Felmérések mutatják, hogy a magyarok szenvednek a legjobban a munkahelyi stressztől. Európai összehasonlításban mi járunk az élen. Ennyire érzékeny bélésünk (idegrendszerünk) van?
Sajnos, a dolog bonyolultabb. Arra gondolok, hogy a léleknek is van társadalom-történelme. Először is itt van a munkanélküliségtől való félelem. Eltelt három-négy évtized, és ettől nem kellett tartani – vagyis úgy lettünk szocializálva, hogy stressz-térképünkön ez a pont nem szerepelt. Húsz éve hirtelen ránk borult ez is, s bárhogy tagadjuk, velünk van, mára már – válság – végképp nem tudjuk megszokni. Zsigeri lett a dolog. A stressz.
A lélek elraktározott történelmében van más oka is a dobogós helyezésnek. Eltelt harminc-negyven év és a munkahelyen – néhány kibabrálóstól eltekintve – úgy általában nem kellett beleszakadni a melóba. Ahogy a mondás szólt, ilyen alacsony bérért, ennyi munka jár – ez volt a társadalmi szerződés. Aztán jött a rendszerváltás, vele új gazdák (multik, vagy friss hazaiak), akik máról holnapra nyugati munkatempót, morált, hajtást követeltek. A jónép egy darabig ellenállt, lassított, lazított – többségét átnevelték, a lazaság-bajnokait meg kirúgták –, aztán akik maradtak, beálltak a sorba. Csakhogy a sorban mindenütt ketten állnak: a hajtós munkaerővel együtt a stressz is ott reszket. Nem lehet egyik hétről a másikra a nyugat-európai (amerikai? kínai?) munkatempót károsodás nélkül megtanulni. Pontosabban: ennek az elvárásnak meg lehet felelni – a magyar ezért olyan jó munkaerő külföldön –, szóval a magyar pillanatokon belül átáll, ugyanúgy csinálja, mint nyugati partnere. De vele van a stressz is. Most minderre ráült a válság, meg a politika. Már minimális fogódzó sincs. Ez sok. Stressz a négyzeten.
Te sem tudod letenni, akkor sem, ha te vagy a legjobb a placcon. A lélek ellenáll.
Egy darabig. Aztán vagy betörsz, vagy… (de azt inkább nem írom ide…)
(ez is alma)
| Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
| gabi | 2010-10-03 09:26 | Válasz erre | #14 |
| Sajnos tökéletesen igazad van! És ijesztő a kérdés: merre tovább..? Hogy lehet túlélni a saját magunk kreálta végzetünket..? És igen, nem csodálom, hogy a gyerekeid lemennének, tőlünk nyugatabbra sokkal normálisabb társadalmakat is találhatsz. Hogy itt mikor lesz változás..? Ki tudja..? A változást a fejekben kellene elkezdeni. |
|
| yaya | 2010-09-30 10:10 | Válasz erre | #13 |
| Egyenlőre nem látok kiutat:( És borzasztóan aggódom a gyermekeim jövőjéért, mert ha sürgősen nem lesz valami pozitív változás...hát Nekik sokkal rosszabb lesz, mint Nekünk!!! Nem tudom hova lehet még fokozni a túlélésért folytatott harcot, a versenyhelyzeteket? Nagyon lehangoló a jelenlegi élet, amit élhetsz, és szinte csak a stressz van, mert nincs egy jövőkép, ami motiválhatná, akár az én korosztályomat, akár a fiatalokat! Ők az ország elhagyásában látják a jövőt!Ez nagyon szomorú, hogy a saját hazádban vergődnöd kell:( |
|
| leslie | 2010-09-30 08:14 | Válasz erre | #12 |
| Tökéletesen elemezted a helyzetet, ennél jobban nem is lehetett volna. Kérdés, van-e kiút..? |
|
| yaya | 2010-09-29 21:04 | Válasz erre | #11 |
| Valóban stresszben pengék vagyunk! Én még a szocialista rendszer szerint tanultam,és kezdtem el dolgozni, így tudom miről van szó! Valóban nem kellett attól tartani, hogy túlhajszolttá válok, vagy szülés után nem kapom vissza az állásomat! Most más a helyzet...minden korosztály stresszel, a diák azért, hogy a lehető legjobb fősuli, vagy egyetemre vegyék fel! Ezért belemegy akár a diák hitelbe is, és máris hátránnyal indul a nagybetűs életbe! Családot is csak a harmincas éveiben alapít, mert nem tudná eltartani:( Szülést is a nők, már egyre későbbre teszik, mert hova, miből? A 40-es 50-es korosztály, meg már senkinek nem kell, hisz lehet tapasztalt és megbízható munkaerő...de már "öreg":( Talán a mai harmincas éveiket taposóknak van némi esélyük, mert már némi tapasztalatot szereztek és még mindig elég fiatalok ! Minden korosztálynak megvan a saját "stresszhelyzete" az életben, akár a tanulmányait, akár a munkahelyét, akár a magánéletét félti! Ez ma már egy ördögi kör, amiből nincs kiút:(...hitel, hitel hátán, kenyérgondok...furkálódás a munkahelyen...stb!!! Jól jönne egy kis nyugalmi állapot, egy kis biztonságérzet!!! |
|
| mazsola | 2010-09-29 10:10 | Válasz erre | #10 |
| jelenleg nincsenek pozitív hullámaim, és páncélt hordok... |
|
| gabi | 2010-08-30 11:33 | Válasz erre | #9 |
| szívemből szólsz |
|
| leslie | 2010-08-29 11:50 | Válasz erre | #8 |
| Ha pozitív hullámokat küldesz nekik, csak hálásak lehetnek érte!:) |
|
| mazsola | 2010-08-27 10:31 | Válasz erre | #7 |
| Nem biztos, hogy jól járna pár ember, ha nekiállnék sugározni feléjük :) |
|
| leslie | 2010-08-27 08:18 | Válasz erre | #6 |
| Ehhez sajnos nehéz hozzászólni, annyira igaz és jogos minden egyes szava. Tudom, butaságnak hangzik, de ezzel együtt meg kell valahogy próbálni a lehetetlent és legalább néha a gondolatainkban függetleníteni magunkat a pénztől, másra figyelni, gondolni, kiszabadulni a fogságból, a korlátok közül és szabadon szárnyalni, jó dolgokra gondolni, mert különben teljesen kicsinálja az embert ez a helyzet. Valahol gondolatban kell elkezdeni sugározni a változást és hiszek abban, hogy ez előbb-utőbb valóságossá teszi a kiutat és a reményt. |
|
| mazsola | 2010-08-26 11:58 | Válasz erre | #5 |
| A mai gazdasági helyzetben szerintem már nem megfelelési kényszer van, hanem túlélési harc...nap, mint nap. Kezd kicsit Survivor lenni, csak ezt nem közvetíti egyik tv csatorna sem. Én sem poénból vettem fel hitelt...muszáj volt válás után. Mert vagy csöveztem volna, vagy mehettem volna felnőtt fejjel anyám nyakára. Ez van. Viszont bezártam magam egy csapdába...tető van a fejem fölött, és kajálhatok. Másra nem jut. Ha meg morogsz a munkahelyen, a fejedhez vágják: örülj, hogy egyáltalán van...de ha nem tetszik,nyugodtan el lehet menni. Mennék én de hova? Az még akadna...kevesebbért. Akkor éhen halok. A kör bezárult. És még csodálkoznak, hogy fogy a népesség... Miért szülnék? Már az sincs ingyen, 80ezernél kezdődik.... Rakjam le a parlament elé egy levélkével, hogy tessék kérem felnevelni? Magunka telik rá.... |
|
| gabi | 2010-08-23 17:05 | Válasz erre | #4 |
| Hű, de keserű komment..! De sajnos igazad van...Nagyon nehéz, folton a rohanás, a megfelelési kényszer, sosem tudni, meddig van még munkahelyed és örülj, hogy még van, ez a stressz a legrosszabbat hozta ki az emberből... A hitel meg a másik csapda. Sokan nem jókedvükből vettek fel hitelt, hanem mert máshonnan nem telt lakásra, autóra, stb, jött a gazdasági válság és mindannyian tudjuk, mi történt. És a mai médiumok mindenhonnan azt sugallják, vedd meg ezt, vedd meg azt, költs, a hitelről azt sugallták, milyen mókás és könnyen visszafizethető, szinte utánad dobták, most meg...jaj. |
|
| mazsola | 2010-08-22 13:29 | Válasz erre | #3 |
| Miért ne lennénk stresszesek? Régen megszerezték a diplomát (vagy még az sem kellett)elmentek dolgozni, azután haza. Volt idő a családra, és még talán félre is tenni. Néha volt egy-két továbbképzés talán. A mai napig nem tudom, anya pl. egyedül hogy tudott felnevelni minket. Soha nem vett fel hitelt, és néha eljutottunk - igaz csak belföldre - nyaralni is. Ezzel szemben ma mi van? Ha munkahelyet akarsz (olyat, ahol megfizetnek) kell minimum egy diploma,minimum egy nyelvből felsőfokú nyelvvizsga - de nem árt,ha több nyelven folyékonyan beszélsz - legyen jogsid, és min. 3év szakirányú tapasztalat... bár ha pályakezdőt nem vesznek fel, kérdem hogy legyen szakirányú tapasztalatom. De hát ez még nem elég. Képezd tovább magad, kötelező "mítingek" és pontszerző előadások, stb...esetleg többműszakos munkarend. És...még mindig nem lehetsz nyugodt,mert ki tudja mikor szorítják meg fent a költségvetést, és lesz létszámleépítés. A családi viszonyokról nem is beszélve. Anno, volt olyan, hogy család. Ketten kerestek, egy célért. Most jó esetben ketten vannak...mindketten több munkahellyel, hogy a gyereknek azért meglegyen a lehetőségekhez képest mindene. Az már más kérdés, ki neveli a gyereket és mi lesz belőle lelkileg, ha felnő.... Nekem marad a két műszak, és a választás. 1.keveset keresek, de akkor éhen halok, vagy nem tudom fizetni egyedülállóként a részletet. 2.kifizetek mindent, és minden nap beájulok az ágyba. Hajrá zombi élet...szedjünk Quamatelt. Legalább gyomorfekélyem ne legyen. |
|
| élet | 2010-08-20 09:29 | Válasz erre | #2 |
| "a lélek elraktározott történelmében"...: gyönyörű..!!! |
|
| élet | 2010-08-20 09:29 | Válasz erre | #1 |
| Atayég, ez mennyire igaz..! Sohasem tudtam volna így megfogalmazni, ez azért kőkeményen szociológiai szempont is! Hűűű, ez az anyag a lelkemig mart. Köszönöm, hogy elolvashattam!!! |
|
