Kőből és izomból
Dátum: 2008. agusztus 8., péntek, 15:46
Hatalom és annak megnyilvánulásai. Magány és identitásvesztés. Önkeresés. Szobrok és emberek. Arcok, képek, arcképek. A francia szobrászzseni, Auguste Rodin életre keltett alkotásai. Testek és alakfüzérek. Arcként leselkedő, s karként kérdező figurák. Kőből és izomból. Augusztus 31-én 20-órakor látható a Fehér fal című, finn– magyar táncszínházi koprodukció a HuFi Klubiban.
Táncosok: Fülöp Tímea, Egyed Beáta, Nagy Andrea
Színész: Vesa-Petteri Asikainen (FI)
Zene: Gáspár József – Riitta Leivo (FI)
Jelmez: Tresz Zsuzsa
Fény: Vida Zoltán
Rendező és koreográfus: Vesa-Petteri Asikainen - Góbi Rita

A Fehér fal fizikai színház, melyet magyar táncosok Fülöp Tímea, Egyed Beáta és Nagy Andrea adnak elő emlékezetes jelenetkavalkádot teremtve a törékeny magányról.

Az előadás meghatározó inspirálója Auguste Rodin és az ő realista, impresszionista szobrai.

A Fehér fal magyar táncalkotók és a finn PerformanceSirkus művészeinek koprodukciója.

Az előadás táncos része a szinész Vesa – Petteri Asikainen
félrevonulásával kezdődik, majd a három táncosnő által elmesélt végtelen történettel arról, milyen nehéz is saját magunknak lenni. Fizikai mibenlétében a koreográfia rezdülésmentes és emiatt tiszteletre méltóan, őrülten keménykezű: a legkisebb mozdulat is masszívan energikus jelenlétet követel, mely úgy tűnik, az előadás világában az egyetlen módszer megtalálni a saját identitás egy darabkáját.

A koreográfia szabálya abból születik, hogyan próbál mindenki egyénileg táncolni saját részében, és végül mégis hogyan kerekedik felül rajta a kollektivitás. A csoportképek alaktalan harmóniája az impresszionista alkotások kicsúfolásának tűnik  Ezek a véletlenszerű csoportmozgások az előadás gyöngyszemei. Ezekben egyesül a három táncos pontos koncentrációja valami jelentéktelenre, melyen keresztül fulladozásuk szórakoztatásként vagy reménytelenségként tárul elénk.

Az előadás sikeréhez a táncosok intenzitása a kulcsszó. Kemény pillantásuk és törékeny végtagjaikkal produkált durva mozgásuk sokrétű értelmezést tesz lehetővé. Úgy szintén rabul ejt a Gáspár József és Riitta Leivo által komponált zenei és hangzásvilág. A zord mozgás és az őserővel ható hang kombinációja finomítja az érzelmi éberséget, melyet a Fehér falhoz hasonló előadás megkövetel a nézőtől. A tánc erőssége már-már kínzóan fojtogatónak érezhető a háttérben kolompoló buddha imacsengő hangjaitól.

A három táncos intenzív jelenléte lehetőséget ad számukra egyéniségük megkeresésére.

Feltételezem, hogy identitásuk végül a külön és önállóan működő egyének nélkül lesz közös. Tresz Zsuzsa jelmezei feltehetőleg összekapcsolják a fizikai előadást.

Minden kabát egy törékeny balettruhás táncost rejt. Az egységesítés az egyént nehéz latextakaróba burkolja, így a saját szükségletek, akaratok és gondolatok már nem mozoghatnak szabadon. Egyszerű következtetés a latexterítőket a társadalom szabályainak és elvárásainak gondolni. A szinész Asikainen alakja lágyszívűvé lesz, a meleg fényben gubbasztó kezeslábashőssé válik, aki mintha csak általános normaként öntene magára latexot és válna így a kollektív én szimbolikus szócsövévé a felvezetésben és a lezárásban.

Hinriikka Lindqvist

Fordította: Kovács Andrea



--

Hozzászólás
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez!
Legyen Ön az első!
Keresés:  KERESÉS
Galéria
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Bemutatkozó
 
Ide jöhet majd a bemutatkozó szöveg
Anekdoták
A nagy színésznek egy darabban fel kellett olvasni egy levelet, ezért sosem tanulta meg a levél szövegét. A fiatal, kezdő színész, aki a levélhozó inast játszotta, úgy gondolta, megtréfálja híres kollégáját és a jelenetbe a megírt levél helyett egy üres papírt vitt be.
 
Salamon Béla mikor megkapta az Érdemes művész díjat, találkozott Dobozi Imre Kossuth-díjas íróval aki igy üdvözölte:
Aforizmák
„ Számomra az öregkor mindig tizenöt évvel több, mint amiben éppen vagyok."
Bernard M. Baruch
Az oldalt fejlesztette és üzemelteti az Ergo System
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Művész-világ