Rock-kincsek a Moiras lemezkiadótól
Dátum: 2012. január 30., hétfő, 15:59
A Moiras lemezkiadó néhány éve nagy fába vágta a fejszéjét. Korábban ki nem adott, vagy hozzá nem férhető hazai beat-, rock- és jazzrock-kincseket jelentet meg bakelit korongokon. A példányszám limitált, de ebben az esetben nem a rentabilitás a fő szempont – magyarázta Kovács László, a Moiras vezetője.

2005-ben a Metropol együttes Égig érhetne az ének című hard  rock lemeze, a Józsa Erika – Horváth Károly folk-duó Kettőspont albuma és a Liversing együttes „1965 – Rhythm and Blues Madhouse” című lemeze voltak az első kiadványaik.Tizenhárom lemez önállóan, három társkiadóval készült.

Kizárólag hagyományos, vinil lemezeket adnak ki?

– Egy kiadványunk jelent meg CD-n, a Kéknyúl együttes Nahát babám bemutatkozó albuma. Két vinil LP-nek van CD-változata, az említett Kettőspontnak és Szabó Gábor In Budapest című lemezének.

– Milyen szempontok alapján válogatnak a múltból? Műfaj, népszerűség, egyéb kritériumok?


– A magyar könnyűzenei kultúrához – legalább laza szálon – kapcsolódó, a maga korában ki nem adott, vagy a kiadás jellemzői miatt hozzá nem férhető zenék kiadása a célunk, elsősorban az 1960-70-es évekből. 

– Tudna-e választani „kiadvány-gyermekei” közül? Melyik sikerült különösen jól?

– Mindegyik „gyereket” egyformán szeretem. Kétfelé osztanám a lemezeket, aszerint, hogy valamelyik kiadvánnyal sikerült-e utólag egy „korabeli” album-állapotot megmutatni, egy, a maga korában is lábra állítható lemezt összehozni, vagy az adott előadó lemeze kaleidoszkóp az akkori színpadi, illetve stúdióbeli munkájáról.

– Mi a véleménye a Liversingről, amelytől két korongot is kiadtak?

– Különleges színpadi jelenség lehetett – jómagam korom miatt nem láthattam. Vadulós rhythm and blues banda, kiemelkedő gitárossal, Szendrődi Zsolttal. Az első album koncertfelvételeket tartalmaz, időpontjukhoz képest (1965 ősze) kiemelkedő minőségben. A második lemezen az 1967-es évük epizódjait gyűjtöttük össze. Egy holland recenzió szerint a lemez poptörténelmet írt Kelet-Európában. Ilyen friss, 1967-es Hendrix- és Cream-stílusú hangot eddig a vasfüggöny mögül nem lehetett hallani.

(A külvárosi fiataloknak zenélő, hivatalosan soha el nem ismert Liversing együttes 1964-1968 között játszott Shadowst, Beatlest is, de fő erőssége az első években a rhythm and blues volt Them, Pretty Things,  Animals, Rolling Stones és Yardbirds számokkal.  Szendrődi Zsolt mellett akkoriban Túry Árpád, Homonnai Zsombor és Varga László volt a legkarakteresebb egyéniség.  A Demjén testvérek, Pataki László, Merczel András csatlakozásával került a repertoárba Jimi Hendrix és a Cream. A zenekar megszűnése után Szendrődi az Olympia együttesben játszott egy ideig, Pataki a Syriussal tartott. Az utóbbi időben a Liversing Túry Árpáddal, Homonnai Zsomborral és Pataki Lászlóval újra koncertezik.)   

Hogyan került napirendre a Winkelmayer Brass lemezének megjelentetése?

– Eddig nem volt lemezük. Én is rövid ideje ismertem meg a felvételeiket, amelyek beleillettek kiadói elképzeléseinkbe. 

(Az 1969-ben alakult, jazzt, jazz-rockot játszó Winkelmayer Brass, vezetője Winkelmayer József pozaunos, billentyűs. Zenélt a Benkó Dixieland Bandban, a Decca, az Olympia együttesben.  Két évig játszottak Magyarországon, három évig külföldön. A zenekar honlapja szerint a legerősebb felállásuk: Jakab György (billentyűsök, ének), Németh János (tenorszaxofon), Czakó Endre (trombita), Nyári Elek (basszusgitár), Bihari András (dob) volt. Blood Sweat and Tears, Deodato, Chicago,Tijuana Brass és hasonló együttesek zenéjét játszották. A zenekar megszűnése után Winkelmayer Németországban élt, zeneiskolát alapított. A Moiras Kiadó lemezén jazzes és jazz-rockos oldalukról is kaphat ízelítőt a hallgató.)


Kovács László megemlítette kiadványaik közül az Omegának a  Collectiv Art Recordsszal közösen kiadott Ten Thousand Paces című LP-jét – 1968-70-es elfelejtett felvételekkel –, valamint a Kex és a Scampolo lemezét.
– Korlátozott példányszámban jelennek meg lemezeik. Rentábilis-e szűk érdeklődő-számra publikálni?

– Általában 300 példányban készülnek a kiadványok. Ez nem a rentabilitásról szól. A keresletnek ez felel meg, ennyi a gyártási minimum a legtöbb gyárban. A kevésbé eladható kiadványokat a népszerűbbek „tartják el”.

Régi előadók, régi zenei anyag mellett, hogyan biztosítható a megfelelő minőség?

– A dokumentatív felvételeknél a hallgató is megbocsátóbb a technikai hibákkal szemben.  Kereteink között természetesen mindent megteszünk a zenék technikai feljavításáért

Konkrét tervek a közeljövőre?

– Babonából nem szeretnék pontos terveket említeni. A munkát mindenesetre szeretnénk folytatni – fejeztük be a beszélgetést.

Kovács Miklós

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Tanguy apó műkereskedésének kirakatába gyakran ki voltak téve fiatal művészek munkái. Egy járókelõ megpillantott a kirakatban egy Cézanne csendéletet, mely négy almát ábrázolt. Betért a kis üzletbe, s megkérdezte, mennyibe kerül a kirakatban lévõ kép?
 
J. S. Bach rajongott az orgonákért. Amikor eljátszotta legújabb műveit a hangszeren, hallgatósága mindig álmélkodva figyelte a mester virtuóz technikáját.
Aforizmák
„Nem művészet megöregedni, de művészet azt elviselni."
Johann Wolfgang Von Goethe
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ