Jelentősen megújult a színházi szakmák egyetlen országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezetének (SzíDoSz) országos vezetősége, miután a 2024. április 8-án, hétfőn megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget. A következő öt évben országos elnökként Savanyu Gergely, a soproni Petőfi Színház színművésze, a soproni alapszervezet elnöke irányítja a 17 fős elnökséget. A két országos alelnök Makranczi Zalán színművész, a szinkron alapszervezet alelnöke és Kovács Éva Rebecca színművész, a szabadfoglalkozású művészek alapszervezetének titkára lett. Az elnökségi tagok többsége is kicserélődött. Az új elnökség programjában az érdekképviseleti funkció megerősítése szerepel az első helyen.
Ha gyermeke "tanulási problémára" vagy "viselkedési rendellenesség" miatt pszichiátriai szereket szed, és úgy érzi, hogy a gyermek állapota semmit sem változott vagy rosszabbodott emiatt, keresse az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítványt. Az alapítványtól ingyenes tájékoztató kiadvány is kérhető a hiperaktivitás témájában.
Ha Ön vagy szerette segítségre számított a pszichiátrián, de ehelyett borzasztó tapasztalatai voltak (pl. bántalmazás, egészségkárosodás, gyógyszerfüggőség), hívja ingyenes jogsegélyszolgálatunkat!
A járvány miatt csak technikai közvetítéssel tudott összejönni december 7-én a Kongresszus által választott új Szövetségi Tanács, amelyben persze sok olyan kollégánk kapott újra bizalmat, akik már évek, évtizedek óta végzik ezt a munkát választóik töretlen bizalma mellett.
Nyolcvan éve halt meg Anna Pavlova
Dátum: 2011. január 21., péntek, 11:44
Nyolcvan éve, 1931. január 23-án halt meg Anna Pavlova, minden idők egyik legnagyobb balerinája. 1881. január 31-én született Szentpéterváron. Származását homály lengi körül, csak annyi bizonyos, hogy mosónő édesanyja egy katonatiszthez ment feleségül, lánya vér szerinti apja azonban valószínűleg egy gazdag zsidó üzletember volt. Anna időnek előtte jött a világra, s csak azért maradt életben, mert nagyanyja hónapokig meleg pólyában tartotta és cumisüvegből etette.
Nyolcévesen látott először balettelőadást, s az élménytől lenyűgözve kijelentette: egy nap ő fogja a főszerepet táncolni. A beteges, vérszegény és görbe hatú kislányt azonban először fel sem vették a balettintézetbe, ahol kezdeti technikai hiányosságait magával ragadó előadásmódja feledtette. Tizennyolc évesen táncolt először a Mariinszkij Színházban, s 1905-ben már prímabalerinaként ünnepelték.
1907-ben lett Moszkvában a Mihail Fokin táncos-koreográfus vezette kis társulat tagja, amely két évvel később Orosz Balett néven meghódította Párizst. A hattyú halála Fokin koreográfiájával, Pavlova előadásában minden idők legnépszerűbb táncszólója lett. Pavlova 1910-ben tanítványaiból alapított önálló társulatot, s ugyanabban az évben debütált a New York-i Metropolitan Opera színpadán, majd 1911-ben Londont hódította meg. 1913-ban végleg a brit fővárosban telepedett le, kertjében természetesen egy tavacska is volt, amelyben kedvenc szerepére utalva hattyúk úszkáltak.
Magánéletéről keveset tudni. Otthonát francia menedzserével osztotta meg, aki Pavlova hatvanfős társulatának fellépéseit is szervezte. Az soha nem derült ki, hogy Victor D'André a férje volt-e a táncosnőnek vagy örök vőlegénye maradt, mint ahogy azt sem, hogy gyarapította vagy éppenséggel megcsapolta pártfogoltja vagyonát. A balerina 1920-ban azzal került az újságok címlapjára, hogy Párizsban otthont alapított orosz menekültek árvái számára. A bolsevik rendszerrel viszonya fagyos volt, mert Moszkvában "az arisztokraták kedvencének" minősítették.
Pavlova pályafutása során az egész világot elkápráztatta. Táncolt II. Miklós orosz cár, Ferenc József, II. Vilmos német császár, VII. Eduárd brit király előtt, fellépett Dél-Amerikában, a Távol-Keleten, Indiában, Egyiptomban, 1927-ben Budapesten is. Ahogy írták róla, nem is a testével, hanem a lelkével táncolt, költőiség és kecsesség, törékenység és teljes érzelmi átélés jellemezte. Egyetlen koreográfiáját 1918-ban készítette Őszi levelek címen. Pavlova mindvégig megmaradt a klasszikus balett hagyományai mellett, hatása a mai napig érezhető.
1924-ben A halhatatlan hattyú címmel film is készült róla Hollywoodban, Hollandiában tulipánt, Ausztráliában desszertet neveztek el róla (bár ezt a dicsőséget az új-zélandiak is magukénak követelik).
1931 januárjában egy franciaországi turné közben vonata egy baleset miatt órákig rostokolt a vágányokon. A fűtetlen vagonban a balerina megfázott, s mire Hágába ért, tüdőgyulladást kapott. 1931. január 23-án, néhány nappal ötvenedik születésnapja előtt halt meg, klasszikus szerepétől búcsúzva halálos ágyán is hattyújelmezét kérte. A következő alkalommal, amikor ezt a szerepet kellett volna alakítania, a függöny felment, a színpad azonban üres maradt.
(MTI)
Hozzászólás
Hozzászólás módosítása
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
Hozzászólások
Még senki sem szólt hozzá ehhez a cikkhez! Legyen Ön az első!
A múlt század francia irodalmának egyforma büszkesége a két Dumas: apa és fia. Az öreg Dumas leghíresebb, legismertebb művei a „Három testőr" és a „Gróf Monte Christo" sorozat. A fiatal Dumas legjobb műve a Kaméliás hölgy, amely Puccini Traviata című operája szövegköny-vének alapjául is szolgált.