Társadalmi témákat és a holokausztot is feldolgozó, hagyományos technikával készült olajfestményeit mutatja be Gasztonyi Kálmán festőművész a budapesti Bálint Házban péntektől látható kiállításán.
A február 17-ig megtekinthető csaknem 20 alkotásán a művész a Holokausztot, a zsidóság életéhez kapcsolódó témákat, valamint társadalomkritikát jelenít meg.
A közel 600 ezer című olajképen például öt nagyobb és egy kisebb kavics látható, a magyar holokauszt csaknem félmillió áldozatának emlékére, de bibliai témát feldolgozó munkája is szerepel a tárlaton.
Gasztonyi Kálmán az MTI-nek elmondta, a rabbik arcának esztétikáját is vászonra vitte. Megemlítette, hogy Rembrandt is előszeretettel festett portrét idős rabbikról, hiszen sok festői szépséget rejtenek magukban: "a ruházatukkal, a szakállukkal és a titokzatos bölcsességgel az ábrázatukon".
A többi képén főként társadalomkritika jelenik meg. A giccs ismert attribútumait, a kerti törpét, a szarvast és a gombolyító kiscicát plusz jelentéstartalommal ruházza fel. Az éj sötétke és a négy törpe című festményen például a nagy kerti törpe mellett Mussolini, Hitler, Sztálin és egy kérdőjel látható. "Ennek helyére mindenki azt helyettesít be akit vagy amit akar" - mondta, hozzátéve, hogy a diktátorok is ugyanúgy halandóak, mint bárki más, pályafutásuk többnyire csúfosan ér véget és a történelem szemétdombjára kerülnek - mondta.
Emellett festőtáborokban készült festményeit, valamint egy maszáj harcost ábrázoló munkáját is bemutatja.
"Rengeteg olyan képet készítek, amelyek technikailag is kihívást jelentenek. Azt gondolom, hogy a technikai tudás elősegítője kell, hogy legyen az önkifejezésnek, és egyáltalán nem baj, ha valaki jól tud festeni" - jegyezte meg, hozzátéve, hogy sok művész esetében fordul elő, hogy csak azért választja az absztrakciót, mert nem tud igazán festeni.
Kifejtette, hogy az absztrakt festészetben is csak akkor lehet minőségit alkotni, ha megvan a mögöttes szakmai ismeret. Példaként említette Braque és Picasso munkásságát, akik már 17-18 évesen olyan tudással rendelkeztek, mint a legjobb akadémiai festők.
Mint elmondta, gyerekkora óta az volt a célja, hogy mindent megtanuljon az olajfestésről, amit csak lehet. Úgy véli, hogy az olajfestészet klasszikus technikája ma méltatlanul szorul háttérbe, a szakma nem becsüli eléggé az eljárást.
(MTI)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |