Élve vagy alva? – ARC kiállítás és tüntetés a Felvonulási téren
Dátum: 2006. július 27., csütörtök, 14:20
Augusztus 3. és 22. között hetedik alkalommal rendezi meg kiállítását az ARC a Felvonulási téren, s a hagyományosnak mondható plakátkiállítás és videobemutató idén első alkalommal „magasfeszültségű mondatmustrával” bővül.
Augusztus 3-án este az ARC a megnyitó zenei programja mellett tüntetésre hívja fel az érkezőket a közöny ellen: a demonstráció célja, hogy ily módon nyissa fel az egyén és társadalom lelki szemeit azokra a problémákra, amelyek a kiállított művekben is megjelennek. A hetedik plakátkiállítás, videobemutató és mondatmustra egyik központi témája az a társadalmi probléma, amely leginkább csukott szemekre és fülekre talál Magyarországon: a roma integráció kérdése.
                                                                                             
1007 plakát-, 48 videó-, és 189 mondat-pályázat érkezett idén az ARC felhívására, ebből a legjobbak – 98 plakát, 20 videó, és 26 mondat – lesz látható augusztusban több mint két héten át a Felvonulási téren. A legtöbb pályázat a korábbi évekhez hasonlóan szabadon választott tematikával érkezett. A felelősség problémáit körbejáró plakát- és videó-kiírás központi témaköre idén a Szimbiózis címet viselte: a Szociális és Munkaügyi Minisztériummal közösen meghirdetett témára összesen 69 pályázat érkezett. A Roma Integráció Évtizede Program kapcsán – melynek során nyolc ország, köztük Magyarország dolgozik azért, hogy a romák sorsa tíz éven belül jobbra forduljon – beérkezett pályaművek a globalizáció fényében vizsgálják a nemzetek és etnikumok viszonyát, a roma integráció hogyanjait, lehetőségeit.
 
A közszféra felelősségvállalása mellett az idei ARC kiállításon a privát szektoré is szerephez jutott. A kiegészítő jelleggel meghirdetett ügynökségi plakátpályázaton a társadalmi felelősségvállalásban élen járó vállalatok kérték arra a kreatív ügynökségeket, hogy „adjanak ARCot CSR tevékenységüknek”, azaz mutassák meg, hogy az egyébként gyakran kevés nyilvánosságot kapó vállalati felelősségvállalás hogyan jelenhet meg sajátos kontextusban, egy köztéren, azonnali társadalmi reflexiókat vállalva. A beérkezett művek közül 14 így egy-egy ügynökség neve alatt jelenik majd meg.
 
ARC-tüntetés és koncertek a Felvonulási téren
 
Az augusztus 3-ai megnyitó programja a megszokott elemek mellett új kifejezési eszközzel, a tüntetéssel a közöny ellen bővül. Az est zenei programját a Pesti Est szervezésében a Romano Drom, az Anima Sound System, a Kistehén Tánczenekar, a Heaven Street Seven, a Colostar és a Madách Musical Tánciskola előadásai adják, Novák Péter moderálásával. A koncertek és díjátadók között felhangzanak magyar írók külön az alkalomra írt, felelősséggel kapcsolatos elgondolkodtató kijelentései (vagy akár kérdései, felkiáltásai, felszólításai) is.
 
Idén első alkalommal azonban a látogatók aktív részvételére is számít az ARC. A közöny elleni tüntetéshez valamennyi látogató csatlakozhat az ezt kifejező emblémákat viselő transzparensekkel, de a szervezők arra is bíztatnak mindenkit, hogy ha van a közönnyel kapcsolatos gondolata, akkor találja ki a módját, hogy azt a tüntetés során kinyilvánítsa. „A plakát mint köztéri kifejezési eszköz mellé logikusan kívánkozik a tüntetés is” – mondta Bakos Gábor, az ARC egyik alapítója – „mindkettőben ott van a felhívás: nézz rám, érts meg, tégy valamit!”
 
„Hetedik éve dolgozunk azon, hogy felületet, megnyilvánulási lehetőséget adjunk bizonyos problémáknak, amelyek egyébként talán elsikkadnának” – tette hozzá Fatér Barna, szintén ARC-alapító – „a közönségünk egy elég jelentős része visszajáró vendég. Éppen ideje, hogy őket is megmozdítsuk.”
 
„A tüntetés ma Magyarországon elsősorban politikai műfaj, holott létjogosultsága a társadalmi problémák esetében is nyilvánvaló. Vannak ügyek – mint a roma integráció, vagy a kiállítás egyéb témái, a természetvédelem vagy a nők elleni erőszak –, amelyekre a többség természetellenes vaksággal reagál, nem akarja meglátni, meghallani, megérezni. Az idei kiállításon szeretnénk megmutatni a szembesítésnek ezt a politikán kívül is érvényes módját.” – tette hozzá Geszti Péter.
 
A Roma Integráció Évtizede Program (RIÉP) a 7. ARC plakátkiállításon
 
A Roma Integráció Évtizede Program (Roma Decade) célja, hogy demonstrálja a résztvevő országok kormányainak fokozott erőfeszítéseit roma/cigány polgáraik társadalmi esélyegyenlőtlenségének csökkentéséért. Ezen esélyegyenlőtlenség meghatározó oka a romákat övező társadalmi méretű ellenszenv és előítéletesség, így az intézkedéssorozat fontos része a romákkal kapcsolatos attitűdök (meg)változtatása. Ennek az előítélet-csökkentő kampánynak a célja tehát kettős: egyrészt magának a konkrét,  romákat célzó intézkedéssorozatnak (Oktatási Alap, országos foglalkoztatási, szociális programok stb…) kíván megágyazni, elfogadó társadalmi környezetet teremteni azzal, hogy csökkenteni igyekszik a romákat övező ellenszenvet, másrészt magát az évtizedet kívánja népszerűsíteni.
A 7. ARC plakátkiállítás tematikájában a roma integráció kiemelt helyen szerepel. A témafelvetésen kívül további megjelenésekkel és program-lehetőségekkel kívánják a szervezők a RIÉP célkitűzéseit népszerűsíteni. A program megvalósításában az elsődleges szempontok a következők:
·       
társadalmi összetartozás hangsúlyozása
·       
kölcsönös szolidaritás kifejezése
·       
elszakadás a sztereotípiáktól.
 
Az idei kiállításon külön témaként szerepel a roma integráció, „Szimbiózis“ címmel. A kiállítást kísérő Pesti Est különszám 2 nyelven, magyar és cigány (romani) nyelven jelenik meg. A megnyitón és a civil napon (augusztus 19.) is hangsúlyos szerepet kap majd a társadalmi együttélés kérdése.

 
Zsűri és díjazás
 
A kiállítás megnyitóján a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan az ARC átadja a legjobb pályaművek beküldőinek járó díjakat. A plakátok és mondatok kiválasztásában Babarczy Eszter médiakutató, kultúrtörténész, filozófus, Bakos Gábor (ARC), Csillag Gábor kultúrantropólogus (a Zöld Fiatalok Szóvivője), Fatér Barna (ARC), Lendvai Ádám médiaművész, Simon Zoltán, a Café Reklám kreatív igazgatója, és Térey János író döntöttek a díjakról. A videópályázatok zsűrizésében Bakos Gábor (ARC), Csillag Márton (CsMozi), Eric Rainsberry Art Director, Fatér Barna (ARC), Hajdu Szabolcs, filmrendező, Nagy András operatőr, és Rohonyi Gábor filmrendező vett részt.
 
A plakátok esetében valamennyi témakörben egy nyertest hirdetnek. A legjobb plakátokat az ARC és támogatói egy iPod nano-val, egy 50 000 forint értékű Biopont vásárlási utalvánnyal, egy pár egyedi tervezésű, piros-fehér-zöld Tisza jutalmazzák, s a mű a későbbiekben három példányban megjelenik majd a Magyar Közterületi Reklámszövetség által biztosított plakátfelületeken. A TV2 és a Unicef „Kis pénz – nagy segítség” témakörének győztese egy laptop-ot vihet majd haza.
 
A videó-pályázat nyertesei között Legjobb film, Legeredetibb ötlet, Művészi érték és Legértékesebb közcélú és társadalmi üzenet díjakat osztott ki a zsűri. Egyik díjadójuk, a Nokia marketing igazgatója, Dér Attila elmondta: "A Nokia több éve örömmel áll egy olyan kezdeményezés mellé, mely a kreativitást, és az újszerű képi megközelítést értékeli. Reméljük, hogy támogatásunk hozzájárul ahhoz, hogy az idei ARC pályázaton is új tehetségek mutatják majd be ötleteiket - a szokványostól eltérő, egyedi és innovatív megvalósításban. Idén a Nokia különdíjjal, méghozzá egy Carl Zeiss lencsével ellátott, 3,2 megapixeles kamerát és háromszoros optikai zoomot felvonultató, DVD-hez mérhető minőségű videofelvételt készítő Nokia N93 multimédiás komputerrel jutalmazza a videó kategória győztesét." A videó kategóriák győzteseinek filmjeit a TV2 is bemutatja majd.
 
Az ARC kiállítás látogatói
 
Az ARC 2005-ben, hat év után megvizsgálta, hogy voltaképpen ki is az átlagos ARC kiállítás látogató, kik, miért jönnek el a rendezvényre, melyik korosztály a leginkább fogékonyabb a köztéri megjelenés e vállfajára.
 
A 2005-ös megnyitón végzett közvélemény-kutatás többek között arra a korántsem meglepő eredményre jutott, hogy a látogatók többsége, 68 százaléka budapesti lakos, akiknek kerületenkénti megoszlása nagyjából azonos, azaz elmondhatjuk, hogy „össz-budapesti” rendezvényről van szó. A vártnál magasabb volt viszont a vidékről az eseményre utazók száma: a látogatók fennmaradó 32 százalékának mindössze 2 százaléka külföldi, a többiek egyéb magyar városokból érkeztek –a kiállítás tehát nem csupán a fővárosi lakosságot éri el.
 
Egyértelműen kiderült az is, hogy a vendégek között a fiatalok vannak túlsúlyban: a 18 és 35 év közöttieket érdekli leginkább ez a lehetőség. A látogatók nagy része, 62 százaléka nő, s csupán 38 százaléka férfi, életkor szerinti megoszlásuk azonban néhány helyen eltérést mutat: 26-27 éves korig a két grafikon nagyjából párhuzamosan halad, ám míg a 30 év körüli nők láthatóan igen nagy arányban képviseltették magukat, ez a korosztály a férfiak esetében alig van jelen.
 
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Tanguy apó műkereskedésének kirakatába gyakran ki voltak téve fiatal művészek munkái. Egy járókelõ megpillantott a kirakatban egy Cézanne csendéletet, mely négy almát ábrázolt. Betért a kis üzletbe, s megkérdezte, mennyibe kerül a kirakatban lévõ kép?
 
Gombaszögi Ella egy zenés vígjátékban például a ledér hölgyet játszó "Gomba" szerepe szerint így fordult Csortos Gyulához: "Azt álmodtam, hogy teljesen meztelenül sétálok az utcán, csak egy nagy tollas kalap volt a fejemen "
Aforizmák
„ Csak azon volna szabad csodálkoznunk, hogy tudunk még csodálkozni."
La Rochefoucauld
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ