Improvizációs testnyelv
Dátum: 2011. október 17., hétfő, 12:34
November 7-én és 8-án 20-órakor ismét látható lesz a Hodworks társulat legújabb darabja a Basse danse a MU Színházban. A produkciót másfél éves próbafolyamat előzte meg, aminek során egy olyan mozgásrendszer rajzolódott ki, amelynek rendezőelve a kiszámíthatatlanság.
Az izmok és a reflexek véletlenszerű működése adta szabadságban - az egymásra figyelésnek és reagálásnak köszönhetően - az egzaltált szólók közösséggé fejlődnek, a szimultán mozdulatok szinkronná alakulnak, a mozgás tudatosan szétbontott elemei új formákat eredményeznek. Ez a fizikalitásból kiinduló mozgásrendszer befolyásolja a tudatállapotot, ami óhatatlanul visszahat a mozgásra, ezzel végtelenítve a koreográfiát.

Magának a Basse danse előadásnak az improvizációs „testnyelvét“ egy négyhónapos berlini szakmai gyakorlat során dolgozta ki közösen a társulat. John Ashford, a londoni Place Theatre korábbi valamint a nemzetközi Aerowaves hálózat és fesztivál jelenlegi igazgatója, találóan „koncentrált figyelemelterelés”-ként írta le a koreográfia alapelvét, hiszen a táncosok éber jelenléte elengedhetetlen ahhoz, hogy minél izgalmasabb, érdekesebb irányokba tereljék egymást.

Az előadás nem véletlenül kapta a Basse danse címet. Egyrészt a dús és dinamikus mozgás kívánta meg, hogy a zene ne terhelje túl a táncot, másrészt az is fontos szempont volt a választásnál, hogy a zene mind szerkezetében, mind az építkezésében összhangban legyen a mozgással. A basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.

„…az absztraktnak önmagában semmi jelentése, noha természetesen lehet vele ironizálni, gúnyolódni vagy viccelni – a Hodworks társulata ezt meg is teszi. Ettől persze nem lesz kabarészombat Hód Adrienn koreográfiájából, de mindenképpen üdítően hat, hogy a mozgásnak ezt a vetületét sem hagyta figyelmen kívül, amikor elkezdett kutakodni egy kicsit szexuális szokásaink rejtelmeiben.”

Zsedényi Balázs, 7óra7perc

„Amikor a cikkíró nézte e posztmodern Basse danse gyönyörű mozgássorait, egyre inkább eltöltötte az a rémület, hogy mi, civilizált harmadik évezrediek, ezt a kevéske örökséget is képesek vagyunk el… izélni, ha nem vagyunk eléggé körültekintőek. Valami ilyesmit üzennek talán Hodworksék; valamit tudnak rólunk, különben nem gondolkoztak-dolgoztak volna ennyit ezen az egészében kiforrott, részeiben finomra hangolt-táncolt produkción.”

Varga Sándor Márton, tánckritika.hu

koreográfia: Hód Adrienn
élőzene, ének: Mizsei Zoltán
táncosok: Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Marco Torrice
dramaturg: Végh Ildikó
látvány: Sebő Rózsa
jelmez: Imre Katalin – ARTISTA http://www.artistafashion.com/
fényterv: Andre Pronk / Wil Frikken

 

 

 

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
Miután Heltai Jenő nem kérhetett szabadalmat szellemes mondásaira, sűrűn érte az a „megtiszteltetés", hogy ötleteivel mások neve alatt találkozott.
 
Két bíboros szemrehányást tett Rafaellónak, hogy egy festményen Péter és Pál apostol arcát nagyon pirosra festette.
Aforizmák
„Mit nem adunk föl, azt sohasem veszítettük el."
Friedrich Schiller
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ