Friss Európa a Kogartban
Dátum: 2005. szeptember 1., csütörtök, 14:41
A Kogart Ház – fennállásának másfél éve alatt – másodszor rendezi meg a frissen végzett képző- és iparművészek bemutatóját, hagyományteremtő szándékkal. Az idei tárlaton tizenhat magyar és tizenöt külföldi művész állít ki.

  Tehetséges képző- és iparművészek diplomáznak, aztán nincs lehetőségük kibontakozni, és elkallódnak. Nehéz bekerülni a kereskedelmi forgalomba. Magyarországon konzervatív a közízlés: itthon a klasszikus modern a kelendő. Külföldön könnyebben befogadják a posztmodern műveket. A művészeknek fontos, hogy nemzetközi porondon állják meg a helyüket.
  Franciaországból a grenoble-i egyetem igazgatója, Ausztriából, Magyarországról és Szlovákiából Iványi Brigitta kurátor válogatott a Kogart részéről, Lengyelországból és Csehországból két társkurátor segített szelektálni: Marek Wasilewski és Michael Kolecek. Párhuzamokat találunk témában és formában, olyan közös pontokat, mint a televízió szerepe, a hatalmi struktúrák feltérképezése, a köztér kreatív átértelmezése kritikai szemlélettel és kreativitással. Egy ilyen kiállítás jó terep a globális párbeszédre és a versenyképesség felmérésére.
  A művész a környezet és a külvilág tudatos megfigyelője, kritikai véleményt alkot róla, művészi stratégiával úgy mondja el, hogy többrétegű olvasata van. Minden művész visszanyúl a tradíciókhoz, hogy ellentmondhasson nekik, lehet látni, hogy ki kit idéz. Vannak, akik művészettörténeti utalásokkal mutatják be a saját helyüket a mai művészetben. Nikola Hansalik Rejtett művészet című fotósorozata alatt világhírű régi klasszikus festők neveit és alkotások címeit találjuk, és meg kell fejteni, mi az összefüggés a fotók és a címek között. Lukas Berta videója egy múzeumi teret mutat be, ahol egy 19. századi nemesi portré meglepetésszerűen és észrevétlenül átalakul Mona Lisából hírességekké: Michael Jacksontól Madonnán át Arnold Schwarzeneggerig. A számítógép és a klónok korát éljük.
  A köztérhez való viszony klasszikus, leíró módon, de absztrakt és játékos formában is megjelenik. A. Király András munkája megvalósult a gazdagréti lakótelepen: az egyik épület tűzfalát díszítő képsorozat metsző éllel eleveníti fel a lakásokban látható életképeket. Tomasz Mróz Egyre több című posztmodern, groteszk installációja a fogyasztói társadalom brutalitását, az elfojtott agressziót ábrázolja szuggesztív erővel. A performance során nyers húst darálnak egy természetellenesen nagy, ám ijesztően életszerű emberalak szájába. Szabó Norbert G7 címet viselő helyspecifikus installációja a hatalomelvű társadalom kritikája. Plexidoboz alatt, burokban, hatalmas fehér kezek döntenek… A grafikák, szobrok, installációk, videók mellett a festmények határozottabban szerepelnek, erőteljes vizuális egységekként összetartják a teret. Kiemelkedő értékű Tóth Ágnes klasszikus technikával készült festménye: Az 5 érzék.

Friss Európa

2005-ben diplomázott művészek

Kogart Ház, október 16-ig

Forrás: Magyar Hírlap

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Alexandre Dumas egyik leghíresebb regénye A három testőr. A regényben címe ellenére mégis négy testőr szerepel: Athos, Porthos, Aramis és D'Artagnan. Egy olvasó meg is írta Dumas-nak, hogy a regény címében tévedett, mire az író így válaszolt:
 
Úgy látszik a tehetséget, a zseniket máshol sem becsülik meg. Amikor Robert Burns meghalt, nem sokkal temetése után márványemlékművet állítottak neki.
Aforizmák
„Minden vegetáriánus megváltozik, ha örököl egy szalámigyárat."
Moldova György
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ