Egymással szemben
Dátum: 2011. január 12., szerda, 8:16
A szerelmi vágy az emberi természet sajátja, hogy egyesülni hajtson, ami kettő volt, a szerelemben ismét "egy" legyen. Január 18-án 20-órától látható a PR-Evolution Dance Company 2ME című produkciója a Merlin Színházban.
Platón Lakoma című dialógusában, az Erószt dicsőítő beszédek egyikében a szerelmi vágy az emberi természet lényegi sajátja, éppen arra hivatott, hogy egyesülni hajtson, kényszerítsen bennünket: ami kettő volt, a szerelemben ismét „egy” legyen.

(Zeusz volt ugyanis, aki kettévágott bennünket, s így lett az „androgünoszból”, a még egyben lévő „férfinőből” kettő, férfi és női nem. Erről szól ez a mítosz: azért keressük, kutatjuk másik felünket, hogy ismét „egyek” – egészek – lehessünk.) Keressük, kutatjuk az már igaz, de nem nagyon találjuk! Arra ítéltettünk tehát, hogy párban (ketten) legyünk minden kapcsolatban, hogy csak önmagunkban találjunk egységre, férfi és női valónk szimbiózisára?

De miről szól a teremtés-mítosz? Jelenthet-e mást az ember teremtése – „Isten képére és hasonlatosságára” –, mint hogy az emberből is csak egy „van”, mint Istenből? Miért vagyunk akkor még mindig párban, ilyen-olyan viszonyokban, kettősségekben? Két „fél” vagyunk csak, egymással szemben, bármilyen relációban? Vagy az „egész” az mindig az „egy” meg „egy” reményteljes harmóniája?

Koreográfia: Nemes Zsófia

Táncművészek: Nemes Zsófia, Tonhaizer Tünde, Jellinek György (Magyar Nemzeti Balett művésze), Zsíros Gábor

Jelmez: Feledi János
Zene: Gergely Attila

Előadás fotó: Udvari-Hajdu Árpád

 

 

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A múlt század francia irodalmának egyforma büszkesége a két Dumas: apa és fia. Az öreg Dumas leghíresebb, legismertebb művei a „Három testőr" és a „Gróf Monte Christo" sorozat. A fiatal Dumas legjobb műve a Kaméliás hölgy, amely Puccini Traviata című operája szövegköny-vének alapjául is szolgált.
 
Victor Hugo a nagy francia író egyszer sürgős munka előtt állt. Mivel nem bízott eléggé abban, hogy végig kitart feladata mellett, félig levágta a szakállát és félig a haját, az ollót pedig kidobta az ablakon.
Aforizmák
„Megmaradtam bohócnak. Ez sokkal magasabb pozíciót biztosít számomra, mint bármely politikusé."
Charlie Chaplin
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ