Jan Garbarek és Trilok Gurtu világzenéje
Dátum: 2006. május 2., kedd, 8:56
A jazz és a világzene rajongói újra ünnepelhetnek május 10-én a Budapesti Kongresszusi Központban: ismét hazánkba látogat Jan Garbarek, a legendás norvég szaxofonos és zenekarában igazi sztárvendéget hozott: Trilok Gurtu indiai ütőst, a műfaj egyik legnagyobbját.

A lengyel ősökre visszatekintő, 59 éves Garbarek, aki annak idején autodidakta módon tanult meg szaxofonozni John Coltrane zenéjének hatására, egyike azoknak a kortárs muzsikusoknak, akik ellenállnak minden kategorizálásnak. Negyvenéves pályafutása során ugyanis - akárcsak mestere - szinte állandóan kísérletezett, és alig van olyan modern irányzat, amit ne próbált volna ki, és amelyben ne alkotott volna marandandót. Pályája kezdetén kacérkodott a free-jazz-zel, később a post-bop stílussal azonosították, de e skatulyából is nagyon hamar kibújt. A modern kamarazene egyik remekművének tekinthető az 1974-ben megjelent, Keith Jarrett billentyűssel közösen készített Luminessence, míg a Ralph Towner gitárossal alkotott Dis (1976) a meditatív zenék irányába vitte őt el. Ugyancsak Jarrett volt a partnere egy újabb mestermunkában, a Nude Ants-ben (1978). Muzsikájára erősen hatottak a skandináv népdalok, az indiai ragák, de egyik kritikusa szerint képes olyan hangokat is kicsalni hangszeréből, amelyek a muzulmán imákra emlékeztetnek.

A 80-as években Garbarek is belekóstolt a jazz-rock műfajába, és ebben sem vallott szégyent. Az 1995-ös Visible Worldje akár a világot bejáró, tájkép- avagy tájhangsorozatnak is beillik. De még ezek a keretek is szűknek bizonyultak számára: a Hilliard gregorián énekegyüttessel készült lemezei, az Officium (1993) és a Mnemosyne (1999) a középkori zene és napjaink közötti eltéphetetlen köteléknek tanúbizonyságai. Garbarek és a Hilliard koncertjei a budapesti Szent István bazilikában élményszámba mentek. Számos filmzenét is írt, a legutóbbit az afganisztáni tálibok által lerombolt óriás Buddha-szobrokról 2005-ben készült dokumentumfilmhez.

Szinte felsorolhatatlan, hogy Garbarek ki mindenkivel játszott együtt. Egyik leghűségesebb társát, a német Eberhard Weber bőgőst ezúttal is a színpadon láthatjuk. Az ütősei között szerepelt már a pakisztáni Ustad Zakir Hussain, a lengyel-afro-amerikai Marilyn Mazur, és az indiai Trilok Gurtu, aki a 80-as években már játszott Garbarek együttesében, és szerepelt az ECM kiadó történetének egyik legsikeresebb lemezén, a Song For Everyone-on. Az 55 éves bombayi muzsikus zenei palettája legalább olyan színes, mint Garbareké: Archie Shepp, Joe Zawinul, John McLaughlin, Pat Metheny egyaránt igényt tartott szolgálataira, és ő vette át egy időben egyik példaképe, Colin Walcott helyét az Oregon együttesben. Ő is már többször járt Magyarországon, többek között a Crazy Saints és a Glimpse nevű saját együtteseivel.

(MTI-Panoráma - Göbölyös N. László)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Molnár Ferenctől megkérdezték, hogy szerinte a békegalamb hím- vagy nőnemű. Az író elgon-dolkodott, majd határozottan így válaszolt:
 
Maurice Joxant-nak, Lautrec barátjának az a gondolata támadt, hogy Lautrecnek bizonyára örömet szerezne, ha kijárná neki a Becsületrendet.
Aforizmák
„A szeretetnek tevékenynek kell lennie."
Bohumil Hrabal
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ