A Shakespeare-kutatók szerint a nagy angol drámaírónak nem maradt fenn hiteles ábrázolása. A tudósok közül sokan arra hajlanak, hogy a drámaíró úgy nézhetett ki, mint az úgynevezett Chandos-portrén ábrázolt férfi: a kép nevét egykori tulajdonosa, Chandos hercege után kapta - olvasható a Lenta című orosz hírportálon.
Az összes portré közül a legismertebbet a washingtoni Folger Shakespeare Library (Folger Shakespeare Könyvtárban) õrzik, amelyet a kutatók mindmáig a fantázia szüleményének tartottak, hiszen a XVIII. században festették, vagyis minimum száz évvel a drámaíró 1616-ban bekövetkezett halála után született az alkotás.
A portrét most Londonba vitték, és bemutatták a drámaíró hét más ábrázolásával egyetemben a Serching for Shakespeare (Shakespeare után kutatva) című kiállításon. A tárlaton vette észre a festményt Alec Cobbe brit restaurátor és műgyűjtõ, akinek birtokában egy a megszólalásig hasonló portré található. A festményt mindeddig Shakespeare kortársának - Sir Walter Raleigh utazó és költó képmásaként tartották számon.
Mint a szakértõi vizsgálatok kimutatták, Alec Cobbe gyűjteményében található festmény az eredeti, amelyrõl a XVIII.-XIX. században számos másolat készült, egyebek között a washingtoni Folger könyvtár birtokában lévõ. A festmény különösen értékes annak fényében, hogy eredetileg Shakespeare pártfogójának, a harmadik Southampton gróf tulajdonában volt.
Alátámaszthatja a portré eredetiségét és azt, hogy Shakespeare életében festették, hogy a képen az ábrázolt személy korát is feltüntették (46 év), szerepel ezenkívül az alkotás születésének éve (1610) is, vagyis az adatok egybevágnak a drámaíró adataival.
Ugyanakkor kételyeket ébreszt a mű eredetiségével kapcsolatban, hogy a festmény 1988-as restaurálásakor a szakértõk észrevették: némely részletet az idõk során módosítottak.
(MTI-Panoráma)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |