215 éve született Rossini
Dátum: 2007. március 1., csütörtök, 9:10
Kétszáztizenöt éve, 1792. február 29-én született Pesaróban Gioacchino Antonio Rossini, az olasz opera kiemelkedő mestere.

Trombitás apa és énekesnő anya fia volt, nem csoda, hogy zenei nevelése korán megkezdődött: hatévesen már apja együttesében ütögette a triangulumot. A franciákkal szimpatizáló apját az osztrákok lecsukták, így anyja jobb híján magával vitte turnéira. Időnként idős nagyanyja vagy egy hentes vigyázott rá, a szabadjára engedett fiú így is megtanult kottát olvasni, zongorázni, trombitálni és énekelni - életében először és utoljára tizenhárom évesen lépett fel énekesként operában.

1807-től a bolognai konzervatórium növendéke lett, de mestereinél többet tanult Haydn és Mozart műveiből - Mozart iránti rajongása miatt Il Tedeschinónak, kis németnek csúfolták. Tizenhat évesen díjat nyert kantátájával, két év múlva színre került első operája, a Házassági szerződés Velencében - ezt a közönség kedvezően fogadta, csak az énekesek méltatlankodtak a szokatlan hangfekvések miatt. A következő években több operáját mutatták be változó visszhanggal de mindezeket feledtette a Tankréd mindent elsöprő sikere. A szövegkönyv Voltaire drámája alapján készült, a gazdagon díszített dallamok, az életteli együttesek elbűvölték a közönséget, egyik áriáját kórusban énekelték a bíróságokon - amíg be nem tiltották a hatóságok.

Az Olasz nő Algírban, majd A török Itáliában is hatalmas közönségsikert aratott, a Sigismundo azonban megbukott, Rossini Bolognába vonult vissza. Itt kereste meg egy nápolyi impresszárió, aki két ottani színház zenei vezetésére, a gyakorlatban évi két opera megírására (mindegyiknek egyet-egyet) kérte fel, elképesztő összeg, évi ezer dukát fizetség fejében. Az idősebb és sértett pályatársak ugyan ellenségesen fogadták, de az 1815-ben bemutatott Angliai Erzsébet lelkes fogadtatása nyomán megenyhültek. Ez volt Rossini első operája, amelyben rögzítette az áriák díszítéseit, nem hagyta azokat az énekesek fantáziájára és az első, amelyben a recitativo (énekbeszéd) mellé vonóskíséretet írt. Az opera a szerző számára is főnyereménynek bizonyult: beleszeretett a címszereplő Isabella Colbranba, akit később feleségül is vett.

Ezután Rómába hívták, ahol Beaumarchais A sevillai borbély című darabjából 16 nap alatt megírta A sevillai borbélyt. A helyiek között igen népszerű volt a darab egy korábbi megzenésítése, ezért tüntetést rendeztek az új változat ellen. De csak a bemutatóig: Rossini műve egy csapásra feledtette elődjét, a darab világszerte tarolt, s élete legnagyobb sikerének bizonyult.

A rendkívül termékeny Rossini csak úgy ontotta a zenét, 1815 és 1823 között húsz operát írt. Ezek közül az Otello a legkomorabb, amely még Verdi operájának is méltó párja - igaz, a tragikus végkifejletet nehezen viselő római közönség miatt a darab végére boldog befejezést kellett illeszteni... 1816-ban született a Hamupipőke, amelynek főszerepét alt hangra írta, manapság mégis inkább szoprán énekli. Jellemző volt a komponistára, hogy a szövegkönyvet csak úgy fogadta el, ha abból minden természetfölötti elemet kihagynak. Nem volt ilyen óvatos azonban a Mózes Egyiptomban megírásakor, így a szegényes színpadtechnika miatt rendre hangos derültséget keltett a jelenet, amelyben a Vörös-tenger habjainak szét kellett volna válniuk a menekülő zsidók előtt - Rossini végül arra kényszerült, hogy egy kórussal terelje el a közönség figyelmét. Ma is kedvelt félkomoly operája, A tolvaj szarka nyitánya.

1822-ben Metternich kancellár meghívására a Szent Szövetség veronai kongresszusán ő gondoskodott a „harmónia megteremtéséről", a következő évben (miután Szemiramisz című operáját nem értékelte a közönség) Londonba utazott. Itt fejedelmi fogadtatásban részesült, bemutatták IV. György királynak és hétezer fonttal lett gazdagabb. 1824-től a párizsi olasz színházat vezette búsás díjazásért, szerződésének lejárta után - javadalmazásának meghagyása mellett - királyi zeneszerzőnek nevezték ki. 1829-ben írta utolsó operáját, a hazaszeretet és a szabadságot dicsőítő Tell Vilmost. Bár az opera nyitánya ma is népszerű, a darabot ritkán adják elő, főként hogy négy órán át tenné próbára hallgatóságát.

Rossini mindent elért, amit lehetett: szakmai dicsőséget és anyagi függetlenséget, így még innen a negyvenen gyakorlatilag visszavonult. (Elhatározásának okáról keveset tudunk: legvalószínűbb, hogy egyszerűen lusta volt, de az is lehet, hogy a hálátlan párizsi közönség vagy a vetélytárs Meyerbeer feltűnése késztette erre.) Élete hátralévő évtizedeiben már alig alkotott, csak vallásos darabokat írt: 1832-ben a Stabat matert, 1864-ben a Kis ünnepi misét. 1848-ig Bolognában élt, első feleségének 1845-ben bekövetkezett halála után két évvel újra megnősült. Az 1848-as forradalom elől Firenzébe költözött, 1855-től Franciaországban lakott. Óriási vagyona révén fényűző körülmények között élt, palotájában nagy vacsorákat adott a kor jeles zenei és irodalmi szereplőinek. Nagy életművész is volt, a konyhaművészetben is maradandót alkotott. Számtalan anekdota szól róla: „a mosodaszámlát is meg tudja zenésíteni" - mondták kortársai. Rendkívüli termékenységében az is szerepet játszott, hogy minden szégyenérzet nélkül plagizált önmagától, egy-egy áriát kisebb változtatásokkal akár három operájában is felhasznált.

1868. november 13-án halt meg Passyban, Párizs mellett.

(MTI-Panoráma - Vladár Tamás, Sajtóadatbank)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Gombaszögi Ella egy zenés vígjátékban például a ledér hölgyet játszó "Gomba" szerepe szerint így fordult Csortos Gyulához: "Azt álmodtam, hogy teljesen meztelenül sétálok az utcán, csak egy nagy tollas kalap volt a fejemen "
 
Szép Ernőhőz, a neves íróhoz bekopogott egy fiatalember. – Művész úr – mondta alázatos hangon – nemrég elküldtem önnek a novellámat. Tudja, azt az igen eredeti témájú novellát! Méltóztatott már elolvasni?
Aforizmák
„Nem szabad szégyenkeznünk, ha beismerjük tévedésünket, mert ez azt mutatja, hogy bölcsebbek vagyunk ma, mint tegnap voltunk."
Jonathan Swift
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ