Carmen doktor lesz
Dátum: 2008. november 3., hétfő, 8:37
A CarmenCET (Central European Time) Bizet operájának kamaszokhoz szóló változata. A november 8-i operabemutató előtt - amelyet a Thália Színházban tartanak - az egyik címszereplő, Várhelyi Éva beszélt a figuráról, és a reá váró feladatokról.

Várhelyi Éva 1998 óta a Magyar Állami Operaház szólistája. Kétezerben az V. Budapesti Nemzetközi Énekversenyen megnyerte a Gounod Rómeó és Júlia című operájának szerepeire kiírt versenyen Stefano apród szerepét. Hamari Júlia, Polgár László, Tokody Ilona, Helmuth Rilling, Rózsa Vera, Larissa Gergieva mesterkurzusain vett részt. Vendégszerepelt Angliában (Richard Strauss: Ariadne Naxosban), Japánban (Johann Strauss: A denevér), Finnországban (Rischard Strauss: A rózsalovag), Münchenben (Piero Torri: Melissa in Grecia). Két ízben nyerte el a Fischer Annie-ösztöndíjat és a Budapesti Operabarátok Ösztöndíját. Kétezer-hétben Veronában a nemzetközi Monteverdi énekverseny egyik győztese volt, így Veronában és Mantovában is fellépett Monteverdi L'Orfeo című művében.

Bizet Carmenjével tíz esztendeje van közeli barátságban, mert ezzel a szereppel diplomázott 1998-ban a budapesti Zeneakadémián. A legendás énekes, Bende Zsolt (Rost Andreát is ő fedezte föl), Gulyás Dénes és Kovalik Balázs növendékeként végzett. Az úgynevezett "Kovalik-istálló" első generációjába tartozott, akik már másként gondolkodtak az operajátszásról, mint az elődök. Minthogy a mezzoszoprán hangfajú Várhelyi Éva alkatilag sem "óceánjáró méretű" operaénekesnő, szinte magától értetődő volt, hogy a Carmennel vizsgázik.

- De nem akárhogy! - emlékezik. - Az opera valamennyi szerepét én alakítottam egy bizarr keresztmetszetben, így a fináléban - amikor is az eredeti történetben a csalódott Don José végez Carmennel - önmagam kellett leszúrnom.

Egy másik furcsa Carmen produkcióban is részt vett. Almási-Tóth András rendezésében prózai színészekkel együtt adták elő az opera fontosabb jeleneteit, a librettó alapjául szolgáló Prosper Mérimée novella részleteivel ötvözve.

- Mindig nagyon nőiesnek kellett lennem ebben a szerepben, a Telihay Péter rendezte új produkció is ezt hangsúlyozza - meséli Várhelyi Éva.

A CarmenCET mintegy másfél órába sűríti a Meilhac és Halévy szövegét.

- A történetünk Carmen és Don José szenvedélyes viszonyát kelti életre, az elátkozott kapcsolat fejlődését, és végzetét mutatja be. Azt hisszük, ezek a kérdések minden korban és minden korosztály számára, tehát a kamaszoknak is izgalmasak - részletezi.

- Ha csak ketten állnak premier plánban, vajon jut-e szerep Escamillónak, a csábító torreádornak?

- Escamillo a "nagy" Carmenben is elég passzív figura - véli az énekesnő. - Epizód Carmen sorsában. Szerintem a lány azért rombolja a kapcsolatait, mert bizonytalan, keres valakit, de nem találja az igazán neki való társat.

Mivel a Carmen-Don José viszony került az előadás fókuszába, kihagyják azokat a részeket, amelyek e történetet nem viszik előre, például a csempész jelenetet. De a Carmen személyiségéhez, érzelmi állapotához szorosan hozzátartozó Habanera elhangzik, és Várhelyi Évának rendesen kell táncolnia.

- Ladányi Andrea tervezi a mozgásokat, és nála nincs pardon. Mivel édesanyám pici koromtól taníttatott táncolni, tornázni, csak néhány hét plusz gyakorlásra volt szükségem, hogy fölvegyem a koreográfus lendületét - jegyzi meg a manöken karcsúságú Várhelyi Éva, aki sokakkal ellentétben szeretne egy-két kilót fölszedni, mert a nyáron jócskán lefogyott.

- A doktori disszertációmat írtam. Egy hangszeres kolléga beszélt rá, hogy jelentkezzünk ismét a Zeneakadémiára, a DLA (Doctor of Liberal Arts) képzésre. Ő kapott egy jó állásajánlatot, így egyedül maradtam a fölkészülésben. A tervem az volt, hogy a hangfajok, szerepek és nemek változásának kérdését elemzem a barokk operától napjainkig. De az irodalom összegyűjtésekor ébredtem rá, hogy egészen az ókorig kell kutatnom, akkor is, ha a vizsgált időszak rövidebb.

Vajon miért vállalt ekkora elfoglaltságot, hiszen nyáron az életét igazán teljessé tévő három és féléves kislányával is kevesebbet foglalkozhatott?

- A világ nagyon megváltozott, azt hiszem, még a most sztárolt énekesek sem ebből a "házból" fognak nyugdíjba menni... A doktori diploma egyfajta biztonságot ad a jövőhöz - ad magyarázatot a kérdésre.

De a dolgozatírás más, komoly előnnyel is jár, hiszen a Magyar Állami Operaház végre valóban műsorra tűzi Ha:ndel Xerxes című művét, amelyben a címszerepet - ami nadrágszerep - énekli. (A barokk időben egyébként a női szerepeket is többnyire kasztrált férfiak játszották.)

Sokat gondol Xerxesre, nagy kihívásnak tartja. A világhírű Ann Murray-t látta a szerepben Londonban, szeretné hasonló intenzitással megformálni a szerelmes természetű perzsa királyt. A számos cselszövésen alapuló sztorit - Várhelyi szerint - igazán izgalmas tálalásban ismerheti meg 2009 áprilisában a magyar közönség. Az áriákat olaszul, a recitatívókat pedig a jobb megértés, a mű humorának felvillantása érdekében magyarul fogják megszólaltatni.

Ám most még csak Carmennel foglalkozik, hiszen ez a feladat áll közvetlenül előtte.

- Énekelné-e az Ybl-palotában a "nagy" Carment?

Sóhajtás és sejtelmes mosoly a válasz. Érthető, hiszen melyik mezzo ne álmodna a szép cigánylányról?




Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Victor Hugo a nagy francia író egyszer sürgős munka előtt állt. Mivel nem bízott eléggé abban, hogy végig kitart feladata mellett, félig levágta a szakállát és félig a haját, az ollót pedig kidobta az ablakon.
 
Aforizmák
„ A hülyeség magánügy, amíg el nem mondjuk senkinek."
George Bernard Shaw
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ