„Liszt Ferenc monumentális oratóriumának szcenírozása nem hagyomány nélküli kísérlet, hiszen 1938-ban Budapesten Oláh Gusztáv állította színpadra. Mi sem először játsszuk így, 2008-ban már szcenírozva mutattuk be a művet Debrecenben” – idézte fel Kocsár Balázs karmester.
Mint mondta, törekszik arra, hogy „összművészeti eszközökkel” keltsen életre olyan alkotásokat, amelyek nem részei az alaprepertoárnak. „Ez a megközelítés közelebb viheti e darabokat a közönséghez, azokhoz is, akiknek másként túl nagy falat lenne a befogadásuk” – vélekedett a dirigens.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában (ahogy a múlt héten Debrecenben is) a teljes darab elhangzik, ez három órányi zenét jelent. A három részben megkomponált zeneművet (Karácsonyi oratórium, Vízkereszt után, Szenvedés és feltámadás) két szünettel adják elő.
Kocsár Balázs szerint a koncerttermekben azért szólal meg ritkán ez a nagy alkotás, mert a hangversenyprogramok keretét szétfeszítené az eredeti verzió, ezért rendszerint erősen megcsonkítják. A szcenírozott változat elkerüli a rossz kompromisszumot. Akusztikailag is követik a zeneszerző elképzeléseit, például a gyermekkórus hangja kívülről csendül föl – mutatott rá a karmester.
Kocsár Balázs a tavaszi fesztiválon Don Pasquale-előadásokat vezényelt a Magyar Állami Operaházban, májusban ugyanott Rigolettót dirigál. Debrecenben, a Csokonai Színházban a Hunyadi László kritikai kiadásán alapuló változatban mutatták be az évad első felében Erkel művét. Rendkívüli sikerrel adtál elő – Magyarországon először – Prokofjev darabját, A tüzes angyalt, márciusban Bizet Carmenje is a hiteles, vagyis recitativókkal teljes változatban került színre. Vidnyánszky Attilával Kodály Háry Jánosának áprilisi premierjére készülnek.
Kocsár Balázs tehát folyamatosan dolgozik, bár debreceni szerződése december 31-én lejárt. A cívisvárosban eddig közös művészeti igazgatásban működött a Csokonai Színház operatársulata, a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Kodály Kórus, Kocsár Balázs vezetésével.
Jelenleg nincs zenekari igazgató, két sikertelen pályázat után talán május elsejétől lesz. De a következő évad műsortervét már rég ismernie kellene a közönségnek – mutatott rá Kocsár Balázs, aki úgy véli: ha Debrecenben visszatérnek a 2005-öt megelőző, korábbi koncepcióhoz, amely külön választaná a művészi tevékenység alapelveit a három együttesnél, és érvényesülni látszana valamiféle stagnálásra, esetleg leépülésre mutató szándék, ahhoz nem adja a nevét.
„2014-ig vannak külföldi felkéréseim és azt is látom, hogy a következő két évben milyen feladatok várnak a budapesti dalszínházban” – mondta a jövőről Kocsár Balázs.
MTI
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |