BELÉPÉS Regisztráció Elfelejtett jelszó
RSS
Hírlevél:  OK
Elhunyt Nikolai Gedda - Medveczky Ádám: a tenor muzsikált a hangszalagjaival
Dátum: 2017. február 12., vasárnap, 11:43

Nikolai Gedda lírai tenor nemcsak énekelt a hangszalagjaival, hanem muzsikált - méltatta a 91 éves korában elhunyt operaénekest Medveczky Ádám Liszt- és Kossuth-díjas karmester pénteken az MTI-nek.

Medveczky Ádám felidézte, hogy az 1980-as évek elején Cavaradossi szerepére kapott felkérést Nikolai Gedda a Magyar Állami Operaháztól a Tosca című operában.

"Nem volt semmiféle sztárallűrje, hagyta magát vezényelni, és fantasztikusan nagy élményt adott nemcsak a hangja szépsége, hanem a muzikalitása, a dallamformálása, átélése és emberi kedvessége" - hangsúlyozta Medveczky Ádám, aki 1983-ban dirigálta a művet, és ekkor dolgozott együtt az operaénekessel.

Hozzátette: hajlékony és csodálatos színű hangja volt, énektechnikája pedig képessé tette a nagy szerepek eléneklésére. "Nemcsak énekelt a hangszalagjaival, hanem muzsikált, nagy zeneiség volt benne és ezt nagyon tiszteltem" - hangsúlyozta a karmester, kiemelve: Gedda világsztár volt, egy nagy egyéniség ment el általa.

Medveczky Ádám elmondta, hogy Svédország ontotta a csodálatos énekeseket, ilyen volt Jussi Björling is, aki a legjobb tenor volt abban az időben, és őt követte egy olyan nagyság, mint Nikolai Gedda. "Egy Faust-hangfelvételen ismertem meg a hangját, amikor lehetett, meghallgattam, általa szerettem meg Gounod operáját" - árulta el a karmester.

Nikolai Gedda svéd-orosz származású operaénekes, generációjának ünnepelt lírai tenorja több mint ötven évet töltött a világ operaszínpadain, majd 2001-ben vonult vissza végleg svájci otthonába.

Halálának hírét lánya, Tania közölte csütörtökön elsőként a francia forumopera.com portállal, és elmondta, hogy apja még január 8-án halt meg lakóhelyén, a svájci Toloczhenazban.

Gedda 1925. július 11-én született Stockholmban, német anya és félig orosz apa gyermekeként. Operaszínpadon 1952-ben debütált Stockholmban, majd meghívták a milánói Scalába, a Párizsi Operába, a New York-i Metropolitanbe és a londoni Covent Gardenbe. Herbert von Karajan a legnagyobb Mozart-énekesnek tartotta, mások a hangok poétájának.

Tökéletes hangképzésének és énektechnikájának, hatalmas hangterjedelmének köszönhetően könnyedén és kitűnően tolmácsolta a legnehezebb tenorszerepeket is. Az 1960-as évek végétől többször fellépett a budapesti Operaházban.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
alma: csak szólok, hogy...
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Két bíboros szemrehányást tett Rafaellónak, hogy egy festményen Péter és Pál apostol arcát nagyon pirosra festette.
 
„A román Farsang című darabot az aranyos Both Béla, aki nagyszerű színházi rendező és színházalapító, olyan szigorúan állította színpadra, hogy az előadás ettől dögunalomba fulladt. Tulajdonképpen a darab ki lett fordítva önmagából, mintha egy nercbundának a bélését viseltük volna. Már a főpróbán megbuktunk.
Aforizmák
„ Egy nő még mindig kiszámíthatóbb, mint egy elektron."
Mérő László
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ