
IDŐSZAKI KIÁLLÍTÁSOK
ÓRÁK a 17. századtól napjainkig
év végéig
Válogatott mesterművek Radvánszky Ferenc magángyűjteményébőlRadvánszky Ferenc Svájcból hazatelepült órarestaurátor magángyűjteményében olyan órakülönlegességek is szerepelnek, amelyekkel egyetlen magyarországi közgyűjtemény sem rendelkezik. A mintegy 300 évet felölelő kollekció minden egyes darabja működőképes. A Franciaországban készült intarziás, ovális formájú faliórák és Breguet típusú asztali órák mellett az angol óragyártás speciális típusai közül egy 1840-es évszámú pályaudvari óra, egy 1780-ban készült, nyolc napig folyamatosan járó mahagóni borítású Boven óra, és 1944-ből származó Greenwich-i kronométer is szerepel a kiállításon. A német órásmesterek munkáit egy-egy figurális és schwarzwaldi tárgy képviseli. Igazi ritkaságok a 20. századi darabok is; mint az úgynevezett Atmos óra, amely már 1ºC-os hőmérséklet változásnál is közel 120 órán keresztül működik, vagy az 1960-ban Genfben készült különleges fényóra, amely megfelelő - minimum 40 Lux - megvilágítás mellett folyamatosan mutatja a pontos időt.
Kártya – játék – szerencse
2006. január 1-jéig.
Az Iparművészeti Múzeum játékkártya - gyűjteményének kiállítása
A kiállítás a kártyakészítés minden korszakából mutat be kártyákat a legkorábbi, XVI. századi fametszetes kártyaívektől, a XX. századi magyar munkákig. Nemcsak játékként érdekes, de fontos kordokumentum a vár-, város és látképes tarokk, mely bemutatja Bécs és Pest-Buda jellegzetes építményeit, a Monarchia városait, várait, erődítményeit. Különleges játék a rébusz-tarokk, a betű- és képrejtvény, amely oktató céllal készült.
Külön helyet kaptak a kiállításon a kártyamotívummal díszített tárgyak (doboz, pohár, étkészlet), valamint egy kártyaasztal.
A gyermekeket játszósarok várja.
Flamand
formák
december 11-éig.
A flamand formatervezés 100 éve
A genti design múzeum gyűjteményéből válogatott kiállítás eddig már több európai városban szerepelt nagy sikerrel. A XX. századi flamand iparművészeti tervezést nyolc periódusra osztja a szecessziótól az 1925-ös Párizsi Világkiállításon aratott sikerek, a két világháború alatti nehéz időszakok, az 1958-as Brüsszeli Világkiállítás eredményei, a 60-as évek nagy felfedezése, a műanyag térhódítása, a 70-es évek textilművészete és végül a design 80-90-es években bekövetkezett robbanásszerű sikerének bemutatásával. Mintegy 350 db. használati tárgy reprezentálja ezt a száz esztendőt.
Magyar Formatervezési Díj 2005.
november 6-áig.
A 2003-ban megújult - ez alkalomból nevét Ipari Formatervezési Nívódíjról Magyar Formatervezési Díjra változtató - pályázat által díjazott alkotásokat hagyományosan az Iparművészeti Múzeum mutatja be. A modellek ezévi seregszemléje jó szívvel ajánlható mindazoknak, akik átfogó képet szeretnének kapni a hazai formatervezés folyamatos térhódításáról.
125X
november 6-áig.
A Magyar Iparművészeti Egyetem kiállítása
Az Iparművészeti Múzeum és a Magyar Iparművészeti Egyetem 1896-ban került közös fedél alá Lechner Ödön és Pártos Gyula épületében, az Iparművészeti Palotában. Az intézmények tevékenysége kölcsönösen egymásra épült: az Iskola oktatása nem lehetett volna teljes a múzeumi gyűjtemény megismertetése nélkül, a Múzeum pedig kezdettől fogva gyűjtötte az Iskolában végzett kortárs iparművészek alkotásait. Az Iparművészeti Iskola ugyanis a felsőfokú iparművészképzés egyetlen hazai színhelye volt, s ezt a privilégiumát csaknem az ezredfordulóig megőrizte. A Múzeum és az Egyetem közös története napjainkig tart, hiszen az épület Kinizsi utcai szárnyában ma is oktatás folyik.
Kiállításunk az Iparművészeti Múzeum gyűjteményének XX. századi magyar anyagából mutat be olyan műveket, melyek alkotói egykor az Iparművészeti Iskola – illetve utódintézményei – hallgatói voltak. A sokféle szempontnak alárendelt válogatás egy rövid tallózásnál nem ígérhet többet a látogatónak, aki azonban a jól ismert és sokat publikált művek mellett ritkán kiállított különlegességeket is felfedezhet majd. Bízunk abban, hogy egy-egy alkotás képes megidézni akár egész korszakokat is, és hogy kiállításunk meggyőzően szemlélteti: a magyar iparművészet és design története mindenekelőtt az Iparművészeti Egyetem egykori hallgatói által íródott és íródik ma is.
A szemüvegkultúra története
november 27-éig
A kiállítás a Magyarországon fellelhető szemüvegritkaságok segítségével végigvezet a szemüvegviselés kultúrtörténetén, bemutatva azokat a művészeti alkotásokat ( festményeket, freskókat) is, amelyek jól érzékeltetik egy-egy adott kor hangulatát, kultúráját.
Szabó Erzsébet üvegtervező
november 10 – december 17.
iparművész kiállítása
Szabó Erzsébet az 1950-es években kezdte pályáját, s munkássága, mely a hatvanas évekre teljesedett ki, a korszak ipar- és üvegművészetének szintézise. Egészen kisméretű díszüvegeivel, asztali készleteivel és monumentális építészeti üvegeivel egyaránt egy harmonikus művészi világot épít fel, összebékíti az egyedit a sorozatgyártottal. Alapul mindenkor az üveg anyagának megmunkálási lehetőségeit és a tárgy betöltendő funkcióját tekinti, használati- és díszüvegeit, üvegplasztikáit, tér-kompozícióit ezek figyelembe vételével építi. E harmónia áthatja teljes életművét; vázái, plasztikái, térelválasztói, lámpái középületek és otthonok enteriőrjeinek váltak meghatározó részévé. A kiállítás mintegy háromszáz tárgyat vonultat fel a gazdag és változatos életműből.
IPARMŰVÉSZETI MÚZEUM
Budapest, IX., Üllői út 33 – 37., Tel.: 456-5100
Közönségkapcsolatok osztálya
telefon: 456-5113, 218-5821, fax szám: 218-7875
www.imm.hu. muzeum@imm.hu
Nyitva tartás: hétfő kivételével naponta 10-18 óráig
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |