzte a korát, például már akkor úgynevezett közönségfilmeket csinált, amikor ez itthon még nem volt divat. "A számos vígjáték mellett Bacsó megannyi, metsző társadalomkritikát tartalmazó filmet is készített, például a Fejlövést, vagy a Harmadik nekifutást" - mutatott rá a filmesztéta, megjegyezve: bár a rendező az utóbbi időben számtalan betegséggel küzdött, tudata tökéletesen tiszta és ép volt.

Pályatársa, Mészáros Márta azt emelte ki, hogy Bacsó Péter különleges, összetett tehetség volt, aki együtt "lélegzett a szakmával". Írt, stúdiót vezetett, rendezett, dramaturgként dolgozott, harcolt a szakmáért. Rég beteg volt, de iszonyúan küzdött, mert szeretett élni, filmjeiben is ez látszik: tele voltak azzal az élettel, ami őt körülvette - fogalmazott.

Mészáros Márta felidézte, hogy a hatvanas években két filmet is készített a Dialóg Stúdiónál, amelynek akkor Bacsó Péter volt az egyik vezetője. Mint mondta, 1967-ben azt hitték, hogy végre szabadabb idők következnek, de 1968-ban "nehéz idők jöttek", egy csomó filmet betiltottak. Akkoriban Mészáros Márta is két olyan filmen - a Szép leányok, ne sírjatok és a Holdudvar című alkotásokon - dolgozott, "amivel bajok voltak". Előbbi forgatását le is állíttatták, de Bacsó Péter harcolt, megvédte az alkotást, bártan kiállt az emberekért.

Bacsó Péter személyében "egy fantasztikus nagy művész", egy "atyai jó barát" hunyt el, halála az egész magyar filmszakma számára óriási veszteség - fogalmazott Szekeres Dénes producer, aki számos alkotást, például a Megint tanú és a Sztálin menyasszonya című filmeket együtt készítette Bacsó Péterrel.

Mint mondta, a Kossuth-díjas rendező briliáns alkat volt, remek dramaturg. Hozzátette: szerdán, halála előtt háromszor is beszélt Bacsó Péterrel telefonon, aki az utóbbi időben sokat szenvedett egészségügyi problémái miatt.

Kálomista Gábor, aki producerként Bacsó Péter utolsó filmjét, a Majdnem szüzet jegyezte és a Hamvadó cigarettavégen is együtt dolgozott a rendezővel, elmondta, hogy még voltak közös terveik, egy tévéfilmen kezdtek volna együtt dolgozni.


(MTI)
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Yehudi Menuhin hegedűművész nemcsak játékáról, hanem roppant szorgalmáról is híres. Naponta nyolc órán át gyakorol, s ezt sohasem mulasztja el.
 
„Évekkel ezelőtt Illyés Gyula Kegyenc című darabját mutattuk be a Madáchban. Gyula bácsi az egyik próbát meglátogatta és kérte: ne tiszteljük annyira a darabját.
Aforizmák
„ Az, hogy egy tojásra azt mondom, hogy büdös, nem jelenti azt, hogy jobbat tudok helyette tojni."
George Bernard Shaw
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ