Intro Fesztivál a Trafóban
Dátum: 2006. november 24., péntek, 14:08
Az idén második alkalommal megrendezett Intro Fesztivált talán már nem szükséges bemutatni: egy fesztivál, amely négy népszerű budapesti kulturális intézmény összefogásából született.
Ami a négy helyszínt, a Jövő Háza Központot, a Trafót, a Műcsarnokot és az A38 Hajót összeköti, hogy bár adottságaik eltérőek és a művészeti élet különböző területein tevékenykednek, mindegyik a kortárs kultúra kulcsfontosságú helye Budapesten. Magától értetődő tehát, hogy összefogásukból egy igazán színes, változatos, gazdagon virágzó fesztivál jöhet létre. Egy fesztivál, aminek programjában a kortárs képzőművészet éppúgy megjelenik, mint a tánc, a dzsessz és a legfrissebb elektronikus zenei műfajok.

Intro, azaz bevezetés, intro, azaz bemutatás. Az Intro Fesztivál ezúttal – persze sok más egyéb program mellett – a kortárs észak-európai művészeti életet mutatja be, legalább egy kis gyorstalpaló bevezetés erejéig. A fesztivál „előhangjaként” a svéd nu jazz duó, a Koop érkezik az A38 Hajóra, a világhírű norvég dzsessz-zenész, Bugge Wesseltoft a Trafóba, a Műcsarnokban pedig Skandináviát és Finnországot bemutató kiállítás nyílik, a Jövő Háza Központban pedig egy kicsit délebbről, Nagy Britanniából érkezik a világhírű Afro Celt Sound System. Mindezek mellett persze számtalan nemzetközi és magyar fellépő, program, koncert, színházi előadás és egyéb esemény jelzi az Intro Fesztivál változatosságát.

A TRAFÓ PROGRAMJAI AZ INTRO FESZTIVÁL KERETÉBEN:

2006. november 29. (Sz) 20h

®agar
(H)

Bugge Wesseltoft Jazzland Community (NOR)

Miután lemondta Trafó-beli koncertjét a brit Cinematic Orchestra, így a magyar ®agar melegít majd be a norvég Bugge Wesseltoft zenekarának koncertje előtt november 29-én.

20h ®agar
(H)

                   

A vájtfülű magyar közönségnek már nem kell bemutatni a 2001-ben alakult budapesti ®agar formácót, akik az absztrakt hip-hop, az indie-rock és a kortárs elektronikus zenék összetéveszthetetlen fúzióját művelik. A végeredmény: fordulatokban gazdag, friss zene, néhol a 60-as évek végének pszichedelikus világával, máskor kozmikus hangulatokkal. Koncertjeiket konceptuális vetítés kíséri, amely összeköti az orosz avantgardot a modern idők mozijával, a magyar szürrealista filmet a jelenkor videoklip kultúrájával. A zenekar jelenleg az új albumán dolgozik, ami előreláthatólag 2007-ben jelenik meg világszerte. Ezen az estén a "hallgatósabb", improvizatívabb számaikat veszik majd elő.


22h
Bugge Wesseltoft Jazzland Community (NOR)

A zongorista Bugge Wesseltoft nevének említése nélkül nemigen beszélhetünk Nu Jazz-ről és Future Jazz-ről. A kilencvenes évek elején még az ECM kiadó lemezein szerepel Jan Garbarek, Arild Andersen, Terje Rypdal és Sidesel Endresen oldalán, azonban felfedezve az elektronikus tánczenékben rejlő progresszivitást, elfordul a nordikus jazz-tradíciótól. 1995-ben saját kiadót alapít Jazzland Records néven és kiadja a New Conception of Jazz című lemezét. Ez nem csak az azonnal besöpört Grammy díj miatt szólt nagyot: az új hangzás igen sok követőre talált és azóta is hivatkozási alapul szolgál a műfaj később feltűnt sztárjai számára.

Következő lemezét, a Moving-ot a BBC Jazz, mint a „jazz új világrendje“ jelenti be és valóban radikális újdonságot hoz a debütáló lemezhez viszonyítva is. Ahogy egy másik kritikusa fogalmazott: „Bugge egyik lábával a groove dance hallban, másikkal a sztratoszférákban áll.“ Zenéjében megjelenik a vad experimentalitás, a lüktető drum and bass és trip hop, a zajművészet, a dj-hangzásvilág, a repetitív monotónia és a pszichedelia. Az elsődleges dolog, ami megkülönbözteti Wesseltoft és csapata zenéjét a többi dzsesszt és elektronikus tánczenét kombináló formációtól, az az, hogy a szerző és zenészei mérföldekkel előrébb járnak az élő improvizációk terén, mint a műfaj legtöbb képviselője. Ennek alátámasztásául elég rápillantani idei turné naptárára, ahol saját zenekarának koncertjei mellett John Scofield és Joshua Redman társaságában is megtaláljuk.


2006. december 1-2. (P-Szo) 20h

Nico & the Navigators (D): HELden & KleinMUT
/ színház

„Lekapcsolták a villanyt, hogy bekapcsolják az éjszakát…”

Isten hozott a félelem világában, egy olyan korban, melyben a félelem kisstílű hősöket és nagy szélhámosokat szül… azaz itt és most, amikor a legnagyobb fejtörést az okozza, hogy melyik antibakteriális szappannal moshatjuk tisztábbra pórusainkat. Milyen fenyegetéseket rejt a világ és melyek ezek közül a valódiak? Nico és navigátorai saját félelmeiket, kétségeiket és bizonytalanságukat kérdőjelezik meg és mutatnak rá arra, hogy létezésünk igazi buktatóit általában inkább nem vesszük észre vagy elsiklunk felettük.

A német látványszínház berlini élcsapata egy pasztellszínekben és halványlila árnyalatokban pompázó világba kalauzol bennünket, mely Oliver Proske díszlettervező-képzőművész fantáziáját dicséri. A társulat és a közönség közös missziója: a világban rejlő veszélyek feltérképezése. Hamar kiderül azonban, hogy a színészek közül mindenkit leginkább saját szorongásai foglalkoztatnak: láthatunk hara-kiri paródiát, megismerkedhetünk a „végzet asszonyának” mindennapos félelmeivel, illetve lelkes beszámolót hallhatunk a hétköznapi élet buktatóiról, a fapados járatoktól a felmelegített spenótig.
A társulat nem először jár a Trafóban, 2004. októberében nagy sikerrel mutatták be Budapesten Eggs On Earth című produkciójukat.


2006. december 8-9. (P-Szo) 20h

Thomas Hauert/ ZOO (B-CH): Modify /tánc

Thomas Hauert és társulata, a ZOO új darabja csodálatos utazás a kortárs tánc és a barokk harmóniák világába. Hogy ez a kettő hogyan illik össze? Éppen ez áll az előadás középpontjában: az ellentmondás, ami a mozgás szabadsága és a zene ritmusa, dallama által meghatározott kötöttség között feszül.

                      

A színpadon hat táncos: három férfi és három nő, akik a felettük álló törvénynek engedelmeskedve lineárisan újra és újra felosztják a teret, hogy egymás vonzásterébe kerülve az akció és reakció diktálja mozdulataikat. A test itt nem személy, hanem jelentések közvetítésére szolgáló semleges eszköz. A háttér, amely az egyedüli díszletként szolgál, Manon de Boer fényképe: egy óriásira felnagyított hálószoba, a tárgyak káoszának kimerevített pillanata. Az erőteljes színpadi fények változása nyomán a szoba más-más jelentést kap: hol lángoló vöröset látunk, melyben a táncosok összegabalyodva, egymásra utalva mozognak; hol harsány színsávokban mozog hat különböző egyéniség; hol pedig fehér, tiszta fény teremti meg az emelkedett hangulatot és az összetartozás érzését. Az előadást nagyban meghatározza Georg Friedrich Handel (Tűzijáték, Vízizene) és Alfred Schnittke (Psalms of repentance) zenéje, melyek kiválasztását időtálló szépségük mellett szimbolikus jelentésük is motiválta.

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Egyszer azt kérdezte egy lord G.B.Shaw-tól: – Igaz, hogy az ön apja szabó volt? – Igaz! – felelte az író. – Akkor miért nem lett ön is szabó?
 
Miután Heltai Jenő nem kérhetett szabadalmat szellemes mondásaira, sűrűn érte az a „megtiszteltetés", hogy ötleteivel mások neve alatt találkozott.
Aforizmák
„Imádom az ellenségeimet, ha értelmesek, ugyanannyira viszolygok az ostobáktól, akik megvédenek."
Salvador Dali
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ