Egyetlen film sem olyan erős, mint a DSK-ügy
Dátum: 2011. május 18., szerda, 17:31
Dominique Strauss-Kahn (DSK), a Nemzetközi Valutatalap francia főigazgatója letartóztatásának hatásai elérték a cannes-i filmfesztivált is: filmesek és újságírók elképedve tapasztalják, hogy a politikai médiavilág valósága túlléphet bármilyen elképzelhető fiktív történeten.

A fesztiválra akkreditált újságírók és vendégek a Fesztiválpalota folyosóin elhelyezett óriáskivetítőkön egész nap élőben követhetik a fesztivál eseményeit: a sajtótájékoztatókat, a Fesztivál TV interjúit vagy az esti díszbemutatók előtt az alkotók bevonulását a vörös szőnyegen. Hétfő óta azonban gyakorlatilag senkit nem érdekelnek a helyszíni közvetések, minden képernyőről DSK néz vissza a fesztiválozókra: az újságírók a francia hírtelevíziókra állították át a plazmatévéket, amelyek a vasárnapig a legesélyesebbnek tűnő francia elnökjelölt amerikai letartóztatásának fejleményeiről számolnak be.

Az újságírók között a filmekről folytatott megszokott heves vitákat is felváltotta a DSK-ügy kommentálása, illetve annak megjelenése a nemzetközi médiában. Még a kritikusok is többet beszélnek az IMF-vezérigazgatójáról, mint az amerikai filmsztárokról.

"Egyetlen film sem olyan erős, mint a DSK-ügy" - mondta a cannes-i Fesztivál TV-nek adott interjúban Serge Kaganski, a Les Inrockuptibles kulturális magazin filmes újságírója. "A valóság túllépett a fikción" - tette hozzá.

A DSK-ügyben a kritikus szerint mindent összetevő megvan egy jó filmhez: a politikai tartalom, a romantikus szál és természetesen a pszichológiai magyarázat is. Véleménye szerint az IMF-vezér látványos bukásából lehetne egy nagyon elegáns filmet készíteni Michael Mann stílusában, vagy egy kafkai politikai sztorit a Coen-testvérek szellemében.

Jean-André Yerles, a francia forgatókönyvírók szervezetének vezetője szerint is a DSK-ügyben minden benne van: "az emberség, a hatalom, a nők, a szex, a pénz". Forgatókönyvíróként őt azonban elsősorban nem a Franciaországban felreppent hatalmi összeesküvés-elmélet érdekelné, hanem a főhős önsors-rontása. "Az az ember benyomása, hogy (DSK) alkut kötött az ördöggel és meg fogják büntetni, amiért tiszteletben tartotta ezt az alkut".

A cannes-i fesztiválon szerda este mutatják be, versenyen kívül a Nicolas Sarkozy francia államfő megválasztásának történetét feldolgozó La Conquete (A hódítás) című játékfilmet. Az alkotás rendezőjét, Xavier Durringer-t azonban nem inspirálja különösebben Sarkozy baloldali riválisának bukása.

"Bármi is legyen az ügy kimenetele, ez nem nekem való sztori: soha nem csinálnék olyan filmet, amelynek középpontjában a politikusnak a nőkhöz való viszonya áll és az a probléma, hogyan viselkedik egy bizonyos nővel vagy általában a nőkkel, ez meghaladja az erkölcsi határokat" - vélekedett a rendező.

Durringer egyébként a francia újságírók többségéhez hasonlóan "szörnyű és nagyon kegyetlen képnek" nevezte azt, hogy a hírtelevíziók folyamatosan megbilincselve mutatják DSK-t a New York-i rendőrségen. Ez a rendezőt az amerikai tv-sorozatokra emlékezteti. Franciaországban az ártatlanság vélelmének nevében tilos bilincsben mutatni olyan személyt, akit még nem ítéltek el, ezért több televízió is kitakarta a IMF-vezér kezéről a bilincset.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Will Rogers amerikai komikus, aki csúnya ember volt, társaságban így szólt egy hölgyhöz:
 
A Le Radical (1887. március 19.) san franciscói híre: egy odavaló műbarát megrendelte Párizsból a milói Vénus másolatát. Meg is érkezett, persze kar nélkül. A műbarát beperelte a Central Pacific Companyt kártérítésért.
Aforizmák
„Jobb egy asszony, mint egy fotel két karja között halni meg."
George Bernard Shaw
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ