Tájékoztató a Glitterbird programról és a Budapesti találkozó előkészületeiről
Dátum: 2005. október 10., hétfő, 11:26
Norvég Kulturális Minisztérium 1997-ben kezdeményezte a 0-3 éves korú gyerekek művészeti ellátását célzó program kidolgozását. A program főkezdeményezői az Oslo-i Egyetem munkatársai, ők indították el a Klangfugl (Hangmadár) mozgalmat, amihez később különböző művészek; szobrászok, dramaturgok és zenészek is csatlakoztak országszerte.

A kezdeményezés évében 16, 2000-ben pedig már 30 csoport látott hozzá minisztériumi támogatással művészeti alkotások létrehozásához, célzottan e korosztály számára. Norvég kezdeményezésre 2003-ban felmerült egy nemzetközi méretű, öt országgal közösen szervezett  Glitterbird program terve. A szervezők e programmal keresték fel a Kolibri Színházat, felkérve, hogy mint magyar résztvevő vegyünk részt az Európai Bizottság „Kultúra 2000” pályázatán. A programban résztvevő öt ország: Norvégia, Finnország, Dánia, Franciaország és Magyarország.

            A „Glitterbird (Csillám-madár), művészet a legkisebbeknek” című pályázat célja a három év alatti gyerekek számára művészi alkotások létrehozása. Olyan, bármely művészeti ágban (színház, tánc, bábszínház) megszülethető kulturális alkotások létrehozását kívánja ösztönözni, melyek alkalmasak az e korosztállyal való kommunikálásra. A pályázatban résztvevő országoknak, így a magyar félnek is, 2003-2006 között 3 produkciót kell létrehoznia (A záró rendezvény helyszíne 2006-ban Párizs lesz.)  A Kolibri Színházban létrehoztunk egy szakmai tanácsadó testületet azzal a céllal, hogy összehangolja a különböző művészeti csoportok, metodikai szakemberek és pszichológusok munkáját. Magyar szervezőként a Kolibri Színház feladata megszervezni a három év során a létrejött produkciók hazai, illetve a társszervező országokban történő bemutatását, bemutatkozását. A Kolibri Színház szervezésében három magyar művészcsoport sajátos, csak rá jellemző egyéni arculattal kezdte meg a pályázatban kitűzött cél, a 0-3 éves korú gyerekek számára létrehozandó művészeti alkotás megvalósítását.

Bozsik Yvette, Vajdai Vilmos és Bozsik Yvette társulatának tagjai, a modern tánc és zene elemeiből egy a négy évszakon átívelő eseménysort készítenek, amelyben groteszk, de ugyanakkor lírai vizuális elemeket ötvöznek, saját stílusukat a megcélzott korosztály speciális igényeihez igazítva.

Rácz Attila és az általa felkért népi táncosok a magyar tánc és zene folklór elemeiből egy falusi tanya hangjaiból, figuráiból építik föl előadásaikat. Az állatok mozgásának, hangjainak felidézése egyszerre sajátosan magyar és, határokon átívelő, általános érvényű előadás.

A Kolibri Színház bábművészei, Bodnár Zoltán, Szívós Károly, Tisza Bea és Török Ágnes, a bábozás legmodernebb irányzatait és a babákkal való játék legősibb gesztusait ötvözik előadásukban. Orosz Klaudia bábjai egyszerű játékelemekből összeállíthatóak, s a szemünk láttára az előadás során új és új formát öltenek. Az eseménysor három átváltozó bohócfigura csetléséből, botlásából alakul ki. A művészek a gyerekek között játszanak felidézve egy gyerekszoba hiteles atmoszféráját. Az előadás végén lehetőséget kapnak, hogy a gyerekek is játszanak a bábokkal, megfogják, dobálják vagy akár megrághassák azokat az ismerkedés során. Novák János élőhangszeres kísérete a zene születését, a zajokat, a cirkuszi attrakciókat egyaránt plasztikussá teszi.

A magyar művészeknek egy alkalommal Koppenhágában módjukban állt már eszmét cserélni a többi ország alkotóival azokról a sajátos szempontokról, melyeket minden művésznek mérlegelnie kell aki igazi művészeti alkotást akar létrehozni ennek a legkisebb korosztálynak. A három készülő előadás első kész jeleneteit módunkban állt magyar közönség előtt is kipróbálni a budapesti bölcsődei metodikai centrum közönsége előtt, az ott dolgozó munkatársak metodikai tanácsait is figyelembe véve. Már most leszűrhetjük tapasztalatként, hogy nem csak a legkisebbek, de a csökkent képességűek egyes csoportjai is, valamint a társaságukban lévő felnőttek is igen pozitívan fogadták ezt az újszerű kezdeményezést, megerősítve az alkotókban is azt a hitet, hogy ennek a különleges színházi formának Magyarországon is van létjogosultsága. Boldog félórát ajándékozunk gyerekeknek és nem egy gyesbetegséggel küzdő kismamának is az előadásainkkal

2005. októberében (a pályázat félidejében) Budapesten újra találkozik a Glitterbird programban részt vevő valamennyi szakember és művész. A háromnapos fesztivál és szimpózium során délelőttönként mód lesz a már elkészült előadások megtekintésére, s délután pedig meghívott előadók segítségével sor kerül az előadások elemzésére a legfrissebb e korosztályhoz kapcsolódó kutatások fényében.

Az előadások és a szimpózium egy része nyitottak lesznek, minden érdeklődő, bölcsődei nevelő, pedagógus, művész, az e korosztályt kutató pszichológusok, egyetemi hallgatók számára lehetőség van a részvételre.

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
„ A Kaviár és lencse című bohózatban a szövegkönyv szerint kinyílik az ajtó, a közönség megpillant, pisztolylövés, a szívemhez kapok és felkiáltok: „Meglőttek!...Gyilkosok!...” – És összeesem. Az egyik előadáson a pisztoly csütörtököt mondott. De hát nekem el kellett hunynom ott a helyszínen. Mit tehettem?...
 
Baja: 1950. A bácskai városban szereplő Rodolfo és Latabár Kálmán kisétál reggel a piacra. Gusztálják a szép gyümölcsöt, zöldséget, baromfit, végül megállnak egy termetes asszonyság standja előtt. A néni háztáji tojást árul.
Aforizmák
„ A halál nemcsak az élet vége, hanem az élet orvossága is. Sehol sem lehet olyan jól kinyújtózkodni, mint egy koporsóban"
Tillier
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ