Azok számára, akik évek óta figyelemmel kísérik a Trafó és a Budapesti Őszi Fesztivál programjait, minden bizonnyal ismerősen cseng az izraeli koreográfusnő neve, aki immáron negyedik alkalommal látogat Magyarországra. Yasmeen Godder az izraeli táncélet kiemelkedő alkotója, aki az ott erős gyökereket eresztő modern tánc hagyományaival szakítva sikeresen alakította ki táncnyelvét, áttörve ezzel esztétikai korlátokat és kivívva az őt megillető elismerést nemcsak a hazai, de a nemzetközi szakmai körökben is. Az alkotó különleges, egyedi világot teremt lírai hangvételével, izgalmas ritmusérzékével, a totális aszimmetriára épülő színpadképeivel. A Yasmeen Goddert kevésbé ismerőknek a Sudden Birds ízelítőt ad abból a költői, feszültséggel teli, de egyben lenyűgöző éleslátással szerkesztett mozdulatvilágból, mely a koreográfus sajátja. A koreográfus Sudden Birds című darabját négy év után újítja fel. A Trafóban már háromszor járt, legutóbb két éve Eperkrém és puskapor című darabjával, szintén az Őszi Fesztivál keretében.
Részlet az előadásból: http://www.youtube.com/watch?v=OAITt8QIWL0
Előadások: október.16 20:00
október 17 20:00
Yasmeen Godder
Az Izraelben élő és alkotó Yasmeen Godder New Yorkban kezdte a pályáját és jelenleg a fiatal koreográfusi generáció egyik legígéretesebb tehetségének számít. Immáron negyedszer lép fel a Trafóban, ahol 2003. márciusában mutatkozott be Hall című koreográfiájával, majd 2005. februárjában Two Playful Pink című duettjével lépett színpadra. 2005. októberében Eperkrém és puskapor című koreográfiáját láthatta a közönség a Budapesti Őszi Fesztivál keretében.
Az izraeli kortárs tánc a Batsheva és a Kibbutzi társulatok révén szerzett hírnevet magának. A drámai jelenetekkel tűzdelt, néha igen lírai betétekkel színesített, a táncosoktól nemcsak magas technikai tudást, hanem komoly fizikai erőt is megkövetelő darabok sajátos hangulatot árasztanak. Emellett azonban egy új generáció nőtt fel, mely teljesen más művészeti tapasztalatokra és életérzésre támaszkodik. Ide tartozik a 2001. őszén a Trafóban nagy sikerrel bemutatkozó Inbal Pinto és csapata, valamint Yasmeen Godder is. Míg Pinto gyakran támaszkodik színházi elemekre, addig Godder kizárólagosan táncban gondolkodik. Nemcsak a generációs különbség, de női mivolta is megkülönbözteti a „nagy öregek” művészetétől, egy pszichologizálóbb, a belső lelki folyamatokat előtérbe helyező mozgásvilágot hoz létre. E jellegzetes táncnyelv segítségével vizsgál különféle szituációkat és élethelyzeteket, melyekben az emberi kapcsolatok és a magány a leglecsupaszítottabb formájukban kerülnek bemutatásra. Ezzel egyidejűleg a szerepjátékok egész sorát is felvonultatja, hisz koreográfiáiban a test legbensőbb impulzusait a bevett társadalmi megnyilvánulási formákkal való állandó konfrontációjában, együtthatásában szemlélteti.
Godder munkája az elmúlt években egyre ismertebbé vált Európa-szerte, olyan neves fesztiválokra és színházakba kapott meghívást, mint a Hebbel Theatre (Berlin), Whitney Museum (New York), Belgrade Dance Festival, Uzes Danse Festival (Franciaország), Tanzhaus NRW (Düsseldorf), stb.
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be! |
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első! |