10 éve halt meg Krzysztof Kieslowski
Dátum: 2006. március 12., vasárnap, 10:44
Tíz éve, 1996. március 13-án halt meg Krzysztof Kieslowski lengyel filmrendező, forgatókönyvíró.

1941. június 27-én született Varsóban, apja építészmérnök, anyja irodai alkalmazott volt. Gyermekkora hányatottan telt, mert a család a tüdőbeteg apa szanatóriumi kezelésétől függően egyik helyről a másikra költözött. Rövid ideig tűzoltóképzőbe járt, majd beiratkozott a varsói színházi szakközépiskolába. Végzése után színházi öltöztetőként dolgozott, miközben kétszer is sikertelenül próbált meg bejutni a híres lódzi filmművészeti főiskolára, ahonnan Roman Polanski, Krzysztof Zanussi és Andrzej Wajda karrierje is elindult. Harmadszorra felvették, 1968-as végzése után dokumentumfilmes lett, avatott kézzel ábrázolta a 60-as, 70-es évek lengyel valóságát, erkölcsi és politikai válságát, az emberi kiszolgáltatottságot, hangsúlyozva a változások szükségességét.

Első televíziós játékfilmjét 1973-ban (A kőműves), első színes, egész estés tévéfilmjét (Életrajz)két évvel később forgatta. Első játékfilmje, a Sebhely az 1970-es gdanski eseményeket, a munkások és a politikai vezetés konfliktusát idézte. Nemzetközileg ismertté 1979-es Amatőr című játékfilmje tette, amely egy amatőrfilmes valóságot kutató szabadidős szenvedélyéről szól és amelyért megkapta a moszkvai filmfesztivál nagydíját.

1981-ben kezdte forgatni Véletlen című filmjét, de a szükségállapot bevezetése miatt csak 1984-ben tudta befejezni. A film a "morális nyugtalanság" korszakának terméke - ez a filmművészeti irányzat a 70-es évek közepétől a 80-as évek elejéig létezett Lengyelországban, s főként a társadalmi helyzetből adódó erkölcsi problémákkal foglakozott. A Véletlen Kieslowski filozófiai szemléletváltozását is mutatja: alapgondolata szerint a véletlen befolyásolhatja az ember életének alakulását, de a lényeg az embertől önmagától függ. Mivel Kieslowski a Szolidaritás létrejötte idején a lengyel filmszövetség alelnöke volt, rendezői munkája csaknem ellehetetlenült. 1984-ben még elkészíthette Befejezés nélkül című filmjét, amely a halál utáni élet kérdését boncolta, majd a kényszerű hallgatás évei alatt Berlinben, Helsinkiben és Svájcban oktatott.

Forgatókönyvíró-társa, Krzysztof Piesiewicz adta számára az ötletet, hogy a lengyel valóságból kiindulva megfilmesítse a bibliai Tízparancsolatot. A szeretet, a halál és az abszolútum egyetemes kérdéseit feszegető tévésorozat két részéből készített mozifilmekkel berobbant a nemzetközi köztudatba. A Rövidfilm a gyilkosságról címűért, amely egy taxisofőr meggyilkolásáról és a tettes kivégzéséről szól, 1988-ban Berlinben megkapta az európai filmdíjat, illetve a cannes-i filmfesztivál elismerését. A sorozat másik darabja A Rövidfilm a szerelemről címet viselte.

Az 1991-ben készült Veronika kettős élete különös történetet dolgoz fel: a két Veronika egy napon születik, külső megjelenésre azonosak, életútjuk is sokban hasonlít, de egyikük Franciaországban, másikuk Lengyelországban látja meg a napvilágot, s a lengyel meghal abban a szívbetegségben, amelyben a francia is szenved, ám ő életben marad.

A kilencvenes években forgatta Három szín című trilógiáját. A címek a francia trikolór színeire rímelnek, s azokban a szabadság-egyenlőség-testvériség eszméinek nyomát kutatta, egyre mélyebbre merülve az emberi lélek útvesztőiben. A Kék, amelynek főszereplőnője a híres zeneszerző férjét és ötéves kislányát egy autóbalesetben elvesztő asszony (Juliette Binoche), 1993-ban megkapta a velencei filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. A Fehérért, amely azt meséli el, hogy egy varsói fodrász a válás után miként szerzi vissza francia exfeleségét, 1994-ben a legjobb rendezésért járó Ezüst Medve díjat kapta. A legnagyobb sikert a befejező rész, a Piros aratta, amely egy nyugdíjas, az emberiségből kiábrándult bíró (Jean-Louis Trintignant) és egy huszonéves manöken születő barátságát meséli el. Az alkotásért Kieslowskit rendezőként és forgatókönyvíróként is Oscar-díjra jelölték.

A trilógia után Kieslowski bejelentette visszavonulását, hozzátéve: "ez a legjobb módszer arra, hogy ne essek le magasból". Azt is mondta, hogy egyetlen filmjét sem sikerült úgy megrendeznie, ahogy szerette volna; azaz több bennük a feszültség, a világosság, ugyanakkor több a titok is és az apró árnyalat. Utolsó éveiben visszaköltözött Lengyelországba, s bár megfogadta, hogy többé nem teszi be a lábát moziba, mégis új trilógia forgatását tervezte Mennyország, Tisztítótűz, Pokol címmel. Már hozzáfogott a forgatókönyvek gondolati vázlataihoz, de tovább nem jutott. Szívbántalmai miatt kórházba került, s 1996. március 13-án a műtőasztalon vitte el egy szívroham.

(MTI-Panoráma - Perge Zita, Sajtóadatbank)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
G. B. Shaw sokat utazott hazájában. Egyszer egy falu határában megismerkedett egy juhásszal. Megkérdezte, hogy hívják.
 
G. B. Shaw híres volt szarkasztikus megjegyzéseiről. Egy alkalommal régi hölgyismerőse panaszkodott az írónak:
Aforizmák
„Ha meg akarod változtatni a világot, előbb el kell fogadnod olyannak, amilyen."
Bertold Brecht
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ