Szeretem, ha a képeim kommunikálnak
Interjú Csanádi Dáviddal
Dátum: 2010. agusztus 29., vasárnap, 12:17

- Nem ezen kell meglátszania, hogy fényképeket készítek – mondja, és eszembe jut egy korábbi beszélgetésünk. Akkor elhúzta a száját a fotóművész kifejezésre. Nem tartja magát művésznek, ha megkérdezik, beéri a „fényképkészítő” titulussal.
Mosolyog – nem úgy néz ki, mint egy meg nem értett művész, és biztos vagyok benne, hogy nem is érzi annak magát. Megtudom, hogy a fotózás gyerekkora óta kíséri, amikor látta, ahogy édesapja a fürdőszobában hívja elő a filmtekercseket.
- Akkor még misztikus dolognak tűnt – nevet. – Valójában ma is az. A fotózás nem arról szól, amiről sokan hiszik, nem a pillanat megörökítése. Tele van olyan képekkel a fejem, amiket el kell majd készítenem. Itt vannak, tudom, milyennek kell lenniük, csak még nem jutottam el az exponálásig. Nem is kell sürgetni, majd ha eljön az ideje, akkor elkészül a fotó is.
- Legjobban mégis a portrékat szereti.
- Igen, a portrék különleges kapcsolatot feltételeznek a téma és a fotós között. Igaz ez a klasszikus portrékra, és a spontán fotókra is, amikor a képen szereplő személy nem is tudja, hogy fotózzák. Ezt persze nem úgy kell érteni, mint mikor a paparazzi lecsap az áldozatára. Ezt a műfajt méltóságteljesen is lehet csinálni. Sőt, legtöbbször jelzem az illetőnek, hogy lefényképeztem.
- Nem is találtam sok stúdióban készült képet a munkái között.
- Vannak, csak nem dicsekszem velük. Jobban szeretek szabadtéren dolgozni. Rengeteg lehetőség van benne.
- Ezért szereti a természetfotózást is?
- A természetfotó olyan műfaj, ahol találkoznak a legfőbb szenvedélyeim. Szeretem a természetet, az állatokat, azt a szépséget, amit a város és az emberek – ha akarnának sem tudnának megadni. Ennek ellenére, nem vagyok igazi természetfotós. Nincs rá elég időm, így ez csak amolyan hobbi maradt a számomra.

Galéria megnyitása
Elnézést kér, kimegy a konyhába, de hamarosan visszatér, egy üveg vörösborral és két pohárral a kezében. Elfogadom a kínálást, ami ugyanolyan természet adta kedvességgel érkezik, ami minden mozdulatából árad.
- Valahol azt hallottam, hogy a digitális fotó elterjedése megártott az igazi művészetnek.
- Ez nem igaz – felhősödik el kissé a tekintete. – Azoknak ártott meg, akik a fotózáson akarják halálra keresni magukat. A digitális fotó a kevésbé jó fotósoknak és a kispénzűeknek is megadta a fejlődés, a tanulás lehetőségét, elérhető áron. Szerintem nagyon jó, hogy létezik. 1993-ban, amikor bejártam Brazíliát, mit nem adtam volna egy jó digitális gépért...
Előkerül egy számítógép, olyan képeket mutat, amikkel a honlapján nem találkoztam. Csalódás nem ér: remek felvételek, és bármi is a téma, mindegyiken látható valami a fotósból – minél jobban megismerem, annál inkább.
- Hanem?
- Örömet szerezni. És most egoista leszek: ha jó képet készítek, az nekem már mindenképpen örömet szerez. Ha másnak is, az már csak a többlet. Kimondhatatlanul fontos, de többlet.
- A szépség mindenkinek örömet szerez, a képei többségére mégsem az a jelző illik, hogy szép...
- Köszönöm, hogy így látja. A szép fotó gyönyörködteti a szemet, de az elmét nem feltétlenül dolgoztatja meg. Szeretem, ha a képeim kommunikálnak, és erre serkentik a nézőt is. Edgar Allen Poe írt úgy, hogy csak nézte az embereket, és elképzelte az életük történetét. Szeretném azt gondolni, hogy ha látná a fotóimat, témát találna bennük. Ha csak egy ilyen fényképem van, már nem dolgoztam hiába.
A bor elfogyott, ismét a konyha felé veszi az irányt, lefőzni egy újabb kávét. Mielőtt hazaindulnék, szavát veszem, hogy ezentúl mindig megmutatja nekem a legújabb képeit. Örömmel ígéri meg, aztán utamra enged. A macskák vele együtt az ajtóig kísérnek.
Csanádi Dávid honlapja: http://fenyiras.blogspot.com
Fehér Angéla
- A fotó mindig ott van a fejemben, képekben gondolkozom. Ez így van már gyerekkorom óta.
Pedig rengeteg mindennel kereste a kenyerét autómosástól az internetes kereskedésen keresztül az újságírásig.
Mosolyog – nem úgy néz ki, mint egy meg nem értett művész, és biztos vagyok benne, hogy nem is érzi annak magát. Megtudom, hogy a fotózás gyerekkora óta kíséri, amikor látta, ahogy édesapja a fürdőszobában hívja elő a filmtekercseket.
- Akkor még misztikus dolognak tűnt – nevet. – Valójában ma is az. A fotózás nem arról szól, amiről sokan hiszik, nem a pillanat megörökítése. Tele van olyan képekkel a fejem, amiket el kell majd készítenem. Itt vannak, tudom, milyennek kell lenniük, csak még nem jutottam el az exponálásig. Nem is kell sürgetni, majd ha eljön az ideje, akkor elkészül a fotó is.
- Legjobban mégis a portrékat szereti.
- Igen, a portrék különleges kapcsolatot feltételeznek a téma és a fotós között. Igaz ez a klasszikus portrékra, és a spontán fotókra is, amikor a képen szereplő személy nem is tudja, hogy fotózzák. Ezt persze nem úgy kell érteni, mint mikor a paparazzi lecsap az áldozatára. Ezt a műfajt méltóságteljesen is lehet csinálni. Sőt, legtöbbször jelzem az illetőnek, hogy lefényképeztem.
- Nem is találtam sok stúdióban készült képet a munkái között.
- Vannak, csak nem dicsekszem velük. Jobban szeretek szabadtéren dolgozni. Rengeteg lehetőség van benne.
- Ezért szereti a természetfotózást is?
- A természetfotó olyan műfaj, ahol találkoznak a legfőbb szenvedélyeim. Szeretem a természetet, az állatokat, azt a szépséget, amit a város és az emberek – ha akarnának sem tudnának megadni. Ennek ellenére, nem vagyok igazi természetfotós. Nincs rá elég időm, így ez csak amolyan hobbi maradt a számomra.

Galéria megnyitása
Elnézést kér, kimegy a konyhába, de hamarosan visszatér, egy üveg vörösborral és két pohárral a kezében. Elfogadom a kínálást, ami ugyanolyan természet adta kedvességgel érkezik, ami minden mozdulatából árad.
- Valahol azt hallottam, hogy a digitális fotó elterjedése megártott az igazi művészetnek.
- Ez nem igaz – felhősödik el kissé a tekintete. – Azoknak ártott meg, akik a fotózáson akarják halálra keresni magukat. A digitális fotó a kevésbé jó fotósoknak és a kispénzűeknek is megadta a fejlődés, a tanulás lehetőségét, elérhető áron. Szerintem nagyon jó, hogy létezik. 1993-ban, amikor bejártam Brazíliát, mit nem adtam volna egy jó digitális gépért...
Előkerül egy számítógép, olyan képeket mutat, amikkel a honlapján nem találkoztam. Csalódás nem ér: remek felvételek, és bármi is a téma, mindegyiken látható valami a fotósból – minél jobban megismerem, annál inkább.
- Soha nem volt még kiállítása. Nem szereti az ilyesmit?
- Eddig még senki nem kért fel, én pedig nem erőltetem. Persze nem a fióknak dolgozom, az interneten többfelé megtalálhatóak a képeim. Az emberek látják, szeretik, letöltik. Ha valaki szeretné, hogy kiállítsam őket, akkor persze nem utasítom vissza, de nem ez az elsődleges.- Hanem?
- Örömet szerezni. És most egoista leszek: ha jó képet készítek, az nekem már mindenképpen örömet szerez. Ha másnak is, az már csak a többlet. Kimondhatatlanul fontos, de többlet.
- A szépség mindenkinek örömet szerez, a képei többségére mégsem az a jelző illik, hogy szép...
- Köszönöm, hogy így látja. A szép fotó gyönyörködteti a szemet, de az elmét nem feltétlenül dolgoztatja meg. Szeretem, ha a képeim kommunikálnak, és erre serkentik a nézőt is. Edgar Allen Poe írt úgy, hogy csak nézte az embereket, és elképzelte az életük történetét. Szeretném azt gondolni, hogy ha látná a fotóimat, témát találna bennük. Ha csak egy ilyen fényképem van, már nem dolgoztam hiába.
A bor elfogyott, ismét a konyha felé veszi az irányt, lefőzni egy újabb kávét. Mielőtt hazaindulnék, szavát veszem, hogy ezentúl mindig megmutatja nekem a legújabb képeit. Örömmel ígéri meg, aztán utamra enged. A macskák vele együtt az ajtóig kísérnek.
Csanádi Dávid honlapja: http://fenyiras.blogspot.com
Fehér Angéla
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Hozzászólások
gabi | 2010-08-30 11:27 | Válasz erre | #1 |
Tök jó ez az interjú!:) Tetszik az egész pont úgy, ahogy van, hangulatos, kellemes, láttatja velem az egész beszélgetést! És a fotók is jók, kedves Fehér Angéla és Csanádi Dávid , gratulálok!:) |