Aviva Kortárs Művészeti Díj
Dátum: 2009. agusztus 31., hétfő, 11:30
A kortársművészet támogatásának brit hagyományát folytatva hozott létre a Magyarországon egyedülálló kortárs képzőművészeti díjat a Műcsarnok és az Aviva Életbiztosító. Angliában már több évtizedes tradíciója van a kortárs képzőművészet támogatásának, amelynek legnagyobb visszhangot kiváltó elismerése a szintén jelentős anyagi támogatással járó Turner díj.
Huszonnégy éves fennállása óta a legrangosabb brit, sőt európai kortárs képzőművészeti elismerés, a Turner díj odaítélése rendszeresen felborzolja a művészvilág és a kortárs művészet kedvelőinek kedélyét. Tavaly például egy olyan alkotót díjaztak, aki egyik installációjában Jeff Koons' csillogó acélnyulát filmezte és vetítette le egy végtelenített szalagon. Mark Leckey így új alkotást hozott létre egy meglévő mű felhasználásával.
„Az elmúlt két évtizedben a Turner díj fontos szerepet játszott a modern művészetek iránti érdeklődés kialakulásában. Az Aviva Életbiztosító által létrehozott díj is hasonló szerepet kíván betölteni a magyar kortárs képzőművészeti életben.” – hangsúlyozta Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató helyettese. Hozzátette: amióta Magyarországon kialakult egy profitorientált galériahálózat, jellemző, hogy a piacon csak az idősebb kortársművészeti korosztály tud érvényesülni az alkotásaival, miközben a fiatal művészek számára szinte egyáltalán nincs kitörési lehetőség.
Az Aviva kortárs Képzőművészeti Díj jelöltjeit egy kuratórium választotta ki a 40 évesnél fiatalabb művészek közül, akik az eddigi munkásságuk elismeréseként kerültek a legjobbak közé. „A művészek nem versenyeznek egymással, lehetőséget kapnak a kiállításra és egyikük az anyagi elismerés révén arra, hogy befektessen a jövőbe és ezzel közelebb kerüljön művészi céljainak megvalósításához.” – hangsúlyozza Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. A Turner-díj logikája némiképp eltérő: ott is szakmai grémium dönt az odaítélésről, ám a jelölteket nem az életművük, hanem a pályázatra beadott műalkotásuk alapján ítélik meg. A jutalmat kiérdemlő műnek a minden év májusát megelőző tizenkét hónapban kell keletkeznie, és alkotója nem lehet ötven évnél idősebb.
„Az angol hagyományokat nálunk is meghonosítva, az Aviva Életbiztosító az általa alapított nagy értékű díjjal a kortárs képzőművészet értékét és elismertségét kívánja növelni Magyarországon − mondta Petrányi Zsolt a Műcsarnok igazgatója. − Ha botrányok nem is lesznek, azért azt mindenféleképen szeretnénk elérni, hogy beszéljenek a kortársművészetről.”
A vita Magyarországon is elindult, sőt a díj kapcsán sor került az első több irányú visszhangot keltő eseményre is. A Műcsarnokban megtartott beszélgetésen Készman József művészettörténész jelöltje, Mécs Miklós, egy rögtönzött akció – az Enyingi Képzőművészek „gyengeség-demonstrációja” – keretében átnyújtott egy levelet, amelyben tájékoztatta a jelölő kuratóriumot és a díj alapítóját arról, hogy nem fogadja el jelölését a díjra.
Az első Turner díjat a zsűri − kizárva a kritikusok és a művészek véleményét − annak ítélte oda, aki szerintük a legtöbbel járult hozzá a megelőző évben a brit művészeti élethez. A díj első szponzora magánszemély volt, majd egy amerikai befektetési társaság, 1991-ben egy tv társaság szállt be a finanszírozásban ma pedig a brit Gordon’s finanszírozza. A díj a kezdeti 10 ezer fontról mára 40 ezer fontra, mintegy 12 millió forintra emelkedett. Az Aviva Képzőművészeti Díjjal járó 5 millió forint tehát nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és mindenképpen egyedül álló a magyar képzőművészeti elismerések között.
„Az elmúlt két évtizedben a Turner díj fontos szerepet játszott a modern művészetek iránti érdeklődés kialakulásában. Az Aviva Életbiztosító által létrehozott díj is hasonló szerepet kíván betölteni a magyar kortárs képzőművészeti életben.” – hangsúlyozta Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató helyettese. Hozzátette: amióta Magyarországon kialakult egy profitorientált galériahálózat, jellemző, hogy a piacon csak az idősebb kortársművészeti korosztály tud érvényesülni az alkotásaival, miközben a fiatal művészek számára szinte egyáltalán nincs kitörési lehetőség.
Az Aviva kortárs Képzőművészeti Díj jelöltjeit egy kuratórium választotta ki a 40 évesnél fiatalabb művészek közül, akik az eddigi munkásságuk elismeréseként kerültek a legjobbak közé. „A művészek nem versenyeznek egymással, lehetőséget kapnak a kiállításra és egyikük az anyagi elismerés révén arra, hogy befektessen a jövőbe és ezzel közelebb kerüljön művészi céljainak megvalósításához.” – hangsúlyozza Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. A Turner-díj logikája némiképp eltérő: ott is szakmai grémium dönt az odaítélésről, ám a jelölteket nem az életművük, hanem a pályázatra beadott műalkotásuk alapján ítélik meg. A jutalmat kiérdemlő műnek a minden év májusát megelőző tizenkét hónapban kell keletkeznie, és alkotója nem lehet ötven évnél idősebb.
„Az angol hagyományokat nálunk is meghonosítva, az Aviva Életbiztosító az általa alapított nagy értékű díjjal a kortárs képzőművészet értékét és elismertségét kívánja növelni Magyarországon − mondta Petrányi Zsolt a Műcsarnok igazgatója. − Ha botrányok nem is lesznek, azért azt mindenféleképen szeretnénk elérni, hogy beszéljenek a kortársművészetről.”
A vita Magyarországon is elindult, sőt a díj kapcsán sor került az első több irányú visszhangot keltő eseményre is. A Műcsarnokban megtartott beszélgetésen Készman József művészettörténész jelöltje, Mécs Miklós, egy rögtönzött akció – az Enyingi Képzőművészek „gyengeség-demonstrációja” – keretében átnyújtott egy levelet, amelyben tájékoztatta a jelölő kuratóriumot és a díj alapítóját arról, hogy nem fogadja el jelölését a díjra.
Az első Turner díjat a zsűri − kizárva a kritikusok és a művészek véleményét − annak ítélte oda, aki szerintük a legtöbbel járult hozzá a megelőző évben a brit művészeti élethez. A díj első szponzora magánszemély volt, majd egy amerikai befektetési társaság, 1991-ben egy tv társaság szállt be a finanszírozásban ma pedig a brit Gordon’s finanszírozza. A díj a kezdeti 10 ezer fontról mára 40 ezer fontra, mintegy 12 millió forintra emelkedett. Az Aviva Képzőművészeti Díjjal járó 5 millió forint tehát nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és mindenképpen egyedül álló a magyar képzőművészeti elismerések között.
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |