Tehetséges képző- és iparművészek diplomáznak, aztán nincs lehetőségük kibontakozni, és elkallódnak. Nehéz bekerülni a kereskedelmi forgalomba. Magyarországon konzervatív a közízlés: itthon a klasszikus modern a kelendő. Külföldön könnyebben befogadják a posztmodern műveket. A művészeknek fontos, hogy nemzetközi porondon állják meg a helyüket.
Franciaországból a grenoble-i egyetem igazgatója, Ausztriából, Magyarországról és Szlovákiából Iványi Brigitta kurátor válogatott a Kogart részéről, Lengyelországból és Csehországból két társkurátor segített szelektálni: Marek Wasilewski és Michael Kolecek. Párhuzamokat találunk témában és formában, olyan közös pontokat, mint a televízió szerepe, a hatalmi struktúrák feltérképezése, a köztér kreatív átértelmezése kritikai szemlélettel és kreativitással. Egy ilyen kiállítás jó terep a globális párbeszédre és a versenyképesség felmérésére.
A művész a környezet és a külvilág tudatos megfigyelője, kritikai véleményt alkot róla, művészi stratégiával úgy mondja el, hogy többrétegű olvasata van. Minden művész visszanyúl a tradíciókhoz, hogy ellentmondhasson nekik, lehet látni, hogy ki kit idéz. Vannak, akik művészettörténeti utalásokkal mutatják be a saját helyüket a mai művészetben. Nikola Hansalik Rejtett művészet című fotósorozata alatt világhírű régi klasszikus festők neveit és alkotások címeit találjuk, és meg kell fejteni, mi az összefüggés a fotók és a címek között. Lukas Berta videója egy múzeumi teret mutat be, ahol egy 19. századi nemesi portré meglepetésszerűen és észrevétlenül átalakul Mona Lisából hírességekké: Michael Jacksontól Madonnán át Arnold Schwarzeneggerig. A számítógép és a klónok korát éljük.
A köztérhez való viszony klasszikus, leíró módon, de absztrakt és játékos formában is megjelenik. A. Király András munkája megvalósult a gazdagréti lakótelepen: az egyik épület tűzfalát díszítő képsorozat metsző éllel eleveníti fel a lakásokban látható életképeket. Tomasz Mróz Egyre több című posztmodern, groteszk installációja a fogyasztói társadalom brutalitását, az elfojtott agressziót ábrázolja szuggesztív erővel. A performance során nyers húst darálnak egy természetellenesen nagy, ám ijesztően életszerű emberalak szájába. Szabó Norbert G7 címet viselő helyspecifikus installációja a hatalomelvű társadalom kritikája. Plexidoboz alatt, burokban, hatalmas fehér kezek döntenek… A grafikák, szobrok, installációk, videók mellett a festmények határozottabban szerepelnek, erőteljes vizuális egységekként összetartják a teret. Kiemelkedő értékű Tóth Ágnes klasszikus technikával készült festménye: Az 5 érzék.
Friss Európa
2005-ben diplomázott művészek
Kogart Ház, október 16-ig
Forrás: Magyar Hírlap
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |