István, az országépítő drámát koprodukcióban dolgozza fel a Békéscsabai Jókai Színház és a Gyulai Várszínház
Dátum: 2025. június 17., kedd, 9:55

Kós Károly regényét Zalán Tibor drámaíró, dramaturg feldolgozásában állítja színpadra a Békéscsabai Jókai Színház és a Gyulai Várszínház. Az István, az országépítő színmű bemutatója a gyulai vár színpadán lesz július 23-án, a békéscsabai kőszínházban januártól játsszák.

Seregi Zoltán, a békéscsabai teátrum igazgatója a szerdai olvasópróbán elmondta, régóta tervezik a Gyulai Várszínházzal a közös produkciót. Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója hozzátette, a fürdővárosi teátrumban mindig is fontosak voltak a történelmi tematikájú darabok, ahogyan a kortárs szerzők műveinek ősbemutatói is. Ez az előadás ötvözi mindezt, ugyan 25 éve Székelyudvarhelyen bemutatták már, a mostani magyarországi bemutatónak tekinthető - fogalmazott.

Zalán Tibor dramaturg kifejtette: Szent István érdekelte, a hús-vér ember, aki küzd önmagával és a családjával, akinek dilemmái vannak, akinek feleségül kell vennie valakit, miközben másba szerelmes.

Felidézte, hogy huszonöt évvel ezelőtt egy nap alatt írta meg a regény alapján a drámát, akkor kitalált egy keretjátékot, miszerint egy festőtől egy újgazdag ember megrendel egy történelmi képsorozatot. "Bár a világ nem változott alapvetően, a gazdag emberek ízlése ma sem jó és ma sem támogatják a kultúrát, a technikai eszközök, amelyekkel negyed évszázada érzékeltettem az akkor még furcsának számító újgazdagságot, mint például a CD-lejátszó, mára idejétmúlttá váltak, ezt kellett átírni" - fejtette ki az MTI-nek Zalán Tibor.

A darabot rendező Pataki András szerint "hajlamosak vagyunk Istvánt szoborszerűen ábrázolni", pedig a fő kérdés az, hogy milyen a viszonyunk "az István által ránk hagyományozott kultúrához", hogy használjuk azt ki, nem fordulunk-e időnként abszurditásba. A másik fontos kérdés szerinte a festő és a megrendelő viszonya, a keretjátéknak is kell ívet adni, az ő magatartásukban is változásnak kell beállnia a darab végére - fejtette ki.

A színműben a festő megfesti a kért képsorozatot, a történelmi jelenetek egy-egy megfestett, vagy munka alatt lévő kép megelevenedéséből, "tablószerűen" jönnek létre - magyarázta.

Pataki András elmondta, nem pillanathoz kötött kritikai üzeneteket, napi szintű gegeket szeretne megfogalmazni, hanem a kortól független gyarlóság, szervilitás, emberi hiányosságok kritikáját szeretné bemutatni.

A díszletről szólva elmondta, egy "tervrajzszerű" fémvázas szerkezetben gondolkodik, amely "mintha egy tussal rajzolt épületváz lenne", mindent átláthatóvá tesz. Emellé sok fényjátékot szeretne alkalmazni.

Vesztergombi Anikó jelmeztervező kifejtette, a keretjáték szereplői mai ruhát viselnek, a történelmi játékrészben a keleti szereplők díszesebb, ikonszerű bársonyruhákat kapnak, a magyarok öltözete viszont időben kicsit korábbra, a pogány időkbe nyúlik vissza.

A darabhoz Varga Gábor zongoraművész szerzett zenét, amely - a rendező szavai szerint - a múltba való nyitást és az onnan való visszatérést segítő improvizatív mai zene lesz.

A főbb szerepeket Tege Antal, Horányi László, Czitor Attila, Papp Barbara, Kiss Viktória, Bartus Gyula, Tarsoly Krisztina, Oláh Tánia és Szász Borisz játssza.

(MTI)

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Az 1946-os Csongor és Tünde felújítás egyik legemlékezetesebb színészi alakítása Gobbi Hilda nevéhez fűződik. A fiatal művésznő Mirigy-boszorkány félelmetes figuráját a magyar népmesék szellemében formálta meg, – s a visszataszító, csúf, vén szipirtyó, különösen az ifjúsági előadások közönsége körében, meglepően népszerű lett.
 
Will Rogers amerikai komikus, aki csúnya ember volt, társaságban így szólt egy hölgyhöz:
Aforizmák
„ Semmitől sem félek annyira, mint a félelemtől."
Montaigne
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ