BELÉPÉS Regisztráció Elfelejtett jelszó
RSS
Hírlevél:  OK
70 éve született Krzysztof Kieslowski
Dátum: 2011. június 26., vasárnap, 11:41
Június 27-én lenne 70 éves Krzysztof Kieslowski, a lengyel és az egyetemes filmművészet egyik legkülönlegesebb alkotója.

Gyermekkora hányatottan telt, rövid ideig a tűzoltóképzőbe járt, majd átiratkozott a színházi szakközépiskolába. Érettségi után színházi öltöztető volt, végül harmadik nekifutásra felvették a híres lódzi filmes főiskolára. Pályáját dokumentumfilmekkel kezdte, műveiben kendőzetlenül ábrázolta Lengyelország erkölcsi és politikai válságát.

Első játékfilmje, a Sebhely az 1970-es gdanski eseményeket, a munkások és a politikai vezetés konfliktusát idézte. Az 1979-es Amatőr, amely egy amatőr filmes valóságot kutató szabadidős szenvedélyéről szól, már elnyerte a moszkvai filmfesztivál nagydíját. Véletlen című filmje - amelyet a szükségállapot bevezetése miatt csak 1984-ben tudott befejezni - a társadalmi állapotokból adódó erkölcsi problémákkal foglakozott. Alapgondolata szerint a véletlen befolyásolhatja ugyan az ember életét, de az igazán fontos dolgok az embertől magától függenek. Ekkorra Kieslowski helyzete politikai szerepvállalása miatt ellehetetlenült: a halál utáni élet kérdését boncolgató Befejezés nélkül című filmje után évekre el kellett hallgatnia.

Forgatókönyvíró-társa, a Szolidaritás védőjeként is ténykedő Krzysztof Piesiewicz javaslatára kezdett neki, hogy a lengyel valóságból kiindulva megfilmesítse a Tízparancsolatot. A szeretet, a halál és az abszolútum kérdéseit feszegető sorozatnak különösen a Rövidfilm a gyilkosságról című darabja váltott ki óriási visszhangot. A film egy taxisofőr meggyilkolásáról és a tettes kivégzéséről szól, s nem tesz különbséget a bűntett és annak megtorlása között.

A rendszerváltás után francia koprodukcióban készült a Veronika kettős élete. A két Veronika egy napon születik, külsejük is egyforma, sorsuk is hasonlóan alakul, de a lengyel Weronika meghal abban a szívbetegségben, amelyet a francia Veronique túlél. A film üzenete, hogy nem vagyunk egyedül, óvatosan és környezetünkre figyelve kell élnünk, mert minden tettünknek van következménye.

A kilencvenes években forgatta Három szín című trilógiáját. Az egyes részek címei a francia trikolór színeire rímelnek, s a rendező a szabadság-egyenlőség-testvériség eszméjét kutatva egyre mélyebbre merül az emberi lélek útvesztőiben. A Kék főszereplője a híres zeneszerző férjét és ötéves kislányát egy autóbalesetben elvesztő asszony, a Fehér azt meséli el, hogy egy varsói fodrász a válás után miként szerzi vissza francia exfeleségét, a befejező rész, a Piros egy nyugdíjas, az emberiségből kiábrándult bíró és egy huszonéves manöken születő barátságát meséli el. Az alkotásért Kieslowskit rendezőként és forgatókönyvíróként is Oscar-díjra jelölték.

Kieslowski ezután felhagyott a filmezéssel, hozzátéve: egyetlen filmje sem sikerült olyanra, mint szerette volna, több bennük a feszültség, a világosság, de a titok is és az apró árnyalat is. Utolsó éveiben mégis új trilógiát fontolgatott Mennyország, Tisztítótűz, Pokol címmel, de a forgatókönyvek vázlatánál nem jutott tovább: 1996. március 13-án elvitte egy szívroham. (A Pokol vázlatát használta fel Danis Tadovic bosnyák rendező a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat elnyert Senkiföldje készítéséhez, az intim hangvételű pszichodráma a szeretethiánnyal, a családi viszonyokkal, a hazugság és az öngyilkosság kérdésével foglalkozik.)

 


(MTI)
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
alma: csak szólok, hogy...
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A nagy angol író, Bernard Shaw utazásai során az egyik kis város határában az ég felé tekintő és könyörgő társasággal találkozott. Megkérdezte tőlük, hogy mit csinálnak.
 
Az évek senki fölött sem múlnak nyomtalanul, s egyre gyakrabban fordul elő, hogy kisebb-nagyobb panaszokkal föl kell keresniük az orvost. Így tett Dobsa Sándor is, aki az idősebbek számára egyet jelent a Stúdió 11-gyel, s kiváló zongorakísérőként a fiatalok előtt sem ismeretlen.
Aforizmák
„ Az a képességünk, hogy elismerjük tévedéseinket, intelligenciánk fokmérője. is. A bunkónak mindig igaza van."
Álló Géza
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ