Kiállítás nyílt Szabó Ákos festőművész alkotásaiból Budapesten
Dátum: 2016. október 21., péntek, 9:30

Szabó Ákos festőművész realisztikus csendéleteit, portréit és tájképeit mutatja be az a kiállítás, amely Nézem, hogy úszik el a dinnyehéj... címmel szerda este nyílt Budapesten a Forrás Galériában a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

A november 11-ig látható tárlaton sok más mellett bemutatják Szabó Ákos Kosztolányi Dezsőről készült portréját, Liszt Ferencet ábrázoló grafikai sorozatát, valamint a 2008-as Tengerparti sövény című olajfestményt és a Vöröshagymás csendélet című 2012-es művet.

Fráter Olivér, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnökhelyettese a szerdai budapesti megnyitón felhívta a figyelmet arra, hogy Szabó Ákos rendhagyó művésze a Kárpát-haza Galériának, hiszen budapesti születési helyét tekintve nem számít a szó szoros értelmében vett külhoni művésznek.

Emlékeztetett arra, hogy a festőművész több mint fél évszázaddal ezelőtt, 1965-ben Kazimierz Romanowicz, a párizsi Galerie Lambert igazgatójának meghívására érkezett családjával Párizsba egy kiállításra, majd letelepedett a francia fővárosban. "Ezért méltán tarthatjuk számon őt úgy, mint a külhon, a diaszpóra kiemelkedő kortárs magyar művészét" - hangsúlyozta az elnökhelyettes, hozzátéve, hogy Szabó Ákos 1995-ben költözött Normandiába, ahol jelenleg él és alkot.

Pánczél Károly, az Országgyűlés nemzeti összetartozás bizottságának elnöke köszöntőjében emlékeztetett arra, hogy a Nemzetstratégiai Kutatóintézet szervezésében, a Forrás Galéria jóvoltából már több mint harminc kiállítás jött lére. Az elmúlt tárlatokon a határon túli magyarságból és a távoli nyugati magyarságból mutatkoztak be művészek.

Márai Sándor szavait idézve az elnök beszélt a művészet és a végzet összefüggéséről. Hangsúlyozta, hogy Szabó Ákos egy igazi művész, akit semmilyen helyzeti erő nem tud eltéríteni feladatától. "Aki így művész, annak végzete van: Szabó Ákosnak a festészet lett a végzete" - tette hozzá.

Lator László költő a megnyitón hangsúlyozta: Szabó Ákos kivételes mestere a kompozíciónak, a rendezésnek, a szinkronba állításnak. Ezen felül bármilyen képet alkot, azon az anyagokat - az élőket és a tárgyakat - olyan realisztikusan ábrázolja, hogy azok szinte megfoghatóvá válnak.

Felhívta a figyelmet az itáliai reneszánsz mestereket, főleg Michelangelót idéző egyik férfi aktjára, amelyen a festő olyan mesterien ábrázolja a mozdulatot, hogy ez a műve természettudományos szakmunkákban vagy Barcsay Jenő Művészeti anatómia című könyvében is helyet kaphatna. "A már-már túlhajtott részletezés, a mindenre figyelő aprólékosság minden képén szembeszökő" - hangsúlyozta a költő, hozzátéve, hogy Szabó Ákos festészete az irodalomból kölcsönzött szóval egzisztenciális természetű.

Szabó Ákos 1936-ban született Budapesten. Tanulmányait a budapesti Képzőművészeti Főiskola festő szakán végezte Kmetty János és Bernáth Aurél tanítványaként.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
G. B. Shaw híres volt szarkasztikus megjegyzéseiről. Egy alkalommal régi hölgyismerőse panaszkodott az írónak:
 
Aforizmák
„ Ne aggódj, ma nem jön el a világvége. Ausztráliában már holnap van. "
Charles Schultz
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ