Akusztikai javítások, családi bérlet
Dátum: 2009. január 8., csütörtök, 8:38
Februártól a Thália Színház igazgatója Zimányi Zsófia, a Budapesti Fesztiválközpont Kht. vezetője, aki színigazgatói kinevezésétől függetlenül továbbra is irányítja a fesztiválközpontot.

- Az igazgatói pályázatot Zimányi Zsófia nyerte meg, de vajon kié a színház?

- A Budapesti Fesztiválközponté - ezt nagyon régen szerettük volna. A világban egyes fesztiváloknak van saját színházépületük, másoknak nincs. A salzburgi fesztiválnak például van, a Bécsi Ünnepi Heteknek ellenben nincs - de mindkettő igen magas minőségű és presztízsű esemény. Könnyen belátható, hogy a költségeket tekintve sokkal jobb helyzetben vannak azok a fesztiválok, amelyeknek van színházuk. Ha új produkciót hoz létre az ember, a próbafolyamat nagyon drága, hiszen bérelni kell a helyet. Ha ilyen külön kiadás nem adódik, az roppant előnyös. Velünk többször előfordult, hogy azért nem jött létre valamilyen előadás, mert nem tudtuk finanszírozni a próbaköltségeket. És, ha megvalósult is valami, például Ligeti György Le Grand Macabre című operájának premierje, két előadás után "meghalt" a darab, mert nem volt hol tovább műsoron tartani. Említhetem a Mozart-maratont is, amit rendkívüli sikerrel mutattunk be, aztán csak egyszer tudtuk felújítani. Szeretném 2010-ben ismét játszani - árul el néhány műhelytitkot Zimányi Zsófia.

- Figyelembe kell venniük, hogy a Thália befogadó színház. A költségvetésük is ennek megfelelő.

- A Thália legnagyobb bérlője a Magyar Állami Operaház és a Budapesti Operettszínház. Velük olyan együttműködést tervezünk, hogy a programjukba valamelyest mi is bekapcsolódhassunk. Az Operettszínházzal például abban állapodtunk meg, olyan előadások kerüljenek ide, amelyeknek valamilyen irodalmi alapjuk van. Ez illik a gyakorlatba, hiszen a Szabó Magda Abigéljéből készült musicalt is itt mutatták be. De sorra kerülhetne Oscar Wilde, Molnár Ferenc vagy Móricz Zsigmond műve, egy mai magyar íróval is szeretnénk zenés darabot íratni, ami a közös produkció lenne. Az Operaház vezetőivel pedig arról beszéltünk, hogy itt főként a magyar nyelvű előadásoknak lenne helyük, hiszen az Ybl-palotában inkább eredeti nyelven játszanak.

- A musical előadások hangosíthatók, de az operák nem. A Thália akusztikája híresen "problematikus".

- A szakértők véleménye szerint ezen nem túl nagy költséggel lehet igazítani, az előzetes felméréseket szeretném mielőbb megcsináltatni. Tény az is, hogy a nézőtér tízedik sora mögött nem jól láthatók a táncelőadások - ezen is javítani kívánok. Szeretném azután meghosszabbítani a szezont. Amikor bezárnak a budapesti színházak, bemutatnánk egy izgalmas darabot, és en suite játszanánk augusztus 20-ig. Budapest vagy Magyarország legjobb színészeit és a legjobb rendezőt hívnánk meg a produkcióhoz. Ezt a szezonban nem lehet megcsinálni. A mostani évad június végéig teljesen foglalt, és tudomásom szerint a következőre is sok napot kötöttek le. Úgyhogy az első időszak, ami teljesen a miénk, a 2010-2011-es szezon lesz. A jövő szezonban havonta három előadást tartanak itt a határon túli magyar színházak, ezek azonban mindenféle figyelemfelkeltés nélkül belesimulnak Budapest nagyon gazdag kulturális életébe. Én azt tervezem, hogy két fajsúlyos fesztiválperiódusra koncentrálom a jelenlétüket, a szezon elején és a végén. Kellő PR-rel megtámogatva erőteljesebben fel fogjuk hívni a figyelmet ezekre a nagyon értékes előadásokra.

- Lehet ezekkel pályázni a Nemzeti Kulturális Alap fesztivál-kiírásain?

- Természetesen minden NKA-s pályázaton szeretnék indulni és nagyon remélem, hogy talán valami EU-s projektet is meg lehet közelíteni.

- Nem lesz túl sok a zenés program?

- A pályázatomban egyáltalán nem adtam különösen nagy súlyt a zenés műfajoknak. De ha adtam volna: tessék számításba venni, hogy az Erkel Színház hiányában esténként 2500 néző nem láthat operát, operettet! Az alternatív formációknak sincs mitől tartaniuk: Hudi László, a Független Színházak Szövetségének elnöke az egyik tanácsadóm. Most a Budapesti Tavaszi Fesztivál aktuális ügyei élveznek elsőséget, de azért áprilisra elkészülök egy olyan jövő évi tervvel, amivel talán minden kétkedőt sikerül meggyőzni.

- Kaphatunk addig is valami ízelítőt?

- Szeretnénk félévenként egy nyílt napot tartani: egy hétvégén, szombat délelőttől vasárnap estig ingyenes előadásokkal. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon már vannak ilyen előadások, amelyekre ugyanúgy kell jegyet igényelni, mintha pénzért venné az ember. Ezek a belépők nagyon hamar elkelnek - tehát létezik ilyesfajta igény. Azoknak kínálnánk a nyílt nappal lehetőséget, akik másként nem tudnak színházba jönni. De azt is remélem, mások érdeklődését meg felkeltjük annyira, hogy a következő félévben pénzért vegyenek jegyet. Mindent egy helyen címmel kísérleti bérletet tervezek nagycsaládosok számára. Lenne benne egy opera-, egy operett-, egy stúdió- és egy prózai előadás, így mindig a család másik tagja használhatná a bérletet. Ezzel is szeretnénk a színházhoz kötődők számát növelni, a fesztiválbarátok köre már hatezer tagot számlál, hiszem, hogy a Thália Színházhoz is vonzódhatnak majd legalább ennyien.

- Az évad elején a Thália Stúdió átépítése került szóba.

- Az építkezés - sajnos - januárban még nem indul, engedélyezési problémák miatt. Megnézem a terveket, mert az a cél, hogy komfortosabbá váljon a stúdió és minél több mindenre lehessen használni. Idén - bármennyire fájlalom - a Fringe Fesztivált nem rendezhetjük meg, pedig a Fringe fantasztikus, fiatal felfedezettjeinek állandó fellépő helyet szeretnék majd biztosítani a stúdióban. A Thália Színház akusztikájának és nézőterének korrekciója elképzelésem szerint - optimális esetben - a következő őszre elkészülhet, bízom benne, hogy a stúdió sem marad le.


(MTI)
Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Kodály Zoltán azon kevesek közé tartozott, aki nem félt Rákosi Mátyástól. Egyszer egy ünnepi fogadáson a „bölcs" vezér rosszallóan mondta Kodálynak:
 
Egy ragyogó filmötlet megírása kapcsán szóba került egy ismert író neve.
Aforizmák
„Imádom az ellenségeimet, ha értelmesek, ugyanannyira viszolygok az ostobáktól, akik megvédenek."
Salvador Dali
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ