Jelentősen megújult a színházi szakmák egyetlen országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezetének (SzíDoSz) országos vezetősége, miután a 2024. április 8-án, hétfőn megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget. A következő öt évben országos elnökként Savanyu Gergely, a soproni Petőfi Színház színművésze, a soproni alapszervezet elnöke irányítja a 17 fős elnökséget. A két országos alelnök Makranczi Zalán színművész, a szinkron alapszervezet alelnöke és Kovács Éva Rebecca színművész, a szabadfoglalkozású művészek alapszervezetének titkára lett. Az elnökségi tagok többsége is kicserélődött. Az új elnökség programjában az érdekképviseleti funkció megerősítése szerepel az első helyen.
Tisztelt Szakszervezeti Tag!
2022. június 28-án a Képzőművészek, Iparművészek és Művészeti Dolgozók Szakszervezete végre megtartotta tisztújító Küldöttgyűlését.
Százezer forint támogatást kap minden friss diplomás színész az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesülettől.
Ha gyermeke "tanulási problémára" vagy "viselkedési rendellenesség" miatt pszichiátriai szereket szed, és úgy érzi, hogy a gyermek állapota semmit sem változott vagy rosszabbodott emiatt, keresse az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítványt. Az alapítványtól ingyenes tájékoztató kiadvány is kérhető a hiperaktivitás témájában.
Ha Ön vagy szerette segítségre számított a pszichiátrián, de ehelyett borzasztó tapasztalatai voltak (pl. bántalmazás, egészségkárosodás, gyógyszerfüggőség), hívja ingyenes jogsegélyszolgálatunkat!
A járvány miatt csak technikai közvetítéssel tudott összejönni december 7-én a Kongresszus által választott új Szövetségi Tanács, amelyben persze sok olyan kollégánk kapott újra bizalmat, akik már évek, évtizedek óta végzik ezt a munkát választóik töretlen bizalma mellett.
A sohasem látott elefánt
Dátum: 2006. január 20., péntek, 10:21

Az edói polgárok 1729-ben, a nyolcadik Tokugava sógun, Josimune idejében láttak először elefántot. A látvány okozta izgalom még a panda bemutatásáét is felülmúlta. A délre eső vidékekről származó állatok, mint például az elefánt vagy a páva, korábban sem voltak teljesen ismeretlenek Japánban, ugyanis az indiai eredetű buddhizmus közvetítésével a szigetország lakói már megismerkedhettek ábrázolásaikkal: a fehér elefánt például Fugen bódhiszattva (szanszkrit: Szamantabhadra) hátasállata.
A japán lakkművészetben azonban az elefánt egyik legnépszerűbb megjelenítése már nyolc évvel a valódi állattal való megismerkedés előtt megszületett. Az ötlet és a megvalósítás Ogava Haricu, más néven Ricuó (1663-1747) nevéhez fűződik. Haricu (jelentése: "a madárijesztő használt bambuszernyője, mely már a koldusnak sem kell") a híres haikuköltő, Basó tanítványaként kezdte pályafutását, s csak ötvenévesen lett „iparművész", aki gazdag, különleges életművet hagyott maga után. Vajon ő, aki még sohasem láthatott élő elefántot, miért gondolt erre a motívumra? Nem a buddhista művek inspirálták, hanem egy jómódú megrendelőnél, a cugarui nagyúrnál (hansu), Nobuhiszánál látott, Kínából hozatott könyvek, melyek tusrúdgyűjteményeket ábrázoltak. Ezek mintái közt, a híres tuskészítő mesterek munkáin több elefánt is akadt. Haricunak - aki egyedi módon a korábbi lakkművészetre jellemző technikáktól eltérő módszereket is alkalmazott művein - különleges elefántot sikerült alkotnia. Az írószeres doboz (szuzuribako) fedelén az állat mellett a tusrudakon olvasható feliratokéihoz hasonló írásjegyeket helyezett el: „az elefánt eljövetele szerencsét hoz". A kompozíció egésze azonban jellegzetesen japános és Haricu különc egyéniségére vall.
Műveinek sajátosságát egyfelől a technika különlegessége adja. A lakk tárgyak felülete a hagyományos maki-e tárgyak esetében legtöbbször fényesre polírozott fekete vagy vörös lakk, s ezt díszítik az arany- vagy ezüstpor különböző technikájú felszórásaival. Haricu azonban egyedi módon a hagyományos maki-e dekorációk mellé különböző technikákkal készült kerámiaberakásokat, faragott vöröslakk- s fémbetéteket, fa- és elefántcsont berakásokat is alkalmazott, gyakran a nyers fafelületet használva alapként. Ezt a díszítőstílust az ő neve után nevezték el Rjúózaikunak (Ricuó-zaikunak).
A felületek eltérő textúráinak különleges hatásai, érdekes kombinációi, az egyedi kompozíciók Haricu halála után több mint száz évvel, a XIX. század közepe táján és második felében ismét divatossá váltak, s népszerűségük nem állt meg Japán határainál. A világkiállításoknak és a megélénkülő utazásoknak köszönhetően ugyanis Londonban, Párizsban, Bécsben is érdeklődés ébredt az Edo-kori mester stílusát képviselő darabok iránt; felfigyeltek Haricu műveire, s óriási kereslet mutatkozott irántuk. A sohasem látott elefántnak számtalan másolata és utánérzése készült Japánban, az európai és az amerikai lakkgyűjteményekben sokféle tárgyon, különféle változatokban köszön vissza a különleges ormányos. B.M.
/Forrás: Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum/
Hozzászólás
Hozzászólások
|
|
Galéria
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
X. Ince pápa, amikor meglátta tulajdon arcképét, amelyet Velázquez festett, így kiáltott fel:
Volt idő, amikor egyes színházak szinte versengtek egymással abban, hogy melyikük tud hosszabb előadást tartani.
Aforizmák
„ Nagyon nehéz szakítani egymással, amikor már nem szeretjük egymást."
Francois de la Rochefoucauld
|
|