Az emberi létezés panorámaképe
Dátum: 2006. január 13., péntek, 11:51
Az Előtte-utána költői szépségű, izgalmas formai kísérlet; nem hagyományos dramaturgiát követő jelenetsor, szerkezete zeneműhöz hasonló, leginkább szó-operának lehetne nevezni, amelyben minden szereplő a saját külön szólamát játssza, de az egészből mégis létrejön egyfajta teljesség. A több leírást és szerzői instrukciót, mint dialógust vagy akciót tartalmazó szöveg tág teret ad a rendezői, a színészi - és a nézői inspirációnak.
 Ó, milyen hosszú időn át nem leszünk, és a világ létezik tovább– se név, se jel nem marad utánunk. Előtte nem voltunk és hiányát nem éreztük, utána, amikor már nem leszünk, úgy lesz, mint előtte volt.

Omár Khajjám, XI. századi perzsa költő verse

A töredékes, filmszerűen „vágott” történetek az élet valószerűtlenségét és titokzatosságát, kisszerűségét és banalitását, törékenységét és kiszámíthatatlanságát, boldogságát és boldogtalanságát sűrítik össze, a látszólag véletlenszerűen felbukkanó és eltűnő figurák történetei összeszövődnek. A mindennapi, különös vagy szürreális elemekből a szerző az emberi létezés panorámaképét rakja ki, valami olyasmit, mint az az élmény, amelyről a klinikai halálból visszatértek számolnak be, akik egész életüket „kiterítve”, mintegy egyetlen képben szemlélhetik. A darabot átszövi a pusztulás, a terméketlenség, az idő könyörtelen rombolása, a visszafordíthatatlan változás motívuma, ami után „semmi sem lesz többé olyan, mint annak előtte volt”. A fájdalom mellett azonban megszólal egy másik alaphang is: a derűé. A szerző humorral és játékossággal, szeretetteljes iróniával nézi botladozó és sodródó, szeretkező és marakodó, emlékező és kérdező hőseit.

Roland Schimmelpfennig a kortárs német színházban az elmúlt években feltűnt új drámaíró-nemzedék egyik legjelentősebb tagja. Tucatnyi színművét több díjjal jutalmazták, számos nyelvre lefordították. Push up 1-3 című darabját több magyar színház is bemutatta, Az arab éjszakát pedig jelenleg is játssza az Örkény Színház. Előtte-utána című művének ősbemutatója 2003-ban volt a hamburgi Schauspielhausban, azóta számos színházban előadták Németországban és Európa-szerte.
A KRÉTAKÖR Színház és a Katona József Színház közös produkciója

                 Bemutató: 2006. január 13-án, pénteken 19 órától


                   Roland Schimmelpfennig

                           
                         ELŐTTE-UTÁNA

                     Fordította: Veress Anna

Játszók:

Bánki Gergely
Bezerédi Zoltán
Csákányi Eszter
Elek Ferenc
Fekete Ernő
Hajduk Károly
Katona László
Láng Annamária
Lengyel Ferenc
Moldvai Kiss Andrea
Mucsi Zoltán
Nagy Ervin
Péterfy Borbála
Rezes Judit
Sárosdi Lilla
Scherer Péter
Szirtes Ági
Takátsy Péter
Terhes Sándor
Törőcsik Mari
Valter Ferenc

                           Dramaturg: Veress Anna
                           Zene: Vajda Gergely
                           
Tánc: Frenák Pál
                           Súgó, asszisztens: Fenyvesi Judit

                         Rendező: Schilling Árpád


 

 
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Tanguy apó műkereskedésének kirakatába gyakran ki voltak téve fiatal művészek munkái. Egy járókelõ megpillantott a kirakatban egy Cézanne csendéletet, mely négy almát ábrázolt. Betért a kis üzletbe, s megkérdezte, mennyibe kerül a kirakatban lévõ kép?
 
G. B. Shaw sokat utazott hazájában. Egyszer egy falu határában megismerkedett egy juhásszal. Megkérdezte, hogy hívják.
Aforizmák
„Akkor vagyunk a legnevetségesebbek, amikor a legkomolyabban vesszük magunkat."
Jack Lemmon
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ