Batykó Róbert festőművész alkotásaiból nyílik kiállítás Zoompark címmel pénteken a Paksi Képtárban, a február 27-ig látható tárlat a művésznek az elmúlt tizenöt évben készült képeiből válogat.
A budapesti acb Galériával közös kiállításon több mint 50 képpel találkozhat majd a közönség. Az alkotások között szerepel több tárgyportré, a 2009-es Lapdöngölő, a 2010-es Serendipity című akril-olaj kép, a 2011-ben született olajfestmény, a Kakukktojás, 2017-ből a számítógép-képernyőképeket feldolgozó sorozatból a Fatal Error, 2019-ből a szintén grafikai gyökerű Scream című kép, és több 2020-ban, 2021-ben készült alkotás is - mondta az MTI-nek Szörényi Péter, a kiállítás rendezője.
A Paksi Képtár a kiállítás ajánlójában azt írta, hogy Batykó a tárgyportré műfaját fogalmazza újra képeivel, amelyek a fotórealista és az absztrakt szemlélet egyedi elegyét képezik.
A művész az MTI-nek úgy fogalmazott, hogy a tematikában és technikában elkülöníthető képsorozataiban közös, hogy mindegyiket ugyanaz a motiváció hajtja: periférikus látványokat, jelenséget vizsgál. "Mindig foglalkoztatott a felismerhető, felismerhetetlen, az absztrakt figuratív területek határvonala" - mondta.
Képeinek egy része 2016-tól a festőgépnek nevezett eszközzel készül, amely egy prés és egy festőkés ötvözete. "A vászonra felfestett kép festékrétegét a penge lekaparja, amelyre feltorlódik egy festékhurka, a lekapart kép összetolt, torzított mása, majd a penge az üres vásznon maga előtt tolva azt létrehozza az eredeti kép szellemképét" - mondta az eljárásról. Ezzel a technikával készült például a kiállításon is látható, az oktató képsorozatokat, videókat feldolgozó Tutorials című mű.
"Ezzel a technikával egy hibrid művészidentitás jön létre: én felfestem az eredeti képet, és ezt az autonóm festői gesztust kiutalom egy eszköznek. Megcserélődnek a szerepek, a gép fest expresszív módon, én pedig egy kicsit gépiesen" - mondta.
Beszélt arról is, hogy bár műveiben tartózkodik a direkt utalásoktól, az év elején készült képeinek feliratai reflektálnak a járványhelyzetre. A 2020-as, a CNN logóját tartalmazó 3 letters-t a Black Lives Matter-tüntetéssorozat inspirálta. Az ugyanabban az évben készült Hocus Potus című kép - akaratlanul - egy Donald Trump portré lett, amely kísértetiesen hasonlít a volt amerikai elnök profilképeire - tette hozzá.
Batykó Róbert 2005-ben szerzett diplomát a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Festészete elismeréseként 2007-ben megkapta a Strabag-díj alkotói támogatását, 2008 és 2011 között a Derkovits Gyula-ösztöndíjat, 2010-ben jelölték az Aviva Művészeti Díjra, 2011-ben megnyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. Hosszabb ideig élt és dolgozott Hollandiában. 2007 óta művei megjelentek az acb Galéria mellett többek között a Ludwig Múzeumban, a Magyar Nemzeti Galériában és a debreceni Modemben, műveit New Yorkban és Miamiban is kiállították.
(MTI)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |