Vonzások és választások
Dátum: 2006. április 2., vasárnap, 10:17
A világhírű hegedűvirtuóz, Maxim Vengerov, valamint a Pannon Filharmonikusok zenekara Hamar Zsolt vezényletével fergeteges sikert aratott a március 23-i, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon adott koncertjén. Az, hogy korunk egyik legkeresettebb előadóművésze a ráadásokhoz nem szólókat választott, hanem a zenekarral együtt játszott, mutatta, mennyire elégedett volt az együttes játékával.

Ezt mindegyik, Budapesten adott interjújában külön is hangsúlyozta (a Pannon Filharmonikusok legutóbbi hírlevelében és a www.pannonfilharmonikusok.hu oldalon elolvashatók ezek az interjúk is).

Mindezek után folytatódik a zenekar budapesti bérletsorozata. A pécsi együttes 2006. január 28-án indította el újabb budapesti koncertsorozatát a Nemzeti Hangversenyteremben: a tavalyihoz hasonlóan ezúttal is itt hallható a négy hangversenyből álló bérlet mindegyik estje.  

A bérletsorozat következő, április 7-én 19.30-kor kezdődő,
Honvágy című koncertje:

Bartók: Magyar képek
Csajkovszkij: Melankolikus szerenád, Op. 26.
Valse-scherzo, Op. 34.
Dvorak: IX. szimfónia e-moll, Op. 95 – Újvilág

Vezényel: Marko Letonja
Közreműködik: Baráti Kristóf – hegedű

Marko Letonja: a Ljubljanai Zeneakadémián folytatott először zongora-, majd karmesteri tanulmányokat, később ezzel párhuzamosan a Bécsi Zeneakadémián tanult, ahol 1989-ben fejezte be tanulmányait. 1987-ben nagy sikerrel debütált a Szlovén Filharmonikusokkal. Vezényelt a milánói, a nápolyi és a római operaházban, vendégkarmester volt Spanyolországban, Ausztriában, Németországban, Csehországban, Magyarországon, Japánban, Izraelben és az Egyesült Államokban.

A nemzetközi zenei élet számos híres művésze dolgozott már együtt vele, például Elisabeth Leonskaya, Vadim Repin, Lazar Berman, Sarah Chang, Jose Cura. Marko Letonja a nápolyi Teatro San Carlo, a milánói Scala, a mexikóvárosi Teatro Bellas Artes vendégkarmestere, dirigálta már a grazi, a mainzi, valamint a zágrábi szimfonikus zenekart is. A Bázeli Szimfonikus Zenekar Marko Letonját választotta vezető karmesterének és zeneigazgatójának, az együttessel adott koncertjei óriási sikereket arattak.

Baráti Kristóf: 1979-ben született Budapesten. Zenész családból származik, első hegedűtanára az édesanyja volt. 1981 és 1991 között szüleivel Venezuelában élt, 8 évesen itt adta első hangversenyét zenekari kísérettel. Visszatérve Magyarországra a Zeneakadémia előkészítő tagozatán Szenthelyi Miklós és Tátrai Vilmos, a világhírű Tátrai Vonósnégyes alapítója volt a két mestere. 1998-tól Párizsban, Eduard Wulfsonnal dolgozik, aki az orosz hegedűiskola hagyományait a legnagyobbaktól tanulta. 1995-ben az olaszországi Lipizer nemzetközi versenyen első díjat, 1996-ban a párizsi Jacques Thibaud nemzetközi versenyen második, 1997-ben a brüsszeli Erzsébet  Királyné nemzetközi versenyen harmadik díjat nyert, és ez utóbbin közönségdíjas is lett.
2001 óta Franciaországban több nemzetközi mesterkurzuson tanított, köztük a Sorbonne nyári fesztiválján. 2004 júliusában meghívást kapott Modenába és a katalán Puigcerdába, ahol neves művészek társaságában tartott mesterkurzust. Itthon rendszeresen szerepel a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, a Budapesti Fesztivál Zenekarral és a MÁV Szimfonikusokkal. 2004 augusztusában háromhetes, nagysikerű koncertkörúton vett részt Ausztráliában. 2005-ben a rangos amszterdami Concertgebouw-ban szerepelt. Baráti Kristóf, aki az amszterdami Riaskoff Concert Management művésze, egy 1703-as Stradivari hegedűn játszik a chicagói Stradivari Society jóvoltából.

Néhány szó a zeneszerzőkről és a fölcsendülő művekről:

Bartók Béla (1881-1945): 1931-ben komponálta Magyar képek című zenekari művét, amelyet világszerte Bartók egyik, a magyarság szimbólumának tekintett alkotásának tartanak.  A falusi emlékek varázslatos világát felidéző Este a székelyeknél a népdalok inspiráló hatását mutatja, míg például a Három burleszk Kicsit ázottan című részlete a finoman ironikus humoré.

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893): világhírű versenyművei mellett írt számos kisebb-nagyobb, zenekari kísérettel fölcsendülő szólóhangszeres művet. 1875-ben komponálta a Melankolikus szerenád című alkotását, amely a címben is jelzett, melankolikus karakterével Csajkovszkij zenéjének nagy népszerűséget biztosít. Nem csoda, hogy a lírai finomságokra képes hegedűművészek kedvelt darabja ez, akárcsak a Valse-scherzo.

Antonin Dvořák (1841-1904): 1893-ban Amerikában komponálta egyik legnépszerűbb alkotását, az Újvilág szimfóniát. Műve a cseh honvágy hangja mellett az amerikai élményeket adekvát módon felidézni képes zenei hangnak köszönheti máig tartó töretlen sikerét. A mozgalmas nyitó tétel és a lassú tétel is népi ihletésű, akárcsak a táncos-vidám 3. tétel. A finálé a Dvorák névjegyévé és Amerika szimbólumává lett főtémával indul, melyet a melléktéma, a hazai táj idilljét idéző hangja ellenpontoz. Az örömteli hangot az Európában maradt gyermekeivel való boldog találkozás napjai is inspirálták.

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A nagy színésznek egy darabban fel kellett olvasni egy levelet, ezért sosem tanulta meg a levél szövegét. A fiatal, kezdő színész, aki a levélhozó inast játszotta, úgy gondolta, megtréfálja híres kollégáját és a jelenetbe a megírt levél helyett egy üres papírt vitt be.
 
A múlt század francia irodalmának egyforma büszkesége a két Dumas: apa és fia. Az öreg Dumas leghíresebb, legismertebb művei a „Három testőr" és a „Gróf Monte Christo" sorozat. A fiatal Dumas legjobb műve a Kaméliás hölgy, amely Puccini Traviata című operája szövegköny-vének alapjául is szolgált.
Aforizmák
„ Ne kezdjünk ki olyannal, akinek nincs vesztenivalója"
Gracián
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ