A vihar kapujában - Bemutató a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban
Dátum: 2019. január 19., szombat, 21:17

Müller Péter Akutagava Rjúnoszuke novellái és Kuroszava Akira filmje nyomán írt A vihar kapujában című drámáját mutatják be Gergye Krisztián rendezésében pénteken a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban.

Kuroszava filmje és Müller Péter színpadi adaptációja Akutagava Rjúnoszuke két novellájából ered. Zalaegerszegen A vihar kapujában című mű mintegy prológusban hangzik el az előadás elején: bemutatja a történelmi hátteret, a 12. századi polgárháború sújtotta Kiotót, ahol az események történnek - mondta el az MTI-nek a rendező.

A bozótmélyben című novella a Kiotóban történt gyilkosságról, a polgárháború elöl menekülő házaspár tragédiájáról szól. A férj életét veszti egy rablótámadásban és a felesége is a bandita áldozatává válik. A kihallgatásokon, vallatásokon, tanúságtételeken az áldozatok, a tanúk és az elkövetetők több szemszögből mesélik el a történetet újra és újra, de minden szereplő másként tárja a nézők elé az igazságot.

A mű szerkezete más gondolkodást igényel, mint egy hagyományos prózai rendezés - hangsúlyozta a rendező, aki tavaly stúdió-előadáson állította színpadra a művet. A darabot idén nagyszínpadra helyezték, a "teátrálisabb" előadáson a színpadi mű - bár az intimitása, a belső viszonyok mélysége megmaradt - nagyszabású drámává tudott válni - emelte ki Gergye Krisztián.

Hozzáfűzte: Müller Péter színpadi adaptációja viszonylag linearitásában követi az eseményeket, míg a zalaegerszegi előadás arra fókuszál, miként változik az emberek igazságérzete, emlékezete, hogyan torzul az általuk elmesélt történet. A folyamatos időugrásokkal mindig újabb szemszögből láthatjuk az eseményeket, új mozaikokra derül fény. Az igazság kiderítése helyett az emberi viszonyok, érzelmi helyzetek válnak egyre fontosabbá.

A történet szereplői fölött - bár bíróság előtt állnak - senki sem hoz ítéletet. Mindenki a háború áldozata, érzelmi csapdába került emberek, akik a túlélésért küzdenek. Mindenkinek megvan a maga igazsága, mentegetőzési lehetősége, de az ítéletet saját maguknak kell meghozni - fejtette ki Gergye Krisztián.

A különböző idősíkokban játszódó előadáson az áldozat, a halott férj szellemét egy médiumon keresztül idézik meg. Az összetett szerepet Mihály Péter alakítja: Takehirót, a nemesembert, akinek előjogai a háborús helyzetben megszűntek és először kerül olyan helyzetbe, amikor helyt kellene állnia önmagáért, a feleségért. Ugyanakkor azokban a pillanatokban, amikor a felesége meséli el a történetet, azt a férjet kell eljátszania, amilyennek Masako akarja láttatni - fogalmazott a színművész.

Masako, a feleség szerepét Pap Lujza, Tajomura, a rabló szerepét pedig Varga Balázs alakítja. A főbb szerepeket Ticz András, Baj László és Helvaci Ersan David játssza.

Az előadás koreográfusa Gergye Krisztián, a díszleteket és a jelmezeket Zöldy Z. Gergely tervezte.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
„Évekkel ezelőtt Illyés Gyula Kegyenc című darabját mutattuk be a Madáchban. Gyula bácsi az egyik próbát meglátogatta és kérte: ne tiszteljük annyira a darabját.
 
Egyszer azt kérdezte egy lord G.B.Shaw-tól: – Igaz, hogy az ön apja szabó volt? – Igaz! – felelte az író. – Akkor miért nem lett ön is szabó?
Aforizmák
„ Nem vagyok elég fiatal ahhoz, hogy mindent tudjak."
Oscar Wilde
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ