2005-ben a Metropol együttes Égig érhetne az ének című hard rock lemeze, a Józsa Erika – Horváth Károly folk-duó Kettőspont albuma és a Liversing együttes „1965 – Rhythm and Blues Madhouse” című lemeze voltak az első kiadványaik.Tizenhárom lemez önállóan, három társkiadóval készült.
– Kizárólag hagyományos, vinil lemezeket adnak ki?
– Egy kiadványunk jelent meg CD-n, a Kéknyúl együttes Nahát babám bemutatkozó albuma. Két vinil LP-nek van CD-változata, az említett Kettőspontnak és Szabó Gábor In Budapest című lemezének.
– Milyen szempontok alapján válogatnak a múltból? Műfaj, népszerűség, egyéb kritériumok?
– A magyar könnyűzenei kultúrához – legalább laza szálon – kapcsolódó, a maga korában ki nem adott, vagy a kiadás jellemzői miatt hozzá nem férhető zenék kiadása a célunk, elsősorban az 1960-70-es évekből.
– Tudna-e választani „kiadvány-gyermekei” közül? Melyik sikerült különösen jól?
– Mindegyik „gyereket” egyformán szeretem. Kétfelé osztanám a lemezeket, aszerint, hogy valamelyik kiadvánnyal sikerült-e utólag egy „korabeli” album-állapotot megmutatni, egy, a maga korában is lábra állítható lemezt összehozni, vagy az adott előadó lemeze kaleidoszkóp az akkori színpadi, illetve stúdióbeli munkájáról.
– Mi a véleménye a Liversingről, amelytől két korongot is kiadtak?
– Különleges színpadi jelenség lehetett – jómagam korom miatt nem láthattam. Vadulós rhythm and blues banda, kiemelkedő gitárossal, Szendrődi Zsolttal. Az első album koncertfelvételeket tartalmaz, időpontjukhoz képest (1965 ősze) kiemelkedő minőségben. A második lemezen az 1967-es évük epizódjait gyűjtöttük össze. Egy holland recenzió szerint a lemez poptörténelmet írt Kelet-Európában. Ilyen friss, 1967-es Hendrix- és Cream-stílusú hangot eddig a vasfüggöny mögül nem lehetett hallani.
(A külvárosi fiataloknak zenélő, hivatalosan soha el nem ismert Liversing együttes 1964-1968 között játszott Shadowst, Beatlest is, de fő erőssége az első években a rhythm and blues volt Them, Pretty Things, Animals, Rolling Stones és Yardbirds számokkal. Szendrődi Zsolt mellett akkoriban Túry Árpád, Homonnai Zsombor és Varga László volt a legkarakteresebb egyéniség. A Demjén testvérek, Pataki László, Merczel András csatlakozásával került a repertoárba Jimi Hendrix és a Cream. A zenekar megszűnése után Szendrődi az Olympia együttesben játszott egy ideig, Pataki a Syriussal tartott. Az utóbbi időben a Liversing Túry Árpáddal, Homonnai Zsomborral és Pataki Lászlóval újra koncertezik.)
– Hogyan került napirendre a Winkelmayer Brass lemezének megjelentetése?
– Eddig nem volt lemezük. Én is rövid ideje ismertem meg a felvételeiket, amelyek beleillettek kiadói elképzeléseinkbe.
(Az 1969-ben alakult, jazzt, jazz-rockot játszó Winkelmayer Brass, vezetője Winkelmayer József pozaunos, billentyűs. Zenélt a Benkó Dixieland Bandban, a Decca, az Olympia együttesben. Két évig játszottak Magyarországon, három évig külföldön. A zenekar honlapja szerint a legerősebb felállásuk: Jakab György (billentyűsök, ének), Németh János (tenorszaxofon), Czakó Endre (trombita), Nyári Elek (basszusgitár), Bihari András (dob) volt. Blood Sweat and Tears, Deodato, Chicago,Tijuana Brass és hasonló együttesek zenéjét játszották. A zenekar megszűnése után Winkelmayer Németországban élt, zeneiskolát alapított. A Moiras Kiadó lemezén jazzes és jazz-rockos oldalukról is kaphat ízelítőt a hallgató.)
Kovács László megemlítette kiadványaik közül az Omegának a Collectiv Art Recordsszal közösen kiadott Ten Thousand Paces című LP-jét – 1968-70-es elfelejtett felvételekkel –, valamint a Kex és a Scampolo lemezét.
– Korlátozott példányszámban jelennek meg lemezeik. Rentábilis-e szűk érdeklődő-számra publikálni?
– Általában 300 példányban készülnek a kiadványok. Ez nem a rentabilitásról szól. A keresletnek ez felel meg, ennyi a gyártási minimum a legtöbb gyárban. A kevésbé eladható kiadványokat a népszerűbbek „tartják el”.
– Régi előadók, régi zenei anyag mellett, hogyan biztosítható a megfelelő minőség?
– A dokumentatív felvételeknél a hallgató is megbocsátóbb a technikai hibákkal szemben. Kereteink között természetesen mindent megteszünk a zenék technikai feljavításáért
– Konkrét tervek a közeljövőre?
– Babonából nem szeretnék pontos terveket említeni. A munkát mindenesetre szeretnénk folytatni – fejeztük be a beszélgetést.
Kovács Miklós
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |