7. Kortárs Drámafesztivál
Dátum: 2008. október 8., szerda, 16:04
Az idén hetedik alkalommal rendezik meg a Kortárs Drámafesztivált, November 21. és 30. között. A cél az európai drámaírás és színház új, idehaza talán ismeretlen vagy sosem látott útjait, fejleményeit megmutatni a magyarországi szakmának és közönségnek, valamint kortárs színházunk mozgását, változásait követve új, progresszív alkotóműhelyeket bemutatni magyar és külföldi vendégeinknek egyaránt.

A 7. Kortárs Drámafesztivál díszvendége – az immár hagyományosnak mondható vendégország-program keretében – Szlovénia lesz. A sokszínű, mozgalmas és eleven, idehaza azonban meglehetősen ismeretlen szlovén színházi életet gazdag összművészeti programsorozattal mutatják be: színházi előadás, performansz, táncszínház, felolvasószínház, koncert, szimpózium és filmvetítés-sorozat egyaránt szerepel a tervezett programok között.

Két előadással mutatkozik be a szerte Európában ismert és elismert Via Negativa, a szlovén alternatív színházi élet egyik zászlóvivője. A nemzetközi együttes, mely merész performanszaival már megalakulásakor, 2002-ben széles körben ismertté vált Szlovénia határain kívül is, a Kortárs Drámafesztivál főprogramjában két produkciót mutat be. A Would Would Not és az Out a szlovén műhely hét főbűnt körüljáró performanszsorozatának része. Előbbi a bujaság, utóbbi a kevélység vétkének problematikáját dolgozza fel – formabontó módon.

A Mladinsko Színház Fragile! (Törékeny!) című előadása az elmúlt években bejárta a kontinens fesztiváljait, és vagy tucatnyi díjat zsebelt be a különböző seregszemléken. A rendkívül fiatal alkotók által létrehozott produkció kétségtelenül az utóbbi évek egyik legfontosabb szlovén színházi előadása, mely totálisan kortárs problémát feszeget: milyen esélyei vannak egy kelet-európai fiatalnak ma, a határok nélküli Európában, hogyha, például, Londonban próbál szerencsét.

Hátrányos helyzetű-e a kortárs előadóművész? – ezt a kérdést járja körül Maja Delak, aki koreográfusként és táncosként ad kritikus helyzetjelentést a kortárs tánc megítéléséről. Az elmúlt évek egyik legpolitikusabb szlovén produkciójaként jellemzett előadás humorérzékkel és éleslátással tárja elénk a kortárs előadóművészek – ezen belül kiváltképp a női alkotók – viszontagságos helyzetét. Delak produkciója, az Expensive Darlings rendkívül érdekes abból a szempontból is, hogy alkotója a műfaji határokat átlépő kifejezésmód felé nyit utat.

Simona Semenic behatárolhatatlan kortárs színházi alkotó: író, dramaturg, producer, előadóművész és perfomer. Bár alig múlt harminc, máris nemzetközi sikereket mondhat magáénak. Nem túlzás azt állítani, hogy egy csapásra lett híres: hazájában első munkája után rögtön a legígéretesebb pályakezdőnek kiáltották ki, s azóta sem okozott csalódást. A Kortárs Drámafesztivál programjában I, Victim (Én, az áldozat) című egyszemélyes show-jával szerepel, melyet a szlovén Kortárs Művészeti Fesztivál Nők városa szekciójában mutattak be 2007-ben.

A színházi és táncelőadások, performanszok mellett a színházról való beszédnek, gondolkodásnak és a társművészeteknek is helyet kívánnak adni a szervezők. Éppen ezért szimpóziumot rendeznek a szlovén színház helyzetéről, alternatív működési formáiról. Ennek keretében egy rendkívül különleges, színház- és performanszművészettel foglalkozó csoport is megnyilvánul a 7. Kortárs Drámafesztiválon: a MASKA. Az európai hírű szlovén non-profit szervezet egyfelől előadásokat (performanszokat és interdiszciplináris művészeti alkotásokat) hoz létre, másfelől korszerű kutatásaival és publikációival részt vesz a kortárs színházról való nemzetközi párbeszédben, valamint a színházi nevelés előmozdítását is feladatának tartja.

 A társművészetek között a szlovén filmes új generáció legfontosabb alkotásainak megtekintése mellett egy közkedvelt és sikeres szlovén zenekar, a Fake Orchestra is bemutatkozik Magyarországon. Az együttes muzsikájában szláv népzenét, latin jazzt és afrikai folkot ötvöz avantgárd és populáris elemekkel, hogy kiderüljön: ami látszólag igencsak távol áll egymástól, az valójában nagyon is összeillik.

Bizonyára sokakban hagyott maradandó emléket A lelkek pornográfiája című előadás, melyet a 6. Kortárs Drámafesztiválon láthatott a közönség. Örömmel jelenthetjük, hogy ismét Magyarországra érkezik Dave St-Pierre kanadai koreográfus és társulata. Ezúttal a Csak egy kis gyöngédséget, a francba is című produkciójukat mutatják be Budapesten, mely az együttes Szociológia és más utópiák című nagyszabású trilógiájának második része, tehát A lelkek pornográfiájának folytatása. A tavalyi hatalmas közönségsiker és szakmai megosztottság után biztosak lehetünk abban, hogy a kanadai produkció az idén sem lesz visszhangtalan.

A 7. Kortárs Drámafesztivál nyitódarabja hazai előadás lesz. A Természetes Vészek Kollektíva az elmúlt évadban mutatta be Halál-tours című trilógiájának záró előadását, a Pre-Actiót, így lehetségessé vált, hogy a teljes performanszsorozat – mindezidáig példa nélküli módon – egyetlen este folyamán kerüljön színre. A trilógia három egysége (62 nap, Angyaltár, Pre-Actio) három helyszínen zajlik majd, s mint ilyen, igazi különlegessége lesz a drámafesztivál programjának.

Története során először ad helyet premier-előadásnak a Kortárs Drámafesztivál: két progresszív, fiatal társulat is a Kortárs Drámafesztiválon tartja legújabb bemutatóját. A TÁP és a Szputnyik csapatát azonban ezúttal nemcsak az új előadás ténye és folyamatosan kísérletező, haladni vágyó alapállásuk kapcsolja össze, de az is, hogy előadásaikat „talált térben”, nem színházi közegben valósítják meg. A TÁP Színház Kuratórium című vadonatúj projektje a Tűzraktér több helyiségében szimultán zajlik. A szövegkönyv egyes jeleneteit többek között Háy János, Kárpáti Péter, Kukorelly Endre, Tasnádi István és Tóth Krisztina jegyzik, a rendezők névsorában pedig megtalálhatjuk mások mellett Anger Zsoltot, Ascher Tamást, Bodó Viktort, Mundruczó Kornélt és Pelsőczy Rékát is. A produkciót Vajdai Vilmos, a TÁP vezetője főrendezi.

A Szputnyik Hajózási Társaság – Modern Színház és Viselkedéskutató Intézet-Labor Bérháztörténetek című előadását mutatja be; a produkció (írói játék és színésztréning) szövegét Bodó Viktor, Tasnádi István és Vinnai András készíti el. A Bérháztörténetek igazi kuriozitása minden bizonnyal a helyszínválasztás: Bodóék egy valódi bérházban játsszák az előadást, a nézőket is folyamatos mozgásban tartva.

Ugyancsak műsorra tűzi a fesztivál a Fortedanse Kalevala című előadását. A Horváth Csaba rendezte fizikai színházi előadás szövegkönyvét a finnek nemzeti eposzából Szálinger Balázs írta.

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Szabadtéri előadás világítópróbája volt, mikor a rendező ingerülten ordított rá a világosítókra: – Gyerekek, vegyétek már ki azt a sárgát! Hát nem látjátok, milyen sok?!?
 
Yehudi Menuhin hegedűművész nemcsak játékáról, hanem roppant szorgalmáról is híres. Naponta nyolc órán át gyakorol, s ezt sohasem mulasztja el.
Aforizmák
„Azon a napon lettél felnőtt, amikor először nevettél egy jót – önmagadon."
Ethel Barrymore
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ