Az emlékezet metafórája
Dátum: 2007. szeptember 20., csütörtök, 8:38
Húszéves a TranzDanz kortárs táncegyüttes; az évforduló alkalmából az alapító koreográfus, Kovács Gerzson Péter munkáiból péntektől láthat válogatást a közönség a Trafó Kortárs Művészetek Házában és a MU Színházban – közölte a társulat.

A jövő vasárnapig tartó kortárs művészeti programsorozat pénteken és szombaton Kovács Gerzson Péter 1991 telén színpadra állított darabjával, az Ideiglenes címmel indul a Trafóban. Mint arra a TanzDanz közleménye rámutat, ez az évforduló talán az utolsó alkalom, hogy a hajdani, legendás Ideiglenes cím még egyszer színpadra kerüljön.

A MU Színházban a Tranzit című produkciót tűzik műsorra szeptember 28-án, szeptember 29-én a Bankett című darabot láthatja a közönség, szeptember 30-án pedig a Magenta II. szerepel a programban.

Az ismertető szerint a TranzDanz motívumai között egyaránt felfedezhetőek az archaikus kultúrák jelképeire és a mai globalizált világ képeire való utalások. Sokszor bőséges teret engedve az improvizációnak, olyan sajátos, képzeletbeli folklórt keltenek életre, amelyben kitüntetett szerepet játszik a darabjaikat kísérő élőzene, többek között a Dresch Quartet, Szelevényi Ákos, Sáry László, Árvai György, DJ Palotai és a Magony muzsikája.

A mozgás és a zene ötvözése mellett előadásaik gyakran multimédia jellegűek: meghatározó bennük a vizuális, az akusztikus és a mozgáselemek játékos dinamikája. A Kovács Gerzson Péter által teremtett színpadi világítási nyelv szintén emblematikus jellemzője a TranzDanz előadásainak - olvasható az összegzésben.

A jubileumi válogatásba bekerült darabokról szólva az ismertetőben kitérnek arra, hogy az eredetileg szóló táncnak indult, Dresch Mihály zenéjére koreografált Ideiglenes cím egy új, innovatív módon megalkotott nyelvet hozott létre, amelyben az alkotórészek - a kárpát-medencei néptáncok, a kortárs tánctechnikák, a dramatikus színjátszás és az abszurd, a jazz-, a kortárs- és a népzene, a szcenikai eszközök használata és a dramaturgia - mellérendelt viszonyba kerültek egymással.

A Tranzit című darabról az összegzés a koreográfust idézi: „a tranzit az emlékezet metaforája: állandóan változó tartalmú, táguló-szűkülő, színesedő-szürkülő, átmeneti és állandó lakókkal teli tér. Ők alkotják személyes, egyedi tapasztalatainkat, álmainkat, képzeletünk nyomait, tudásunkat, kultúránkat, emlék-valóságunkat".

A Bankett című alkotás „jellegzetesen közép-kelet európai Gesamstkunstwerk, nem mindennapi táncelőadás a kispolgári lét visszásságairól DJ Palotai zenéjére" - áll az ismertetőben. A darabban a magyar táncművészet számos irányzatát, stílusát (klasszikus balett, kortárs tánc, néptánc) reprezentáló, fiatal művészek lépnek fel.

A Magenta II. című produkció táncosai és zenészei - akikkel a 2006-os Magentában is együtt dolgozott a koreográfus - a látszólagos kulturális ellenpólusok (néptánc-kortárs tánc, népzene-kortárs zene) egyesítése által hoznak létre új magyar kortárs táncot, zenét.

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Gombaszögi Ella egy zenés vígjátékban például a ledér hölgyet játszó "Gomba" szerepe szerint így fordult Csortos Gyulához: "Azt álmodtam, hogy teljesen meztelenül sétálok az utcán, csak egy nagy tollas kalap volt a fejemen "
 
A népszerű színész hajnali három körül ért haza a filmforgatásról. Fáradtan sóhajtott föl, amikor végre megállt a belvárosi bérház előtt. Kereste a kulcsait, majd döbbenten jött rá: azok bizony otthon maradtak, a másik kabátja zsebében.
Aforizmák
„ A kor csak akkor számít, ha sajt vagy."
Helen Hayes
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ