Hagyományteremtő nemzetközi operafesztivál
Dátum: 2007. december 29., szombat, 14:06
Az Armel Produkció, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Pannon Filharmonikusok – együttműködve Európa legrangosabb komolyzenei és opera-csatornájával, a Mezzo Televízióval hagyományteremtő elképzeléssel – új operaversenyt és fesztivált alapítottak Szegeden. Erről beszélgettünk Havas Ágival, az Armel Produkció igazgatójával.

Számos, színvonalas énekversenyt rendeznek világszerte. Miben különbözik az Önöké a többitől?

– A XXI. század operajátszása a komplexitásra épül: a kiváló hangi adottság magas fokú színészi képességgel kell, hogy párosuljon. Azonban az opera műfajában eddig nem volt olyan verseny, ahol a fiatal tehetségek képességeit összességében díjaznák. A versenyt az az előadó nyeri meg, aki a legmagasabb színvonalon képes ötvözni az operaéneklést, a színpadi mozgást és nem utolsó sorban a színészetet.

Igaza lehet: a közönség színházat akar látni az operában is. 

– A világ számos operaházában ez ma már éppúgy követelmény, akár a musical-színházban. A válogatásokon és képzéseken a legátfogóbb szakmai tudású előadók kapnak lehetőséget. Ezért kész produkciókat hozunk létre négy külföldi és egy magyar operaházzal együttműködve. A Szegedi Nemzeti Színházban és a négy külföldi operaházban – Opéra de Rennes (Franciaország), Bremen Theater (Németország), Balti Opera (Gdansk, Lengyelország) és Opera Dicapo (New York, USA) – olyan rendezők állítják színpadra az egyes előadásokat, akiknek van tanítási gyakorlatuk, és színészmesterséget oktatnak valamelyik magyar vagy külföldi főiskolán. A partner-operaházakban bemutatásra kerülő operákat végül Szegeden, a fesztivál során tekinthetik meg a nézők, ahol a szereplők (illetve a közönség szavazatai alapján az alkotók) a fődíjért versenyeznek.

– Az első forduló novemberben lezajlott. A másodikra január végén kerül sor Szegeden. Hányan vehetnek részt ezen a megméretésen?

– Hetvenheten vették sikeresen az első akadályt, közülük tizenheten magyarok. Érdekesség, hogy egy magyar énekes – aki Németországban él – Brémában versenyzett, és jutott tovább. De Amerikában is volt két magyar jelentkező. Sajnos ők „elvéreztek”. Egyébként Szegeden sem csak magyarok „szálltak ringbe”. Érkeztek versenyzők Romániából, Ausztriából és Svájcból is. Közülük hárman – akik a Bukaresti Operaház tagjai – jutottak tovább.

– Ezek szerint nem a kezdők versenyéről van szó.

– Nem zárunk ki senkit, az amatőröket sem. Egyébként a legfiatalabb versenyző egy húsz éves lány volt, a legidősebb pedig egy hatvan fölötti férfi. Azonban a verseny összetett volta miatt nagyobb esélyük van a sikerre a már pályán lévő énekeseknek Ők a megméretésben rejlő lehetőségek miatt jelentkeznek. Hiszen öt országban lehet produkcióba kerülni, és a győztesek színészi díjat kapnak. A díjnál is vonzóbb, hogy fölléphetnek például New Yorkban, és a döntőre csak ezt követően kerül sor.

– Mi a vetélkedő pontos menete?

– Az első körben a szakmai zsűri a hangi adottságok, muzikalitás illetve az énektudás alapján válogatja ki a továbbjutókat. Az első fordulóban mind az öt partner-operaházban kiválasztanak egy-egy továbbjutót az öt versenyprodukció összes versenyszerepére, így minden egyes szerepre minimum öten jutnak tovább a második fordulóra. Itt a produkciónként öt-öt továbbjutott versenyző közül a rendezők választják ki azokat, akik az egyes darabok szerepeit megkapják. Ebben a fordulóban elsősorban a színészi képességek alapján válogat a zsűri. Ezt követően jönnek létre a produkciók az öt városban: a versenyzők a rendező és a karmester irányításával készülnek fel. A helyi bemutatók után kerül sor a sorsdöntő megmérettetésre: 2008. novemberében, Szegeden, a fesztiválon. A döntő egy kéthetes fesztivál keretei között zajlik, számos kiegészítő eseménnyel fűszerezve. A versenyben résztvevő öt előadás megtekintése után nemzetközi zsűri ítéli oda a két fődíjat: a legjobb női és a legjobb férfi előadónak, akik – honorárium ellenében – felkérést kapnak egy különböző operarészletekből álló, műfajteremtő válogatás elkészítésére, amelyet operafilm jellegű rendezésben mutat be a Mezzo Televízió. A döntő előadásait és az esemény-sorozatot lezáró gálaestet a Mezzo Televízió és a Magyar Televízió élőben közvetíti.

– Meglehetősen ismeretlen művek a bemutatandó versenyprodukciók: Heinrich Marschner: Der Vampyr (Rennes, Franciaország), Kunze - Kingsley: Raoul (Bréma, Németország), Benjamin Britten: Lukrécia meggyalázása (Gdansk, Lengyelország), Robert Ward: The Crucible (New York, USA), Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur (Szeged, Magyarország).

– Véletlen, hogy így alakult, de valóban különlegességek kerülnek színpadra. A brémai európai ősbemutató lesz, Rennesben egy Wagner-kortárs elfeledett művét játsszák majd, Gdansk is egy kevéssé ismert Britten-művet választott, és a szegedi is magyarországi ősbemutató lesz. Az ismeretlenség azonban ne rémítsen senkit: az összes opera zenéje dallamos, fülbemászó.

– A külföldi előadások túlnyomó többségét magyarok rendezik.

– Ez volt az elképzelés. Alföldi Róbert New Yorkban, Balázs Zoltán Rennesben és Telihay Péter Gdanskban, míg Szegeden Michael Sturm rendezi a produkciót.
                                                                                                                           

– A második forduló 2008. január 28-án kezdődik Szegeden.

– Ez háromnapos válogatás lesz. A fesztivál öt operaprodukciójának rendezője a jelentkezők színészi képességei alapján dönti el, hogy az első fordulóban továbbjutottak közül kik játsszák majd az előadások főbb szerepeit. A döntőre 2008. novemberében kerül sor a Szegedi Nemzeti Színházban.

Körmendi Zsuzsa

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Aforizmák
„Hazának mindig akkor nevezi magát az állam, ha tömegmészárlásra készül."
Friedrich Dürrenmatt
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ