Megoldódott a rejtély
Dátum: 2006. január 18., szerda, 21:37
Az ellenkezője szokott gyakoribb lenni, de egy dániai múzeumot felette kellemes meglepetés ért: két képről, amelyekről eddig azt feltételezték, hogy Rembrandt tanítványai festették, kiderült, hogy maga a Mester volt az alkotó.

Allis Helleland, a koppenhágai Nemzeti Galéria igazgatója szerdán örömtől ragyogva jelentette be: nemzetközi szakértők megállapították, hogy a múzeum által eddig a Rembrandt szignó kétes mivolta miatt ki nem állított tíz, éveken át raktárban őrzött kép közül kettő igazi.

Eddig azt feltételezték, hogy valószínűleg mind a tízet a mester tanítványai festették. „Csodálatos nap ez a Nemzeti Galéria számára. Nagyon boldogok vagyunk, mert megoldódott a rejtély" - lelkendezett az igazgató.

Az öt szakértő a legkorszerűbb eszközöket bevetve vizsgálódott, és konklúziójuk az volt, hogy „A keresztes vitéz" és az „Öregember profilban" című képek eredetiek, Rembrandt ecsetje alól kerültek ki.

A képek valaha mind a múzeum falán voltak láthatók, de 1946-ban, illetve 1982-ben - két részletben - visszavonták őket, mert egyes művészettörténészek szerint a rajtuk megfigyelhető ecsetkezelés nem olyan finom, mint a mesteré.

A tíz visszavont képből most kettőt felmentettek a vád alól azok a szakértők, akik a február 4-én megnyíló, eleve a képek hitelessége körüli vitára alapozott új kiállítást készítik elő.

A flamand mester születésének 400. évfordulója alkalmából szervezett kiállítás kérdőjeles címe is erre utal: „Rembrandt? A mester és műhelye".

A most rehabilitált festményeken kívül Dániában csak még egy Rembrandt-kép található, egy női képmás, amely egy Koppenhágától északra fekvő kisváros múzeumának féltett kincse. A képet 1999 januárjában ellopták a múzeumból, de még abban az évben, augusztusban előkerült - sértetlenül.

A két ismét hiteles koppenhágai Rembrandt-kép az európai közönség számára mintegy ellensúlyozhatja, hogy a hónap elején kiderült: a mesternek tulajdonított két másik olajfestmény, amelyet huszonöt éven át nézegetett a közönség egy portugál múzeumban a flamand mester műveként, nem lehet az ő alkotása. Alkotójuk ugyanis olyan színezőanyagot is használt, amely a XIX. század előtt nem létezett.

A két olajfestményt 1944-ben egy diplomata ajándékozta a múzeumnak. A képeket csak 1973-ban állították ki, s bár felmerült a gyanú, hogy hamisítványok, a múzeumnak korábban nem volt elég pénze arra, hogy szakértőkkel megvizsgáltassa a festményeket.

(MTI-Panoráma)

 


Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Alexandre Dumas egyik leghíresebb regénye A három testőr. A regényben címe ellenére mégis négy testőr szerepel: Athos, Porthos, Aramis és D'Artagnan. Egy olvasó meg is írta Dumas-nak, hogy a regény címében tévedett, mire az író így válaszolt:
 
Az amerikai turnéja során Jehudi Menuhint, a világhírű hegedűművészt meghívták egy gazdag házhoz. A textilgyáros házigazda kihasználta az alkalmat, és megkérte Menuhint, hallgassa meg fia játékát, mert mindenki nagyon tehetségesnek tartja
Aforizmák
„ Az egyetlen bűn, amelyet nem tudunk egymásnak megbocsátani – a véleménykülönbség."
Ralph Waldo Emerson
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ