Örökké szerelmes latin sztármuzsikus
Dátum: 2009. január 7., szerda, 8:30
- A havannai Buena Vista Social Club zenei közösség egyik legjellegzetesebb alakja Eliades Ochoa. Már a klub nevét viselő 1996-os lemezen és az erről készült 1999-es Wim Wenders dokumentumfilmben is szerepelt.

Az album és a film világhírűvé vált, a benne szereplő kubai veterán és aktív zenészekre pedig immár végleg ráragadt a Buena Vista Social Club elnevezés. A Grammy-díjas kubai énekes-gitárossal Debrecenben, a Grupo Patria koncertjén beszélgettünk.

- Tapasztaljuk a latin zene térhódítását a világban. Ön ezt minek tulajdonítja?

- Úgy gondolom, a mi zenénk nem csak a belőlünk játék közben is sugárzó erő és szeretet miatt lett egyre népszerűbb, hanem a ritmusok gazdagsága és a zene "finom íze" miatt is. Elsősorban a kubai zenére gondolok. A kubai zenei paletta nagyon gazdag, s a dalokban van valami, ami megfogja az embert. Ezért van ereje a világban. Emiatt érzed úgy, hogy amikor hallgatod, táncra kell, hogy perdülj - kapjuk a rövid magyarázatot, majd Eliades Ochoa személyes indíttatását sem titkolja: - Bolerót, guarachat, guajirat játszunk, de a son (a salsa stílusok zenei gyökere - a szerző) a főétel az étlapomon. Amikor egy son dallamát hallom, máris mozogni kezd a lábam. A bolero pedig nagyon romantikus. És van-e olyan ember, aki ne lenne romantikus? Aki ne vágyna szerelemre? Én például örökké szerelmes vagyok! Az életbe, a gitáromba, a közönségembe! - vall jellegzetes kubai spanyolsággal a zenész, aki az immár világhírű kubai társulat történetét így foglalja össze: - A múlt század első felében alakult havannai társadalmi klubban, a Buena Vista Social Clubban játszó zenészek már idősek voltak. Nem voltak aktívak, amikor felkeresték őket a zenei album létrehozásához a kilencvenes években. Így megkerestek más kubai művészeket is, úgymint Juan de Marcost, Compay Segundót, Omara Portuondót és jómagamat. Kiválasztottak minket, hogy legyünk tagjai annak a formációnak és egyben projektnek, amelynek a neve Buena Vista Social Club. Így szerepeltünk együtt a lemezen és a filmben, majd az ezt követő koncerteken.

- Mit jelent önnek a film, és maga a Buena Vista Social Club?

- Azt hiszem, ha a klubbéli társaim hallanának, egyetértenének velem: úgy gondolom, hogy egyike vagyok azoknak, akiket a Buena Vista Social Club öt csillagának neveznek. Hálával tartozom ennek a projektnek, több okból is. Az egyik: lehetőséget kaptam, hogy megismertethetem a kubai zenét a világgal. A másik, hogy én, Eliades Ochoa, aki egy földműves családból származom, a világ bármely színpadán felléphetek és bemutathatom a zenémet. Azt a muzsikát, amit gyermekkorom óta hallgatok.

- Van a családjában zenész?

- Igen, a szüleimtől tanultam meg, amit ma tudok. Édesanyám gyönyörűen játszott a tres nevű hangszeren. Testvéreim mindannyian tudnak énekelni és hangszeren játszani. Ketten közülük már orvosok, de ők is ugyanolyan szépen énekelnek, mint a többiek.

- Kuba melyik részéről származik?

- A sziget keleti részéről, Santiago de Cuba tartományból, a hegyvidékről jöttem.

- A sombrero mára védjegyévé vált. Miért visel mindig kalapot?

- Olyan nekem a sombrero, mint másnak az útlevél, e nélkül már nem léphetek fel sehol sem. Számomra a paraszti, a guajiro életérzést jelenti. A nap ellen használták a parasztok a kalapot a földeken, a hegyekben. És én most is guajiro vagyok.

- Nagyon különleges gitáron játszik.

- A hagyományos gitárnak hat húrja van, az enyémnek nyolc. A hangolás módja is különbözik a megszokottól, azért, hogy a jellegzetes kubai tres nevezetű hangszerhez hasonlítson. A tres a kubai son apja. Ha én egy son énekes vagyok, ha a főételem a son, akkor a hangszerem is ahhoz hasonlatos kell, hogy legyen. Így tehát kreáltam magamnak egy treshez hasonló gitárt.

- Igaz tehát, hogy az első gitárját önmaga készítette?

- Nem volt az valódi gitár - ismeri be Eliades Ochoa. - Kisgyermek voltam és az utcán játszottam. Találtam egy deszkát és a kerítés drótját kiszedtem, ráerősítettem, azokból lettek a húrok. Úgy próbáltam játszani rajta.

- Kubában is ugyanolyan népszerű a zenéje, mint külföldön?

- Az tény, hogy otthon kevesebbet lehet hallani, mint külföldön. De azt mindenki tudja - a legkisebbektől a legnagyobbakig -, hogy a Buena Vista Social Club kitárta a kaput a világ felé a kubai zenével. Nagy tiszteletet vált ki az emberekből, ha hallják ezt a nevet.

- Mi a különbség egykori zenekara, a Cuarteto Patria és a mostani között?

- Nem akarom, hogy elvesszen valami is a Cuarteto Patria zenéjéből. A mostani zenekarom neve Grupo Patria. Most heten vagyunk, a régiben négyen voltunk. A gitárom ugyanaz, mint azelőtt. A hangom sem változott, a játékom pedig csak annyival, hogy szélesebb zenei háttér van már mögötte. Én soha nem jártam zeneiskolába, de ma már régebbi és modernebb kubai stílust is énekelek és játszok. A világ fejlődik, és ha valaki lassan jár, lemarad.


                                                                              Márián Dorina
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Az 1946-os Csongor és Tünde felújítás egyik legemlékezetesebb színészi alakítása Gobbi Hilda nevéhez fűződik. A fiatal művésznő Mirigy-boszorkány félelmetes figuráját a magyar népmesék szellemében formálta meg, – s a visszataszító, csúf, vén szipirtyó, különösen az ifjúsági előadások közönsége körében, meglepően népszerű lett.
 
A múlt század francia irodalmának egyforma büszkesége a két Dumas: apa és fia. Az öreg Dumas leghíresebb, legismertebb művei a „Három testőr" és a „Gróf Monte Christo" sorozat. A fiatal Dumas legjobb műve a Kaméliás hölgy, amely Puccini Traviata című operája szövegköny-vének alapjául is szolgált.
Aforizmák
„ Az ember legtöbbször nem azokat a kísértéseket bánja meg, amelyeknek engedett, hanem azokat, amelyeknek ellenállt."
Somerset Maugham
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ