Zajos Krétakör-siker Párizsban
Dátum: 2006. január 21., szombat, 13:04
Hangos bravózással fogadta a teltházas közönség a Franciaországban visszatérő vendégnek számító Krétakör Színház Siráj című előadását a péntek esti bemutatón Párizsban. Harmadszorra tért vissza a Krétakör Színház a külföldi karrierjét a kezdetektől felkaroló MC 93 Bobigny kulturális központ Le Standard idéal (Az ideális norma) nevű, egy hónapig tartó fesztiváljára.

 A francia sajtó által a seregszemle legígéretesebbként beharangozott vendégszereplését, a 2003-2004-es évad magyar színikritikusok által legjobb előadásának ítélt Csehov-feldolgozást - melyet a társulatot vezető, nemrégiben az egyik legrangosabb orosz elismeréssel, a Sztanyiszlavszkij-díjjal kitüntetett Schilling Árpád rendezett - összesen kilencszer láthatja a párizsi közönség.

A franciaországi bemutató kapcsán a fesztiváligazgató Patrick Sommier elmondta: színháza az Avignoni Fesztivállal együtt elsőként fedezte fel Franciaországban Schilling Árpádnak és csapatának kiemelkedő tehetségét, s azóta hűségesen követi és támogatja a szerinte legjobb magyar társulat munkáját. Az igazgató szerint a Krétakör sikere egy nagyon jó rendező és a nagyon magas színvonalú színészek találkozásában rejlik. Ehhez járulnak hozzá a csapat kitűnő dramaturgiai választásai, ugyanis valamennyi darabjuk nagyon érdekli a nézőket. Sommier fontosnak tartotta hangsúlyozni Schilling Árpád művészi etikájának fontosságát is.

A francia főváros Bobigny nevű külvárosában megrendezésre kerülő európai színházi fesztiválnak - melynek idei vendégei a Krétakör mellett német társulatok - az igazgató elmondása szerint két fő célja van: egyrészt Schilling Csehov-megközelítésének megfelelően kortárs európai történeteket feldolgozó előadások műsorra tűzése, másrészt olyan társulatok meghívása, amelyek nem riadnak meg a másságtól.

A látszólag lefordíthatatlan és kifejezhetetlen kulturális különbségekben mindig van valamilyen szenvedélyes tartalom, amellyel a másik ember mindig megérthető - véli Patrick Sommier, aki szerint a fesztivál azon az ódivatú gondolaton akar túllépni, hogy bizonyos dolgok nem elmondhatóak, hiszen pont a különbség kifejezése érdekes a színházban.

A premier sikere ellenére Schilling Árpád úgy vélte, hogy még nem lehet megítélni az előadás fogadtatását, ugyanis a Krétakör Franciaországban már nem ismeretlen. A társulat korábbi előadásai fizikai intenzitásukkal nagy rajongást váltottak ki a más stílushoz szokott francia közönségből, s a Krétakörnek a francia szakmai életbe való igazi berobbanást jelentettek. A rendező szerint a Siráj a tőle korábban megszokottnál finomabb és gondolatibb színházi formával dolgozik, s már nem számít annyira furcsának és egzotikusnak, mint a régebbi produkciók. Schilling saját bevallása szerint előadásaiban mindig ugyanazokat a kérdéseket járja körbe, de ennek kifejezési formái folyamatos megújításra szorulnak.

A rendező szerint egyértelmű, hogy a Krétakör nagyon sokat köszönhet a bobignyi kulturális központ vezetőjének, aki még a párizsi Odéon Színház dramaturgjaként hívta meg először külföldre 2000-ben a társulatot. A közönségsikernek és a nagyon jó sajtóvisszhangnak köszönhetően azóta a Krétakör minden évben legalább egy előadását Párizsban is bemutatta, s ettől kezdve rendszeressé váltak az egyéb külföldi meghívások is. Ráadásul a pénzhiány miatt 2002-ben majdnem megszűnő társulatot a fesztiváligazgató gáláns gesztusa mentette meg, aki Schillingéknek adta a kulturális központ éves költségvetésének egyharmadát.

A fesztivál címére utalva, a rendező egyetlen ideális normának a tisztességet és a hitelességet tartja: minden előadás mögött egy olyan közösségnek kell lennie, amelyik hisz abban, amit csinál, és azt elhiteti közönségével is.

(MTI)

 


Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A híres debreceni komikus az ország másik végében szerepel. Szünetben bemegy az öltözőjébe egy felhevült anya a lányával, és lelkesen mondja:
 
Úgy látszik a tehetséget, a zseniket máshol sem becsülik meg. Amikor Robert Burns meghalt, nem sokkal temetése után márványemlékművet állítottak neki.
Aforizmák
„ Csak azon volna szabad csodálkoznunk, hogy tudunk még csodálkozni."
La Rochefoucauld
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ