BELÉPÉS Regisztráció Elfelejtett jelszó
RSS
Hírlevél:  OK
Fórum / Általános / Artistaképző suli Téma indító: fasor03  
Vélemények, viták...
Merre és hogyan?
Hozzászólás írásához kérem jelentkezzen be!
Törölt felhasználó 2012-10-08 22:08 | Válasz erre | #1
Köszönettel tartozom a fórum lètrehozójának a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola igazgatójának Oláh Miklósnak, hogy útjára indította a szakmai vélemény formálásnak lehetôségét eme fórumon!
Utóljára módosítva: 2012-10-08 22:11


kristiankristof 2013-10-23 17:26 | Válasz erre | #16
Sajnálattal észrevételezem, hogy a nyitott szakmai fórum immár egy kerek éve létezik és semmi eredményt, sem érdeklôdést nem tudott produkálni. Lehet (ahogy országunk) az iskola is "jobban teljesít"... felesleges szakmai érvekkel próbálkozni.
fasor03 2012-11-17 11:13 | Válasz erre | #15
http://www.facebook.com/events/483685644988195/
fasor03 2012-11-04 19:01 | Válasz erre | #14
Nem oktatási kérdés, de nagyon is aktuális és nem mehetünk el mellette, ha az artistaképző jövőjéről beszélünk. Egyre inkább az az érzésem sokan csak saját hasznukat keresték az iskola körül.
kristiankristof 2012-11-01 17:43 | Válasz erre | #13
Bizonytalanság, bizalmatlanság és félelem... vagy egyszerûen csak jó továbbra is a "langyosban" ?
fasor03 2012-10-28 10:19 | Válasz erre | #12
Egyre inkább azt tapasztalom, hogy többségben vannak azok, akik minden változás ellen vannak.
"Baráti beszélgetés" során megfogalmazódnak a változtatás iránti igények, de nyíltan szinte alig. Sajnos egy kezem is sok megszámolni azokat, akik vállalják,hogy változtatni kell.
Sokszor pedig nagy csalódások érnek, mert azzal szembesülök, hogy általam nyitottnak, kreatívnak gondolt emberek, megkövült és sajnos elavult pedagógiai nézetekkel állnak elő.Világot járt és sokat megtapasztalt emberek, akik nap mint nap szembesülnek a jelenlegi világ gazdasági...művészeti tendenciáival, haza térve egyből vissza süppednek az iszapba. Miért!? Sajnos körvonalazódik bennem a válasz....
kristiankristof 2012-10-20 16:16 | Válasz erre | #11
Egy picit általános erre a fórumra, de ajánlani szeretnék részleteket Shilling Árpád művészeti oktatást ábrázoló (aktuális) írásából:

- Amennyiben a művészeti oktatást valamiféle úri huncutságnak, önmagáért való időtöltésnek tartjuk, akkor készséggel egyetértünk Demján Sándor kijelentésével. Magam sem gondolom, hogy a művészeti oktatás hagyományos formájában akár csak a művész- szakemberképzésen keresztül is képes volna növelni az ország versenyképességét. Azonban pusztán a rossz módszertanok ténye még nem elégséges bizonyítéka annak, hogy a művészetek eszköztára és a pedagógiai gyakorlatok együttese ne tudna segíteni a szakmai kompetenciák elsajátításában, s ezen keresztül akár a munkanélküliség leküzdésében is. A művészet ugyanis nem más, mint ötletgazdagság és szabálykövetés egymásra hatása, fejlődés és örökség kettőssége, ösztönös anarchizmus és hagyománytisztelő akadémikusság elegye, vagyis két látszólag egymásnak ellentmondó attitűd egyensúlya. Ebben az értelemben a művészeti tevékenység rokon minden olyan munkavégzéssel, amelyben egyedi, saját megoldásokra épp úgy szükségünk lehet, mint a tanult, elsajátított gyakorlatokra. Melyek lehetnek ezek a szakmák? Bármelyik, amelyben versenyhelyzetbe kerülhet a munkavállaló. Vagyis gondolkodni majdnem mindenkinek kell, illetve lehet. A közmunkásnak is, bár számára sajnos kizárt az előrelépés. Ha elfogadjuk, hogy az utóbbi hetven év munkamorált és társadalmi kohéziót egyaránt károsító folyamatai ellenére is maradt bennünk némi vállalkozó kedv, és az összes rossz tapasztalatunk ellenére is hiszünk abban, hogy a szakértelem olyan érték, amely egyrészt segítheti az érvényesülésünket, másrészt biztosíthatja megérdemelt státuszunkat a társadalomban, akkor minden olyan edukatív módszert támogatnunk kell, amely ösztönzi a vállalkozói kedvet, és fejleszti a szakértelmet….

- A kreativitás az, amely segítségével új összefüggéseket fedezhetünk fel annak érdekében, hogy megszülessen bennünk a megváltó ötlet. A művészek által időnként túlmisztifikált ihlet nem más, mint a gyakorlati kreativitás, vagyis az innováció. Aki szívesen használja a kreativitását, aki szívesen keres összefüggéseket a különböző valóságrészletek között, annak gyakrabban vannak hasznos ötletei, az gyakrabban kerül „ihletett állapotba”.
fasor03 2012-10-20 15:04 | Válasz erre | #10
Pedagógiai program és gyakorlat, most már lassan közelítenek egymáshoz. Közben azért elkezdődött a modulrendszerű szakoktatás bevezetésének a munkái is. Sajnos nagyon nehéz úgy felépíteni, egy hatékonyan működő rendszert, hogy közben a napi oktatási feladatokat és sok mást is megfelelő szinten kell tartani. Nap mint nap szembesülünk olyan problémákkal, hogy miként lehet megtalálni a helyes arányokat. Miközben lebontunk falakat, szinte azonnal ki kell alakítani egy új struktúrát. A tanulók rendkívül pozitívan reagálnak lépéseinkre. De kevés az aktív szereplő a felnőttek, tanárok oktatók között. Várnak.
rike 2012-10-13 18:46 | Válasz erre | #9
annyit szeretnek javitani a hozzaszolasomon, hogy nem varok valaszt senkitol semmire: ) Kicsit ujragondoltam es rajottem, az uj vezetestol nem kerhetek valaszokat az elozo vezetes hiabaira. Inkabb mint javaslat/tanacs volna reszemrol a szortirozas erositese.

Emellett szerintem meg fontos lenne, hogy a diak szak valasztasa ne a tanar dontese legyen. Egy diak sosem fogja szeretettel csinalni azt amit rakenyszeritenek, ha pedig megis megkedveli az nagy szerencse vagy nagyon jo tanari munka, de szerintem elobbre mutato lenne, hogyha a diak kepessegeihez megefelelo tanacsokat kapna, es utana valaszthatna, vagy ha nagyon mas a diak elkepzelese, akkor ennek fuggvenyeben megoldast talalni. Megbeszelni vele, lehetoseget adni neki probaido formaban stb.

a masik pedig az orarend kerdes amit surgosen ujra kellene gondolni. Senki se mondhatja, hogy egy keszulo szamnak napi egy ora boven eleg. Mi meg akkor is kevesnek erezzuk az egy orat amikor csak a kesz technikat gyakoroljuk. Plane hogy a 60 percbol sok esetben egy resze a keszulodessel bemelegitessel megy el.

Tudom, hogy az iskolanak jelenleg nincs ra kapacitasa, de a jovoben megoldando kerdes lehetne pl egy ipari alpinista tanar minden levegosnek, ezzel elkerulve azokat a baleseteket amik a diakok szerelesi tudatlansagabol fakadnak (es tudjuk hogy volt par az elmult evekben...)
Plusz egy edzo aki a diakok eronletevel hivatott foglalkozni, aki tudja, hogy mi a dolga egy tartas hibas diaknal pl stb.

Tudom, hogy ez az utobbi javaslat a legnehezebben megoldhato, de lassuk be erdemes lenne foglalkozni a kerdessel. (egy alpinista tanfolyamot iskolan kivul is meg lehet csinaltatni, vagy a diakoknak indittatni egyet kedvezmenyesen stb. ez viszont megoldhato lehetne)
kristiankristof 2012-10-12 21:59 | Válasz erre | #8
A Berlini iskolànak nővendèkeiről keveset hallottam, de meglepett a 9 èves tanfolyam. Valoszínűleg ahogy nàlunk is az oktatàs szerkezetèt a Balett Intèzetèhez igazítottàk. Kèrdès, hogy itt cirkuszművèszetileg milyen èrtèkekkel, eredmènyekkel vègeznek. Mennyire összművèszeti jellegű az oktatàs ès mennyire összpontosítanak egy diàk vagy diàk csoport piackèpes "szàmànak" lètrehozàsàra. A honlapot olvasva, itt a diplomàra (papír èrtèkère) helyeznek hangsúlyt.

Montreal igen 8 év, de ott csak akkor ennyi, ha mindkét egymàstól elkülönitett programot összeadjuk. Az első iskolai program vègen vizsga van. Majd a màsodikhoz egy teljesen új felvételi! Megfontolandó, hogy ez a "szűrès", nem lene e a hasznos a BI esetère.

Szàmomra a szakmai oktatàs lényege a "professzionàlis eredmèny". Magyarul a diàk el tudjon helyezkedni a nemzetközi piacon (màr rögtön) azzal a "szàmmal" amivel az iskolàból kiengedik.




faludy 2012-10-11 21:07 | Válasz erre | #7
Véleményem szerint megfelelő képzés esetén egy produkció létrehozása 3 év alatt elérhető.
faludy 2012-10-11 21:05 | Válasz erre | #6
Nem csak az Artistaképzőben van 8-9 éves képzés:

http://www.ballettschule-berlin.de/cids/artistik/index.html

http://www.nationalcircusschool.ca/en/formation/presentation
rike 2012-10-11 12:43 | Válasz erre | #5
Azt hiszem van meg egy oriasi kulnbseg Kijev es Budapest oktatasa kozott az evek szama mellett. Megpedig a diakok szortirozasa. Tudom, hogy otthon keves a jelentkezo diak, amit velemenyem szerint celiranyos marketinggel fel lehetne javitani, de ettol meg nem hiszem, hogy mindenkit meg kell tartani. Senkit nem akarok megbantani, de azt hiszem vitathatatlan az a teny, hogy ez a szakma sem valo mindenkinek.

A tanarok felelossege nagy. Ha osszeraknak egy 10 fos csoportot amiben lesz ket oda nem valo diak akkor mind a 10-el kiszurnak. Azzal a nyolccal is akik vihetnek valamire, mert ott van a feltarto ero, es azzal a kettovel is akik mindekozben valami testhezallobbat is csinalhatnanak.

En kivancsi lennek, hogy ez miert van igy, mert egyaltalan nem vagyok biztos az igazamban csak en igy latom.
kristiankristof 2012-10-11 01:05 | Válasz erre | #4
Jelenleg a szakmát különböző rendszerekben, szinteken és célokkal oktatják, hiszen ezek az iskolák (Baross, Kabolo, Rippel , Alternatív…stb.) más más érdekeket és célokat képviselnek és természetesen nagyon eltérõ gazdasági támogatással rendelkeznek.

Véleményem szerint az "artista szakma" hazánkban rendkívűl szerencsés helyzetben van, hiszen a MACIVA mára már Nemzeti Intézményként van finanszírozva és az állami cég cirkuszmūvészeti infrastruktúrája (artista suli, telep, fnc, központ) páratlan Európában.

A Baross Iskola az egyedüli intézmény a világon, mely 8+1 éven keresztūl oktatja tanulóit. Kievben, a világ (jelenleg) legeredményesebb iskolájában, 2011-tõl a korábbi 4-rõl, összesen 3 évre korlátozták az oktatást! Elsõ év elõkészítés, második év szakosodás, harmadik év "szám készítés". Elgondolkodtató…

u.i. Már a délelötti hivatalos vizsgabemutatón meghívást nyertek a Monte-Carloi fesztiválra, majd az esti elõadáson díjakat és komoly szerzõdéseket taroltak! Kievi diákok Júlia és Valery http://youtu.be/YldEdLJrPoc
fasor03 2012-10-10 17:14 | Válasz erre | #3
Gondolom, a fórum létrehozójának illene indítani a vitát. Bevallom nem ez a szándékom. A szándék az alcímben van : "vélemények és viták, merre és hogyan? ". Szeretném olvasni az érintettek elképzeléseit a témában. A fórum lényege abban áll, hogy lehet mindenki őszinte, nem kötelező név, elég egy nick, vagy bármi más. Vezessen mindenkit a jó szándék és nem az, hogy régi sebeket, sérelmeket tép fel.
rike 2012-10-08 22:51 | Válasz erre | #2
Azt hiszem ezert sokan halasak vagyunk, es remelem epito jellegu lesz a hangulat!
kristiankristof 2012-10-08 22:08 | Válasz erre | #1
Köszönettel tartozom a fórum lètrehozójának a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola igazgatójának Oláh Miklósnak, hogy útjára indította a szakmai vélemény formálásnak lehetôségét eme fórumon!
Utoljára módosítva: 2012-10-08 22:11
Keresés:  KERESÉS
alma: csak szólok, hogy...
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A népszerű színész hajnali három körül ért haza a filmforgatásról. Fáradtan sóhajtott föl, amikor végre megállt a belvárosi bérház előtt. Kereste a kulcsait, majd döbbenten jött rá: azok bizony otthon maradtak, a másik kabátja zsebében.
 
A háború alatt egy brit kormányülésen egy miniszter azzal állt elő, hogy a hadiállapotra tekintettel nullázzák le a kulturális kiadásokat, és a felszabaduló összeget fordítsák fegyverekre.
Aforizmák
„ A történész: visszafelé tekintő próféta."
August Wilhelm von Schlegel
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ