Nicole Salomont az animációs filmesek Mekkájának tekintett Annecy Animációs Filmfesztivál egyik alapítójaként, és a Nemzetközi Animációs Filmszövetség (ASIFA) egyik kiemelkedő alakjaként tiszteli a szakma. A világ minden tájáról érkeztek köszöntő sorok 80. születésnapjára; a laudációkat a KAFF szervezői gyűjtötték egy emlékkönyvbe, amit Mikulás Ferenc fesztiváligazgató nyújtott át a szerdai megnyitón az ünnepeltnek.
„A népszerű, tekintélyes Annecy Filmklub tagja voltam az ötvenes években. Nagyon szerettem a mozit. Klasszikusokat vetítettek, például Fellini Országúton című filmjét. Revelációként hatott rám, amikor a játékfilmek mellett bemutatták az első animációkat” – idézte fel a kezdeteket.
Az animáció úttörői – köztük Norman McLaren vagy Alexandre Alexeieff – munkáit ismerte meg. „Akkor jöttem rá, hogy az animáció nem gyerekműfaj” – tette hozzá.
A vetítéseket szervező Pierre Barbin, André Martin és a filmklub lelkes vezetése először Cannes-ban szervezett bemutatkozási lehetőséget az animációnak az ötvenes évek végén, de rá kellett jönniük, hogy az a világ a sztárokról és a csillogásról szól, ezért végül Annecy-t választották az animációs filmfesztivál színhelyéül. A városban sikerült támogatókat szerezni, és 1960-ban „nagyon kevés pénzből, de sok jóakarattal” megszületett az első Annecy Animációs Filmfesztivál. „Olyan volt mint egy álom” – emlékezett Salomon, aki az alapítók közé tartozott.
A fesztivál születése inspirálta az ASIFA megalapítását, amelyben szintén kulcsszerep jutott Nicole Salomonnak. A hivatalosan 1961 júliusában alakult szövetségnek máig meghatározó alakja.
Akkoriban, tanárként úgy gondolta, a gyerekek nevelésében, kifejező- és kommunikációs készségük fejlesztésében is fontos szerepe lehet az animációnak. Bár nem voltak szakismeretei, a látott filmekből szerzett tapasztalataira alapozva kezdett animációkat gyártani diákjaival.
A fiatal animációs alkotók támogatására az ASIFÁ-hoz kapcsolódva 1971-ben társalapítóként szervezte meg az Annecy Animációs Műhelyt, az AAA-t, amelyen belül nagy hangsúlyt fektetnek a gyerekek animációs képzésére.
Salomon az ASIFÁ-ból ismert rendezőket, híres és még ismeretlen animációsokat hívott meg tanárnak a Műhelybe. Közéjük tartozott Michel Ocelot is, aki az idei kecskeméti fesztiválon a zsűriben foglal helyet. „A rendezőknek kellett a munka, a kitűnő alkotók révén pedig nagy hírnevet szerzett a Műhely” – mesélte Salomon.
„A fél évszázados múltra visszatekintő Annecy fesztivál ma már túl nagyra duzzadt, lehet, hogy sok pénz van mögötte, de többé soha nem lesz olyan otthonos, amilyen régen volt. A kecskeméti fesztivált sokkal emberközelibbnek, európaibbnak érzem: az egész várost átjárja az alkotás légköre, sok a fiatal, mindenki mosolyog” – sorolta, hogy miért tér vissza időről időre a KAFF-ra.
„A minőség fontosabb a mennyiségnél. Kecskeméten ezt tapasztalom: lehet, hogy kisebb a fesztivál, de kitűnő alkotók dolgoznak itt, van idő a találkozásokra, beszélgetésekre. Ez a párbeszéd pedig az animációs film világában nagyon fontos” – hangsúlyozta Salomon, aki idén a KAFF díszvendégeként érkezett a 10. évfordulóját ünneplő fesztiválra.
Kitért arra is, hogy számos kitűnő magyar animációs filmest ismert meg az évek során. Egy-két nevet kiemelve emlékezett meg többek között Reisenbüchler Sándorról, akit – mint mondta – elsősorban gondolkodása és kedves személyisége miatt kedvelt. Elismerően szólt Varga Csaba gyurma animációs sorozatáról, az Augusztáról, és Gémes József munkáiról is.
(MTI)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |